Gäddflugfiske med en #5-6a? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugfiske med en #5-6a?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddflugfiske med en #5-6a?

Hejsan

Jag är sugen på att pröva lite gäddflugfiske. Jag har bara ett flugspö och de är Guide line ALPHA 8'6 fot och #5 - 6 med respktive rulle o flytlina. Jag har inga pengar för att köpa en helt ny utrustning bara för att pröva på. Jag kommer fiska i en sjö. Jag vet att jag inte kan få ut dom stora tunga gäddflugorna, men har ni tips på flugor i 10 - 11 cm längden jag skulle kunna kasta med, matrial osv ? Jag tror inte jag kommer få gäddor över 3-4 kilo. Vad äre för tafsmatrial som gäller o längd på tafsen? Några allmäna tips?

Mvh Gurra
    bf

Ursprungligen postat av Bigfisher
    Hejsan

Jag är sugen på att pröva lite gäddflugfiske. Jag har bara ett flugspö och de är Guide line ALPHA 8'6 fot och #5 - 6 med respktive rulle o flytlina. Jag har inga pengar för att köpa en helt ny utrustning bara för att pröva på. Jag kommer fiska i en sjö. Jag vet att jag inte kan få ut dom stora tunga gäddflugorna, men har ni tips på flugor i 10 - 11 cm längden jag skulle kunna kasta med, matrial osv ? Jag tror inte jag kommer få gäddor över 3-4 kilo. Vad äre för tafsmatrial som gäller o längd på tafsen? Några allmäna tips?

Mvh Gurra
    har bara prövat # 8 - 9 så jag vet inte...kanske

Kommentera

Använd flugor med material som inte suger åt sig vatten, t.ex. flash och syntetfibrer. Som tafs funkar ProLeader, minst 25 cm.

Kommentera

Själv har jag lyckats kroka gädda på harörenymf då avsikten varit annan fisk...
        Du behöver kanske inte ha så värst "stora" gäddflugor till fisket i sig (?).
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Kolla hos denna mannen. Han brukar fiska med 5/6:a.

Kommentera

kolla länken ovan o gör en mindre gäddsaara. Jag har fått gädda i 3kg-klassen på 7cm gäddsaara. det ska nog inte vara några problem. anpassa storleken bara efter vad du förmår att kasta

Som tafs kör jag själv proleader. funkar kanon.

Kommentera

Själv har jag provat med 5-6:a bäst går det om man gör en egen modifierad lina. Tag en DT-6 el. 7. klipp den i två delar. Klipp sedan bort en bit av fronttaperingen så att den blir bra mycket kortare (desto kortare fronttapering desto bättre) sätt sedan dit en ögla längst fram. Gör sedan en egen tafs så flugorna är oftast är stora och tunga så gäller det att göra en kortare tafs jag använder ca 70cm 0,50, sedan 40cm 0.40 och tills lut 25cm 0,35 som knyts i 25 cm proleader eller dylikt material och till avslut en beteshake utan lekande. Gör en ögla på 0,50 linan och häkta ihop med din kapade dt-lina sedan är det dags att balansera linan. Knyt fast den i en runningline (går utmärkt att använda den jämntjocka bakdelen av wf-lina) Klipp sedan ned din kapade DT-lina i bakänden tills det känns som att det går att kasta ut flugan och skjuta en del lina. Gör då en ögla på klumpen och ge dig ut till vattnet. Det finns en hel del att läsa på nätet om konsten att klippa till en lina ex. http://hem.passagen.se/tahl/utprovning.htm

Kommentera

flera verkar föredra klumpar + skjutlinor men inte jag. Jag vill dra hem i stor sett hela linan när jag fiskar gädda och upplever skarven som bökig. Jag har testat fin sydd skarv som är lite men gillade det ändå inte. Föredrar WF.

Kommentera

okey får väll binda mig några gäddsara eller "snövit" Har sätt andra fina flugor me massa flash o sånt, dom borde ju inte suga till sig så mycket vatten eller? Vart söker jag gädda man flugspö o flytlina under sommaren då?
                  bf

Kommentera

verkar hyffsat länge sen du skrev men monsterkrokar och grova flugor är inget måste. :E

testa att spara på material och rikta in dig på långt pulserande material som du är rätt försiktig med så får du en fluga som attraherar gäddan men samtidigt är lätt att kasta.
                    Har även tagit en del på vanliga streamers som är ämnade till regnbåge dock har jag satt en del flugor i nacken med lågt klassade spön på kusten (=

Fördelen med att köra vanlig flytlina och lättare klass är att enligt mig fiskar det bättre på plattser där du tror gäddan uppehåller sig. En enkel och fin presentation av flugan så kan du köra den rakt i fiskens väg och kombinera djupet enkelt.
                    Senast ändrad av Majakovskij; 2005-05-27, 19:02.
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X