Att vara flugfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att vara flugfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Ja, jag har insett det med tiden. Hade svårt i början efter bil olyckan för ett antal år sedan att acceptera att det riktiga vildmarks och Lax / HÖ fisket i älvar och åar var över för min del. Och att det fick bli det tillrättalagda fisket i vissa P&T pölar som erbjuder en lätt promenerad terräng om jag ville fiska överhuvud taget? Nu är detta en förklaring och inte ment att jag som att beklagar mig eller söker sympati. Hänt är hänt och ingenting att göra åt. Jag är glad för att jag är i livet och inte heller sitter i rullstol eller ligger som ett vård paket någonstans.

Så jag kan bara som sagt hålla med dig Wadman om att 2 st vatten räcker gott. Jag kan dem som min egen ficka och det gör ju det hela betydligt enklare. Dessutom är miljön mycket trevlig som ni nog har sett av de foton jag ibland har lagt upp på Björka dammen och Bjeveröd här? Så jag har absolut inget att klaga på i det hänseendet heller.
    Jag gillar din tanke med det Zen buddhistiska i flugfisket. Känner igen mig så väl i det.

Angående det här med att det räcker gott och väl med två vatten så tänker jag även lite så här kring det. Bättre att fiska i få vatten som man känner väl än att fara runt och fiska i många vatten som man knappt vet något om. Man får garanterat mer fisk om man koncentrera sig på få vatten än åker runt kors och tvärs och aldrig lär känna ett vatten fullt ut.

Kommentera

Jo, detta med att flacka från vatten till vatten som ett skållat troll har man ju sett rätt absurda varianter på. Minns en gång i Jämtland vid en fin tjärn där hyfsade Öringar vakade på rätt bra. Hade självt fått ett par 8 hg och kilo fiskar på torris och var nöjd med fisket på det hela taget. Efter att jag hade fiskat ett par timmar. Så kom det 2 killar vandrande med flugspöna i högsta hugg. De får varsin fisk. Och sedan när det blir ett litet uppehåll i hugg perioden, vilket ju är helt normalt. Då hör jag hur den ene övertalar den andre att " - Nu åker vi till ett annat vatten. Det nappar säkert bättre där. " Och så drog de sin kos. Runt en eller en och en halv timme senare var de tillbaka till denna tjärn och blötte fluga.

Det hör till historien att dessa 2 killar pratade med Jämtländsk dialekt. Så jag tror inte att de var turister heller.

Edit. Ska väl i sanningens namn säga att jag självt under tidigare semestrar har flackat till olika vatten runt om i landet + i Norge i stället för att ägna ett par längre semester fisken i ett och samma vatten. Vilket jag numer inser hade varit en klokare politik.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-24, 22:33.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

2 vatten räcker bra, i undommens dagar hade jag och barndomsvännerna 2 vatten vi fiskade alltid i, en bäck med bäcköring och en P&T pöl. Dessa kunde vi utantill visste vart vi skulle få fisk och vart fisken var den tiden på året som vi fiskade. Men genom att tänka tillbaka på denna tid och försöka förstå varför fiskarna va där de va, kom inte förrän långt senare. Det är denna info man utnyttjar på flera olika ställen man fiskar i. En fisk har sina behov och vet man vart man ska leta efter den så hittar man oftast fisken oavsett vatten. Att veta vad fisken äter vid de olika årstiderna är ett stort plus, ingen som fiskar med vulgata i mars som ex. Sen finns de tillfällen då fisken inte bara vill hugga då spelar de ingen roll hur mycket info man har i bagaget.

Men i dagsläget och området man bor i far jag mer än gärna runt omkring i fjällen på jakten efter det perfekta fisket. Finns så mycke info och hitta på nätet så man behöver nästan inte ens anlita nån guide i nya vatten. Finns vatten man besöker om och om igen sen finns det nya vatten man provar på och inte åker till igen. Sen är man inte ensam heller i umgänget. Folk åker och testar olika vatten och man får höra sen om det vart bra eller dåligt. Men målet med sökandet är att hitta flugfiske paradiset dit man kan åka varje år för att få fantastiskt fiske och ladda batterierna innan man återvänder till den hetsiga vardagen.

I mina ungdoms dagar hade jag 2 st dröm vatten, behövde inge mer. Men nu är kraven högre men samma mål sökes. Tills man hittat 2-3 dröm vatten man kan åka till varje år så kommer man fortsätta att söka. 1 vatten har man som verkar bli ett sådant hoppas bara att vädergudarna står på min sida i år. Sen fortsätter sökandet efter nya drömmar som kan besökas år efter år.

Har varit några svängar upp till älvdalen, bra fiske men har även haft riktigt dåligt fiske. Man måste fiska i samma vatten några gånger innan man kan säga om det är bra eller dåligt. Har haft dagar som börjat bra med vak och allt ser perfekt ut men sen helt plötslig har sjön bara "dött". Är man för snabb och kommer till ett nytt vatten så kan en sådan dö period göra att man utesluta ett fiskeparadis utan att ens veta om det.

Så ett bra tips till alla som besöker nya vatten, kaffekannan, nått att äta, en massa fiskehistorier och koppla av det är ingen tävling, så lämna stressen hemma
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        332 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        131 visningar