Måste bara dela med mig av dagens "upplevelse"
Sen några små frågor mot slutet också...
Idag tog jag ut mitt sprillans EXP4 #6 spö, slängde på reelmaster LA-rullen (som nyligen laddats på med en Dan-Tackel lina för att öva på, plus 0,17 tafs), och begav mig till en avlägsen åker i närheten av Brandalsund för att öva mina allra första flugkast. Det kanske låter larvigt att köra iväg över 1 mil bort bara för att provkasta lite, men jag ville helt enkelt minimera risken att göra bort mig framför folk, så jag valde en plats dit inte ens älgarna hittar
Hittade en perfekt spot. Ja, eller en stor åker kan vi kalla det, öppen minst 100 meter åt alla håll, med helt otrampad snö och näst intill vindfritt - ett perfekt ställe att påbörja flugfiskekarriären på!
Började med att göra 10, 15, 20 och 30 meters markeringar i snön. Fråga mig inte varför jag gjorde en 30m markering... visste ju på förhand att den inte skulle behövas. Men det var ändå intressant i syfte att se hur långt alla "kunniga" flugfiskare kan dänga sina flugor.
När jag stod där i snön, med spöt i handen, så inser jag att jag givetvis glömt den där "tussen" jag ska använda istället för fluga. Som tur var hade jag en hel ask med flugor i jackan, så det fick bli att dra på en liten montana att öva på.
Fiskebrillorna på, och jag var igång!
De 3 första försöken måste sett riktigt roliga ut. Linan åkte runt och svävade helt okontrollerat och jag lyckades dra ihop min första vindknut på tafsen efter bara 3 kast (om man nu kan räkna det som kast).
Efter kanske 20-30 minuter började jag få känning i hur spöt arbetar. Riktigt skön känsla när man väl "får in" den där "laddningen" av spöt precis när linan vänder. Man liksom "känner" att kraften överförs och att linan får ett bra "skjut". Jag börjar redan nu förstå vad som är "grejen" med flugfiske
Det måste vara den där speciella känslan att skicka iväg linan! Ja plus drillningen såklart också då, men dit har jag långt kvar...

(Jupp, jag vet att jag håller spöt i fel hand hehe... det är bara för fotots skull...)
En timme senare har jag lyckats åtminstone göra kanske 3 eller 4 rätt så bra kast, om jag får säga det själv
När det gäller längden så kanske jag kom som längst bortåt 18-19 meter, men utan att stirra sig blind på kastlängden så kände jag ändå att vissa kast var helt enkelt "lyckade" och linan fick en fin gång och landning.
Nu när man övar såhär på snön så är det rätt svårt att se hur flugan egentligen landar och hur rakt tafsen lägger sig, så jag längtar redan nu till att börja kasta i vatten, men hur som helst så kändes det inte alls så pjåkigt efter till slut nästan 2 timmars vevande. Något annat som "kändes" efteråt var en näst intill krampaktig känsla i högerhanden efter allt detta vevande hehe...
Och tro det eller ej: Inte en enda gång fick jag montanan på mig hehe! Faktiskt lite småläskigt när man ser genom de polariserade glasögonen hur flugan swishar förbi ens ansikte i hög fart då och då, men jag klarade mig från att kroka mig själv denna gång!
Dagen slutade också med bara 3 vindknutar, vilka 2 av dessa inte gick att få upp, så den där tafsen blir nog att byta så fort kastandet kommer ut ur "sandlåde-stadiet" 
Trots att jag ändå är nöjd med dagens korta kastpass så vet jag att en kastkurs kommer bli ett måste längre framöver. Att bara lägga massa timmar på att kasta på land eller i vatten räcker nog ändå inte i längden. Kommer boka in mig på någon flugfiskekurs nu under våren.
Ska också se om man lyckas få en tid på mässan att få en gratis "snabbkurs" i kast av Guideline, alltid nåt ju!
Tills dess skulle jag gärna uppskatta lite tips om lärorika flugfiske-filmer som behandlar kastteknik och sånt (för nybörjare), som kanske finns på Youtube eller ute på DVD. Det jag hittat på Youtube hitintills känns rätt okomplett och inte så lärorikt. Vill helt enkelt kunna få mer info om hur man håller i spöt, hur man ska stå, hur man ska vinkla armen/handleden osv. Kan ju ändå vara bra att lära sig sånt, och ha det i åtanke när man är ute och svingar, iallafall innan man gått kursen. Har en lång arbetsvecka framför mig from. torsdag och jag jobbar hela påsken, så det vore nice att ha något att fördriva tiden med
Fler videon av denna typ sökes, tex:
https://www.youtube.com/watch?v=XecfVx5O1lc
Samt texter/eböcker som denna är ju guld (tack, mojoman):
Skulle också va kul om ni andra, som kanske är nybörjare precis som jag, delade med er av era första kast och framsteg nu under våren, och kanske la till nya videos, tips och sånt som ni finner nyttigt för alla oss flugfiske-rookies?
Nä, imorn (onsdag) blir det ut att nöta på åkern igen, förhoppningsvis i sällskap av Jeke!
Sen några små frågor mot slutet också...Idag tog jag ut mitt sprillans EXP4 #6 spö, slängde på reelmaster LA-rullen (som nyligen laddats på med en Dan-Tackel lina för att öva på, plus 0,17 tafs), och begav mig till en avlägsen åker i närheten av Brandalsund för att öva mina allra första flugkast. Det kanske låter larvigt att köra iväg över 1 mil bort bara för att provkasta lite, men jag ville helt enkelt minimera risken att göra bort mig framför folk, så jag valde en plats dit inte ens älgarna hittar

