I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I väntans tider...

Om man inte kan flugfiska då får man göra det man kan för att stilla den värsta fiskeabstinensen... pimpla.

Var ute en sväng på P&T sjön för att försöka lura upp någon regnbåge eller bäckröding, men jag fick en gädda istället som jag släppte tillbaka. Hade i och för sig på två som jag tappade. Men om det var regnbåge, bäckröding, större abborre eller gädda kunde jag ju inte veta.

Men det märks att våren är på gång. Snön smälter bort så sakteligen. Snöfritt på flera ställen runt med sjön. Kängorna blev genomsura av den blaskiga snön ute på isen. Så snart kanske man kan svinga med flugspöt.

Click image for larger version

Name:	2013-03-02 13.08.56.jpg
Views:	1
Size:	160,7 KB
ID:	1816705

Pimpel fiske, är definitivt ett bra sätt att hålla fiske abstinensen i chack. Om du inte redan har gjort det? Testa med en liten blink lampa vid sidan av blänket nästa gång du är vid den sjön så ska du få se!

Nu börjar det att kännas litet bättre. Ca. 3 veckor kvar till P&T premiären med flug spöt i hand. Om inget oförutsett händer med vädret dvs?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kunde inte hålla mig när jag vaknade extra tidigt i morse. Tog mitt # 3 kit och gick bort till den lilla ån i närheten av hemmet. Fick en liten vacker Bäcköring på nymf i ett av de djupare partierna. Kändes också så otroligt gott att bara vandra nedför ån med flug spöt i hand! Denna gång hade jag varit nöjd även om jag inte hade fått någonting. Det räckte långt bara med själva upplevelsen att få svinga spöt vid ett vatten igen. Visst nöp det litet av kylan i näsan och fingrarna. Men sådana här gånger bryr man sig inte. Men nog längtar man en hel del till när insekterna börjar att svirra omkring, fåglarna sjunger och man kan gå med skjortärmarna upprullade igen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-04, 10:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Kunde inte hålla mig när jag vaknade extra tidigt i morse. Tog mitt # 3 kit och gick bort till den lilla ån i närheten av hemmet. Fick en liten vacker Bäcköring på nymf i ett av de djupare partierna. Kändes också så otroligt gott att bara vandra nedför ån med flug spöt i hand! Denna gång hade jag varit nöjd även om jag inte hade fått någonting. Det räckte långt bara med själva upplevelsen att få svinga spöt vid ett vatten igen.
        Fy sjutton... Komma här och avslöja att du redan varit ute och vingat med spöt och dragit en liten öring.
        Kan tänka mig kännslan. Vandra längs med ån, lägga ut en nymf och dra en öring. Gud vad jag längtar efter att packa ned pimpelgrejerna och montera ihop flugspöt istället.
        Tror jag drar till P&T sjön och står med hårfönen tills isen smält så mycekt att jag kan lägga ut en fluga. Ån känns näst intill tröstlöst att försöka sig på för tillfället.

Kommentera

He, he, he! Det var väl en blandning mellan den totala lyckan och mitt sadistiska karaktärs drag som kom i dagen vilket gjorde att jag berättade detta? Nä, jag var bara så fet lycklig när jag kom hem att jag bara måste få berätta! Att berätta det för katten eller för icke fiske intresserade grannar är ju inte samma sak.

Ja, det borde väl rätt snart finnas litet avstånd mellan iskanten och det fria vattnet vid land i din P&T pöl som gör att du kan blöta en och annan streamer iaf? Håller tummarna för det och för att vädergudarna i detta land har slagit på värme pumpen permanent för i år.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-04, 10:54.

Kommentera

Isen lär nog ligga ett tag till på P&T sjön om det inte blir en riktig värmeböja. När jag var ute och pimplade i lördags var isen minst 40 cm tjock.

Men är det bara några plusgrader på dagarna så kommer jag nog snart att dra till ån. Sedan gäller det att lyckas få ned flugorna mot botten i det höga vattnet. Men jag har bundit ett gäng extra förtyngda nymfer.

Kommentera

Vad för nymf tog du bäcköringen på?

Kommentera

Så isen är så pass tjock där? Ja, då tar det ju sin lilla tid förstås. Här nere har vi väl i bästa fall haft 12 - 15 cm pimpel is. Och då under mycket korta perioder.

Du får ta och flytta till Skåne. Här är flugfiske säsongen lång och börjar tidigt.

Gör du det! Den nymf jag tog Bäcköringen på, var en # 14 nästan helt svart garn nymf. Med bara en mycket tunn guld ribb och en liten vit tofs av polygarn som vingsäck. Utöver det, ett varv svart hackle och en tunn svart hackle stjärt. Den hade rätt mycket förtyngning av koppar tråd i sig. En nymf som har funkat fint på bågen också.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-04, 11:12.

Kommentera

Skåne here I come

Kommentera

Ha, ha, ha! Men du kommer nog att sakna din fina å i så fall? Förvisso, så finns det ju ett och annat fint vattendrag här med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar