Flugfiske - tekniken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske - tekniken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske - tekniken?

Tja!

Jag är ny här på Fiskesnack och glad att det finns forum som detta för oss fiskegalningar.

Min polare och jag tänkte lära oss flugfiske till nästa säsong eftersom vi nu har hört så mycket bra om det (samt sett oändligt många videos på youtube..).

Jag har sett en massa videos om hur man gör när man kastar osv osv men det är en sak jag har att fråga:
    När man ''svingar'' armen fram och tillbaka, släpper man lina bara på framfartens stopp eller även på stoppet tillbaka? Kanske är en dum fråga men jag har som sagt aldrig flugfiskat utan kört mest mete/spinn.

Tacksam för svar.

Du kan släppa lina både i fram och bakkastet

Kommentera

Ah okej det låter ju logiskt, men såg en video på youtube där han sa att man bara släppte lina på framkastet, tyckte det lät lite skumt så var tvungen att fråga. Tackar

Kommentera

Det går förvisso att göra som Nordstedt säger. Men för att inte krångla till det hela för dig, så kör med standard varianten.

Dva. att accelerera spöt och linan mellan klockan 10 i fram kastet och kl 2 i bak kastet. Med bestämda stopp vid dessa "klock slag". Se till att linan och helst tafsen också ligger rakt, horisontellt i luften innan du påbörjar fram kastet.

Skjut ut en meter lina ca. i varje fram kast. Du kan skjuta längre längder i taget ju bättre du blir på att kasta sedan.

Du får mer fart på linan om du samtidigt för ner "lin handen" bestämt ned mot höften, samtidigt som du accelererar spöt bakåt till kl 2. Detta med att göra så här med linan kallas för "enkel drag".

Se här: http://www.virtualflycasting.com/Gra...gle%20haul.swf

Försök att få spö toppen att gå i en så rak bana mellan kl 10 och kl 2 du kan? Då slipper du s.k. tailing loops. Svenska för att lin bågarna slår ihop med trassel på flug linan och vind knutar på tafsen som resultat. Många gånger kan man även få tailing loops om man slarvar med att kolla om linan ligger rakt, horisontellt bakom en innan man för spöt framåt. Dvs. man påbörjar framkastet allt för tidigt, innan linan har sträckt ut i luften. :

Börjar man att föra spö toppen i en konvex eller konkav bana? Så får man tailing loops ganska snart.

Men mitt tips är att du tar kontakt med din lokala fiske klubb och hör dig för om de har kast kurser?

Snabbaste och bästa sättet att lära sig rätt teknik från början.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-29, 21:53.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Flugfiske - tekniken?

Här är lite bra läsning om ni inte hittat det än http://www.sexyloops.com/beginners/index.shtml

Att gå en kurs eller spendera några timmar med någon som kan kasta är ovärderligt, youtube har inte ögon att se felen man gör och rätta till dom...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Vart ifrån är du? Det finns säkert någon här på forumet som kan tänkas hjälpa till - som jag, om du orkar ta dig till sthlm
            sigpic

Kommentera

Vad kul att så många hjälper till!

Jag vill verkligen lära mig flugfiska och har köttat mig igenom en stor del av vad youtube har att erbjuda, men det är nog svårt att lära sig flugfiske endast med teori. Ska titta vidare på om det finns någon fiskeklubb eller liknande som erbjuder kurser..

Bor för övrigt i Uppsala

Kommentera

En kurs skulle nog vara det nästa, tycker jag.
                "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Annars, har du ju diedose att tillgå i Stockholm. En så erfaren flugfiskare som han är, så räcker det med max 2 resor dit för dig.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Annars, har du ju diedose att tillgå i Stockholm. En så erfaren flugfiskare som han är, så räcker det med max 2 resor dit för dig.
                    Haha han verkar vara en riktig veteran Skulle vara en ära att få lära sig av de bästa!
                    Senast ändrad av feeskarn; 2013-01-09, 23:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X