Hittade en perfekt spot. Ja, eller en stor åker kan vi kalla det, öppen minst 100 meter åt alla håll, med helt otrampad snö och näst intill vindfritt - ett perfekt ställe att påbörja flugfiskekarriären på!
Började med att göra 10, 15, 20 och 30 meters markeringar i snön. Fråga mig inte varför jag gjorde en 30m markering... visste ju på förhand att den inte skulle behövas. Men det var ändå intressant i syfte att se hur långt alla "kunniga" flugfiskare kan dänga sina flugor.
När jag stod där i snön, med spöt i handen, så inser jag att jag givetvis glömt den där "tussen" jag ska använda istället för fluga. Som tur var hade jag en hel ask med flugor i jackan, så det fick bli att dra på en liten montana att öva på.
Fiskebrillorna på, och jag var igång!
De 3 första försöken måste sett riktigt roliga ut. Linan åkte runt och svävade helt okontrollerat och jag lyckades dra ihop min första vindknut på tafsen efter bara 3 kast (om man nu kan räkna det som kast).Efter kanske 20-30 minuter började jag få känning i hur spöt arbetar. Riktigt skön känsla när man väl "får in" den där "laddningen" av spöt precis när linan vänder. Man liksom "känner" att kraften överförs och att linan får ett bra "skjut". Jag börjar redan nu förstå vad som är "grejen" med flugfiske
Det måste vara den där speciella känslan att skicka iväg linan! Ja plus drillningen såklart också då, men dit har jag långt kvar...(Jupp, jag vet att jag håller spöt i fel hand hehe... det är bara för fotots skull...)
En timme senare har jag lyckats åtminstone göra kanske 3 eller 4 rätt så bra kast, om jag får säga det själv
När det gäller längden så kanske jag kom som längst bortåt 18-19 meter, men utan att stirra sig blind på kastlängden så kände jag ändå att vissa kast var helt enkelt "lyckade" och linan fick en fin gång och landning. Nu när man övar såhär på snön så är det rätt svårt att se hur flugan egentligen landar och hur rakt tafsen lägger sig, så jag längtar redan nu till att börja kasta i vatten, men hur som helst så kändes det inte alls så pjåkigt efter till slut nästan 2 timmars vevande. Något annat som "kändes" efteråt var en näst intill krampaktig känsla i högerhanden efter allt detta vevande hehe...
Och tro det eller ej: Inte en enda gång fick jag montanan på mig hehe! Faktiskt lite småläskigt när man ser genom de polariserade glasögonen hur flugan swishar förbi ens ansikte i hög fart då och då, men jag klarade mig från att kroka mig själv denna gång!
Dagen slutade också med bara 3 vindknutar, vilka 2 av dessa inte gick att få upp, så den där tafsen blir nog att byta så fort kastandet kommer ut ur "sandlåde-stadiet" 
Trots att jag ändå är nöjd med dagens korta kastpass så vet jag att en kastkurs kommer bli ett måste längre framöver. Att bara lägga massa timmar på att kasta på land eller i vatten räcker nog ändå inte i längden. Kommer boka in mig på någon flugfiskekurs nu under våren.
Ska också se om man lyckas få en tid på mässan att få en gratis "snabbkurs" i kast av Guideline, alltid nåt ju!
Tills dess skulle jag gärna uppskatta lite tips om lärorika flugfiske-filmer som behandlar kastteknik och sånt (för nybörjare), som kanske finns på Youtube eller ute på DVD. Det jag hittat på Youtube hitintills känns rätt okomplett och inte så lärorikt. Vill helt enkelt kunna få mer info om hur man håller i spöt, hur man ska stå, hur man ska vinkla armen/handleden osv. Kan ju ändå vara bra att lära sig sånt, och ha det i åtanke när man är ute och svingar, iallafall innan man gått kursen. Har en lång arbetsvecka framför mig from. torsdag och jag jobbar hela påsken, så det vore nice att ha något att fördriva tiden med
Fler videon av denna typ sökes, tex:
https://www.youtube.com/watch?v=XecfVx5O1lc
Samt texter/eböcker som denna är ju guld (tack, mojoman):
Skulle också va kul om ni andra, som kanske är nybörjare precis som jag, delade med er av era första kast och framsteg nu under våren, och kanske la till nya videos, tips och sånt som ni finner nyttigt för alla oss flugfiske-rookies?

Nä, imorn (onsdag) blir det ut att nöta på åkern igen, förhoppningsvis i sällskap av Jeke!
Kommentera