Skjutklump till enhands #10 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skjutklump till enhands #10

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skjutklump till enhands #10

Är det någon som har ett bra tips på en vettig skjutklump till en enhands 9ft #10? Jag använder ett Scott S3s och tycker om ganska tunga klumpar överlag. Jag vill ha en lagom lång helst inte så taperad skjutklump.

Jag gissar att jag vill ha en 24-26 grams klump (flytande eller intermediate) har provat med en nerkapad vision ACE för tvåhands 8-9 utan att ha hittat riktigt rätt ännu.

Försök att få tag i Vision extreme klumpar..Har själv en 9´ #10 till gäddfiske och använder #11 klumpar som jag klippt till lämplig längd..
    Dream Team

Kommentera

Vet du var jag kan få tag på en sådan (trodde att de enbart fanns upp till 9)? Jag har letat efter tyngre enhandsklumpar än 9 eller 9-10 men har inte lyckats hitta någon. Någon sa Rio men de verkar enbart göra tvåhands klumpar..

Kommentera

Jag har inte förstått mig på det där med klumpar.... Själv använder jag Cortland 333 klass 11 flyt med sinktip. Tycker det är kanondrag i den linan. I och för sig så har jag den på ett 9-fots klass 9 spö...
        Klipp av linan om du vill ha den som klump!

Kommentera

Det är iofs sant. Jag använder en del "hela linor" men det är rätt skönt att få extra fart i grejorna när det blåser och kunna lägga ut mer lina än vad en hel lina är lång. En avklippt hel lina gör att jag måste gå upp flera klasser och det blir rätt chansartat och dyrt (klumparna brukar trots allt ligga på ca 400-450 kr mot 600 - 700+ för en hel lina)..

Kommentera

Visst är det dyrt med linor... Klart man förstår att det inte bara är att börja klippa ner en 600-kronors lina.
            Jag brukar köpa en hel del på Tradera.se Priset brukar hamna nånstans mellan 50 och 100 kronor
            Dan-Tackel.com har 2:a sortingslinor för 115:--

Med dessa priser är det bara att börja klippa och experimentera. Har du väl hittat rätt vikt så är det väl inte så svårt att köpa en proffs-lina som du vet passar från början??

I dessa viktklasser så kan i alla fall jag leva med att det blir +-1 klass fel

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
              Det är iofs sant. Jag använder en del "hela linor" men det är rätt skönt att få extra fart i grejorna när det blåser och kunna lägga ut mer lina än vad en hel lina är lång. En avklippt hel lina gör att jag måste gå upp flera klasser och det blir rätt chansartat och dyrt (klumparna brukar trots allt ligga på ca 400-450 kr mot 600 - 700+ för en hel lina)..
              Jag föreslår att du köper lite 2:ndra sorterings linor från DAN-tackle dom har ett hyfsat pris o tillverkar egna klumpar, då har du råd att experimentera lite utan att det kostar för mycket:
              Fiska lugnt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              343 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              136 visningar