Mina första flugkast är ett faktum. Nu återstår bara några års övning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina första flugkast är ett faktum. Nu återstår bara några års övning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mina första flugkast är ett faktum. Nu återstår bara några års övning!

Måste bara dela med mig av dagens "upplevelse" Sen några små frågor mot slutet också...

Idag tog jag ut mitt sprillans EXP4 #6 spö, slängde på reelmaster LA-rullen (som nyligen laddats på med en Dan-Tackel lina för att öva på, plus 0,17 tafs), och begav mig till en avlägsen åker i närheten av Brandalsund för att öva mina allra första flugkast. Det kanske låter larvigt att köra iväg över 1 mil bort bara för att provkasta lite, men jag ville helt enkelt minimera risken att göra bort mig framför folk, så jag valde en plats dit inte ens älgarna hittar

Hittade en perfekt spot. Ja, eller en stor åker kan vi kalla det, öppen minst 100 meter åt alla håll, med helt otrampad snö och näst intill vindfritt - ett perfekt ställe att påbörja flugfiskekarriären på!

Började med att göra 10, 15, 20 och 30 meters markeringar i snön. Fråga mig inte varför jag gjorde en 30m markering... visste ju på förhand att den inte skulle behövas. Men det var ändå intressant i syfte att se hur långt alla "kunniga" flugfiskare kan dänga sina flugor.

När jag stod där i snön, med spöt i handen, så inser jag att jag givetvis glömt den där "tussen" jag ska använda istället för fluga. Som tur var hade jag en hel ask med flugor i jackan, så det fick bli att dra på en liten montana att öva på.

Fiskebrillorna på, och jag var igång! De 3 första försöken måste sett riktigt roliga ut. Linan åkte runt och svävade helt okontrollerat och jag lyckades dra ihop min första vindknut på tafsen efter bara 3 kast (om man nu kan räkna det som kast).

Efter kanske 20-30 minuter började jag få känning i hur spöt arbetar. Riktigt skön känsla när man väl "får in" den där "laddningen" av spöt precis när linan vänder. Man liksom "känner" att kraften överförs och att linan får ett bra "skjut". Jag börjar redan nu förstå vad som är "grejen" med flugfiske Det måste vara den där speciella känslan att skicka iväg linan! Ja plus drillningen såklart också då, men dit har jag långt kvar...

Click image for larger version

Name:	flugkast1.jpg
Views:	1
Size:	77,0 KB
ID:	1817139Click image for larger version

Name:	flugkast2.jpg
Views:	1
Size:	165,1 KB
ID:	1817140
    (Jupp, jag vet att jag håller spöt i fel hand hehe... det är bara för fotots skull...)

En timme senare har jag lyckats åtminstone göra kanske 3 eller 4 rätt så bra kast, om jag får säga det själv När det gäller längden så kanske jag kom som längst bortåt 18-19 meter, men utan att stirra sig blind på kastlängden så kände jag ändå att vissa kast var helt enkelt "lyckade" och linan fick en fin gång och landning.

Nu när man övar såhär på snön så är det rätt svårt att se hur flugan egentligen landar och hur rakt tafsen lägger sig, så jag längtar redan nu till att börja kasta i vatten, men hur som helst så kändes det inte alls så pjåkigt efter till slut nästan 2 timmars vevande. Något annat som "kändes" efteråt var en näst intill krampaktig känsla i högerhanden efter allt detta vevande hehe...

Och tro det eller ej: Inte en enda gång fick jag montanan på mig hehe! Faktiskt lite småläskigt när man ser genom de polariserade glasögonen hur flugan swishar förbi ens ansikte i hög fart då och då, men jag klarade mig från att kroka mig själv denna gång! Dagen slutade också med bara 3 vindknutar, vilka 2 av dessa inte gick att få upp, så den där tafsen blir nog att byta så fort kastandet kommer ut ur "sandlåde-stadiet"

Trots att jag ändå är nöjd med dagens korta kastpass så vet jag att en kastkurs kommer bli ett måste längre framöver. Att bara lägga massa timmar på att kasta på land eller i vatten räcker nog ändå inte i längden. Kommer boka in mig på någon flugfiskekurs nu under våren.

Ska också se om man lyckas få en tid på mässan att få en gratis "snabbkurs" i kast av Guideline, alltid nåt ju!

Tills dess skulle jag gärna uppskatta lite tips om lärorika flugfiske-filmer som behandlar kastteknik och sånt (för nybörjare), som kanske finns på Youtube eller ute på DVD. Det jag hittat på Youtube hitintills känns rätt okomplett och inte så lärorikt. Vill helt enkelt kunna få mer info om hur man håller i spöt, hur man ska stå, hur man ska vinkla armen/handleden osv. Kan ju ändå vara bra att lära sig sånt, och ha det i åtanke när man är ute och svingar, iallafall innan man gått kursen. Har en lång arbetsvecka framför mig from. torsdag och jag jobbar hela påsken, så det vore nice att ha något att fördriva tiden med

Fler videon av denna typ sökes, tex:

https://www.youtube.com/watch?v=XecfVx5O1lc

Samt texter/eböcker som denna är ju guld (tack, mojoman):

Skulle också va kul om ni andra, som kanske är nybörjare precis som jag, delade med er av era första kast och framsteg nu under våren, och kanske la till nya videos, tips och sånt som ni finner nyttigt för alla oss flugfiske-rookies?

Nä, imorn (onsdag) blir det ut att nöta på åkern igen, förhoppningsvis i sällskap av Jeke!
    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-27, 02:26.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Då vet jag var jag ska öva nånstans sen. Du får ge mig rätt koordinationer, var åkern ligger.
    Håll lagom avstånd från varandra bara. hehe. Hälsa.

Kommentera

Värt att tänka på specielt i början är att längden i kasten är inte det viktigaste. Utan att få till presentationen och linbågarna bak och fram samtidigt som man ska hålla timingen i det hela. Testa för skojs skull och dra ut 15m lina och få det och fungera i varje kast du lägger, sen ökar du med 1 spö längd och samma sak igen.

Om du tycker det är kul bara att kasta ute på åkern vänta tills du står vi vattnet och ser en fisk vaka 13m bort, viftar till med flugspöt flugan landar perfekt på ytan, börjar ta hem flugan sakta. PANG försvinner flugan ner i en vattenvirvel, su ser vad som har hänt tar nån sekund innan du förstår att det din fluga den tagit. Upp med spötoppen och känner tunga gung i spöt. Fisken är krokad och nu kommer nervositeten och nerverna sätts på prov när den ska drillas utan att dra av tafsen på 0.16 när fisken gör sina hopp och rusningar........................aaaaah nu vill jag ha sommar
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Måste bara dela med mig av dagens "upplevelse" Sen några små frågor mot slutet också...

Idag tog jag ut mitt sprillans EXP4 #6 spö, slängde på reelmaster LA-rullen (som nyligen laddats på med en Dan-Tackel lina för att öva på, plus 0,17 tafs), och begav mig till en avlägsen åker i närheten av Brandalsund för att öva mina allra första flugkast. Det kanske låter larvigt att köra iväg över 1 mil bort bara för att provkasta lite, men jag ville helt enkelt minimera risken att göra bort mig framför folk, så jag valde en plats dit inte ens älgarna hittar

Hittade en perfekt spot. Ja, eller en stor åker kan vi kalla det, öppen minst 100 meter åt alla håll, med helt otrampad snö och näst intill vindfritt - ett perfekt ställe att påbörja flugfiskekarriären på!

Började med att göra 10, 15, 20 och 30 meters markeringar i snön. Fråga mig inte varför jag gjorde en 30m markering... visste ju på förhand att den inte skulle behövas. Men det var ändå intressant i syfte att se hur långt alla "kunniga" flugfiskare kan dänga sina flugor.

När jag stod där i snön, med spöt i handen, så inser jag att jag givetvis glömt den där "tussen" jag ska använda istället för fluga. Som tur var hade jag en hel ask med flugor i jackan, så det fick bli att dra på en liten montana att öva på.

Fiskebrillorna på, och jag var igång! De 3 första försöken måste sett riktigt roliga ut. Linan åkte runt och svävade helt okontrollerat och jag lyckades dra ihop min första vindknut på tafsen efter bara 3 kast (om man nu kan räkna det som kast).

Efter kanske 20-30 minuter började jag få känning i hur spöt arbetar. Riktigt skön känsla när man väl "får in" den där "laddningen" av spöt precis när linan vänder. Man liksom "känner" att kraften överförs och att linan får ett bra "skjut". Jag börjar redan nu förstå vad som är "grejen" med flugfiske Det måste vara den där speciella känslan att skicka iväg linan! Ja plus drillningen såklart också då, men dit har jag långt kvar...

[ATTACH=CONFIG]51923[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51924[/ATTACH]
        (Jupp, jag vet att jag håller spöt i fel hand hehe... det är bara för fotots skull...)

En timme senare har jag lyckats åtminstone göra kanske 3 eller 4 rätt så bra kast, om jag får säga det själv När det gäller längden så kanske jag kom som längst bortåt 18-19 meter, men utan att stirra sig blind på kastlängden så kände jag ändå att vissa kast var helt enkelt "lyckade" och linan fick en fin gång och landning.

Nu när man övar såhär på snön så är det rätt svårt att se hur flugan egentligen landar och hur rakt tafsen lägger sig, så jag längtar redan nu till att börja kasta i vatten, men hur som helst så kändes det inte alls så pjåkigt efter till slut nästan 2 timmars vevande. Något annat som "kändes" efteråt var en näst intill krampaktig känsla i högerhanden efter allt detta vevande hehe...

Och tro det eller ej: Inte en enda gång fick jag montanan på mig hehe! Faktiskt lite småläskigt när man ser genom de polariserade glasögonen hur flugan swishar förbi ens ansikte i hög fart då och då, men jag klarade mig från att kroka mig själv denna gång! Dagen slutade också med bara 3 vindknutar, vilka 2 av dessa inte gick att få upp, så den där tafsen blir nog att byta så fort kastandet kommer ut ur "sandlåde-stadiet"

Trots att jag ändå är nöjd med dagens korta kastpass så vet jag att en kastkurs kommer bli ett måste längre framöver. Att bara lägga massa timmar på att kasta på land eller i vatten räcker nog ändå inte i längden. Kommer boka in mig på någon flugfiskekurs nu under våren.

Ska också se om man lyckas få en tid på mässan att få en gratis "snabbkurs" i kast av Guideline, alltid nåt ju!

Tills dess skulle jag gärna uppskatta lite tips om lärorika flugfiske-filmer som behandlar kastteknik och sånt (för nybörjare), som kanske finns på Youtube eller ute på DVD. Det jag hittat på Youtube hitintills känns rätt okomplett och inte så lärorikt. Vill helt enkelt kunna få mer info om hur man håller i spöt, hur man ska stå, hur man ska vinkla armen/handleden osv. Kan ju ändå vara bra att lära sig sånt, och ha det i åtanke när man är ute och svingar, iallafall innan man gått kursen. Har en lång arbetsvecka framför mig from. torsdag och jag jobbar hela påsken, så det vore nice att ha något att fördriva tiden med

Fler videon av denna typ sökes, tex:

https://www.youtube.com/watch?v=XecfVx5O1lc

Samt texter/eböcker som denna är ju guld (tack, mojoman):

Skulle också va kul om ni andra, som kanske är nybörjare precis som jag, delade med er av era första kast och framsteg nu under våren, och kanske la till nya videos, tips och sånt som ni finner nyttigt för alla oss flugfiske-rookies?

Nä, imorn (onsdag) blir det ut att nöta på åkern igen, förhoppningsvis i sällskap av Jeke!

Du är redan med i matchen Martin!

Videon du länkade till hade jag tänkt länka till....men den hade du ju redan hittat till...

För egen del hjälpte den mig att få lite bättre ordning på min hemsnickrade "sving" .

När jag började...för två år sen (tiden går fort..och snart har man svårt att skylla på att man e nybörjare...)....så tänkte jag som vanligt.....själv är bäste dräng....hur svårt kan det vara....så jag knöt på en Zonker på mitt klass 5 snikset som jag köpt för 595 kr på BeOutdoor...och rodde ut till abborregrundet i sjön på landet.....viftade ut flugan sisådär 10-12 m ....och se på andra kastet sprattlade det till i spöt och en abborre klev på......hann klippa ytterligare en innan det blev mörkt...

