Vad gör ni med fluglinan under vinter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör ni med fluglinan under vinter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör ni med fluglinan under vinter?

Hej jag har precis börjat flugfiska och har lagt flugutrusningen på vinter vila. Jag har hört att man ska ta av fluglinan o trävtta av den. Vad tvättar ni av den med och stoppar på den på nått specielt eller har ni kvar den på rullen?

// Gurra
    bf

Inför vintervilan så ligger den kvar på spolen. Så har alla mina linor legat år efter år...

Angående "tvättning" så sköljer jag den med kranvatten efter varje blötläggning i saltvatten.

Detta är ett alternativ och säkerligen kommer det komma fler alt. i tråden ,-).
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Spola av linan och försöka att linda den runt något med en stor diameter vilket förebygger "krullet" som annars blir. Att smörja in den med typ Loop Rapid eller liknande kan knappast vara fel ? Borde mjuka och bervara linan bättre.
      sigpic

Kommentera

Jag fick för många år sedan en slags garnvinda som jag kan vinda upp linan med/på.
        Sedan kan man hänga den på en klädhängare eller så, smörjde/tvättade den vid avtagningen oxo. Tanken är att man inte skall få så mycket linminne i sin lina.

Fast förra året kom den inte på rullen ens.
        Måste nog ta tag i flugprylarna igen. Det är trevligt fiske.

Kommentera

Jag har 2 kakburkslock som inhandlades på ÖB för 19 kr styck. Stor diameter och en liten kant längst ner så inte linan glider av. Sedan åker de in i garderoben och tas fram till vårkanten.
          Senast ändrad av pikecatcher; 2005-01-22, 22:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren
            Inför vintervilan så ligger den kvar på spolen. Så har alla mina linor legat år efter år...

Angående "tvättning" så sköljer jag den med kranvatten efter varje blötläggning i saltvatten.

Detta är ett alternativ och säkerligen kommer det komma fler alt. i tråden ,-).

Hur länge har era fluglinor hållt? och hur länge borde/tror ni att en fluglina håller? (flytlina)
            bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
              Hur länge har era fluglinor hållt? och hur länge borde/tror ni att en fluglina håller? (flytlina)
              Av de 5 linor som jag fiskar med ( olika linklasser ) så har jag bytt ut en linklass en gång de senaste 8 år som passerat.

Detta är ingen riktlinje för en linas hållbarhet i sig utan mer att de har fungerat bra för mig...
              The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
              Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
              Klickbara länkar följer nedan
              Nattplockad mask
              Gädda äter Sissy
              Abborre vs mask
              Abborre vs mört
              Måånga gäddor samlade vid betet
              Gädda äter gädda
              Spännande fiskemetod efter gädda
              FS SPARADE TRÅD
              Laxhugg!

Kommentera

jag brukar smörja in min lina lätt efter varje tur i saltvatten. På vintern så sitter linan ofta kvar på spolen. Jag har ett par klumpar som jag dock tar bort från rullen och lindat i stora O:n on sen hänger på galge.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
                  jag brukar smörja in min lina lätt efter varje tur i saltvatten. På vintern så sitter linan ofta kvar på spolen. Jag har ett par klumpar som jag dock tar bort från rullen och lindat i stora O:n on sen hänger på galge.
                  Okey jag har tvättat den me diskmedel och rullat ihop den till små "o" och lagt i en låda i källaren i en mörk o kall vrå
                  Tack för svaren jag bugar o bockar!

// gurra
                  bf

Kommentera

Jag använder min lina utav h-e under vintern. Tycker den håller sig bäst då. Inget funderande på var den skall hänga, hur stora bukterna skall vara osv... Det finns alltid något vattendrag som är öppet. Vättern är ett hett tips - ingen is där inte :-) Å lax finns det så det kryllar av det!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
                    1 svar
                    312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    323 visningar
                    0 gillar