Kastlängden var ju direkt inget att skryta med...men jag fortsatte efter eget huvud....skaffade ett klass 8a-spö med en Matchande GL 4cast-ina...och med det gick det lite bättre....vi snackar nu längder på 15-20 m (kanske 22 i något lyckat medvindskast..)..dock inte riktigt tillräckligt för att vara nöjd....och till slut hamnade jag framför datorn och efter lite googlande hittade jag just den länken....

Första lyftet var att inse att man inte ska hålla på och vifta med handleden....vilket jag hela tiden hade gjort......jag brukar tänka..."squash istf badminton"..

Nästa steg var att få till det sk dubbeldraget.....hade svårt med timingen i början och körde som bäst med enkeldrag i bakkastet för att hjälpa till att ladda spöt......efter ytterligare lite "titta video"....så lossnade det plötsligt en natt när jag stod och viftade i Hottagströmmen uppe i Jämtland....och plötsligt blev allt mycket enklare

Sedan hjälpte det förstås att kompisen uppe i Jämtland hade hjälpt mig att konstatera att jag monterat linan fram och bak på klass 5-spöt ......med rättvänd lina gick det lättare att få ut den.....och för just det spöt visade det sig att det gick ännu lättare att få ut en klass 6-lina (...OBS gör nu inte misstaget att tro att alla spön mår bättre av en lina med en klass högre.....något jag själv fått lära mig "the expensive way".....köpte ett klass 7 spö till HÖ-fisket och skulle prompt ha en klass 8 GL Coastal-lina till det spöt.....något som säljaren med himlande ögon försökte övertyga mig skulle bli för tungt.....han hade rätt!!)

Så Martin dina 19 m på första försöket är inte så illa pinkat....och det räcker definitivt för att få fisk....men det är klart att det är roligare att landa en fisk som hugger 25 m bort än en som hugger på 5 m......eller?

Keep up the good work!

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2013-03-27, 09:11.
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Trevlig läsning GäddMartin!

18 m i kast längder är respektabelt för någon som är alldeles ny på detta med att kasta med flugspö. Det är en längd som gott räcker till att få fisk på. Och vind knutar får man emellanåt även som van kastare. Men kassera inte hela tafsen för det. Byt bara ut den del som knuten sitter på med en bit fräsch nylon lina och med hjälp av kirurg knuten + en liten nagel klippare som tafs knipsare.

Här är en bra video kurs i några delar: https://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-27, 10:17.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Du kan ju även göra som jag och knyta hela tafsen självt ( med kirurg knutens hjälp ). Köp följande 100 m nylon spolar: 0.35, 0.25, och 0.16 alternativt 0.15.

Tafs recept på 9 fot tafs:

1.5 m 0.35. + 60 cm 0.25 + 60 cm spets = 0.18 eller 0.16.

Stroft GTM, är ett bra sådant material.

Du får ut ca. 85 - 90 tafs delar ur en 100 m spole.

Öva kirurg knuten på snör stumpar tills att du behärskar den.

The Surgeon's Knot, or Surgeon's Join, is easy to tie and is useful to join two lines of moderately unequal size, e.g., a tippet to a leader. The Surgeon's Knot is actually tied as a Double Overhand Knot

Fördelen är också att du lätt kan byta ut vilken del som helst av tafsen på plats.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-27, 10:30.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Glömde skriva att bästa sättet att hitta felen i sina kast är att filma sig själv. Sätt mobilen eller kameran en bit bort så du får med dig och 10m framför dig och bakom dig på film. Då blir det lätt att se sina egna fel när man kollar på filmer på youtube och jämför med sina egna kast.

Hade själv ett inlärt gammalt problem som va riktigt jobbig att jobba bort, men såg detta genom att se mig själv kasta på film. Vid utkastet tog jag i lite extra för att få extra skjut på linan, men det ledde till tailing loops i 2/3 av kasten.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ytterligare ett tips jag hörde från en kompis som i sin tur hade fått det av en italiensk instruktör och flugspövirtuos var....." Tänk att du ska måla taket med spötoppen...."

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Eller ett annat tips man hört. Alla har väl som barn trätt på äpplen på en pinne o svingat iväg dom, gör likandant med flugspöt men så att äpplet inte flyger iväg =D

Kommentera

Är själv ganska ny på det med hur man ska kasta men jag har hört att man ska kasta mellan klockan 1 och 11

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    133 visningar