Put and take, definition? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Put and take, definition?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Put and take, definition?

Tjo!

Vad är egentligen put and take? Är Wikipedia rätt ute http://sv.wikipedia.org/wiki/Put_and_take ?
    Jag funderar lite på avgränsningen, då jag fiskar i ett vatten med naturlig stam öring, men som också innehåller regnbåge och där det sätts ut ny fisk (både öring och regnbåge, öringen reproducerar sig fint) en gång om året. Sträckan fisken lever på är sammanlagt 1.8 mil lång, och vattnet samt naturen runt vattnet är helt orörd. Det känns enormt långt från "gräv en damm, häll i fisk". Endast hullinglös CnR är tillåtet, och givetvis bara flugfiske.
    Finns det någon vedertagen definition av put and take? Jag har svårt att särskilja "mitt" vatten från t.ex. Stockholms ström; det finns naturlig fisk som man försöker förstärka genom att sätta in ny varje år. Stockholms ström är knappast ett put and take... eller?

Fisk som sätts ut med syftet att fångas och tas upp. Vissa lax/havsöringvatten är ju allra högsta grad put & take eftersom fiskarna inte ens alltid kan vandra ut i havet/sjöar igen även om P&T för de flesta förmodligen drar tankarna åt regnbågsfiske.

Kommentera

För mig är alla vatten med inplanterad fisk för att fångas put & take.

Vänern är t.ex. sveriges största P&T-sjö enligt mig

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
        För mig är alla vatten med inplanterad fisk för att fångas put & take.

Vänern är t.ex. sveriges största P&T-sjö enligt mig
        ...och i så fall varenda sjö i sverige som har gös. Lite väl tillspetsat kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
          ...och i så fall varenda sjö i sverige som har gös. Lite väl tillspetsat kanske?
          det med gös är gränsfall, hur länge sen sattes gös in och görs det kontinuerligt för att gösen ska finnas i sjön/kunna fiskas upp?

Är det ett helt självreproducerande vatten med en främmande art (för vattnet) så är det inte ett P&T-vatten. Sätts det in fisk för att den inte kan överleva annars (isättning minst varannat år)så är det P&T

Kommentera

På gös finns det ju också en hel del "stödutsättning". Fiskarna är ju inte alltid per default tänkt att fiskas upp och läggas i stekpannan.

Kommentera

Sätts gös ut varje år är det ju gränsfall, den sätts ju ut som yngel och växer själv, en form av stödutsättning och en form av fiskevård. P&T för mig är isättning främst av fångstfärdig fisk. Sen kan P&T för mig vara hur ett vatten drivs, vårdas och sköts med. Att sätta ut yngel är gränsfall som sagt, beror lite på övriga omständigheter. Står ett kraftverk vid mynningen och man sätter i smolt och folk kommer dit och drar upp fisken när den käkat upp sig är det P&T för mig, den fisken kan inte leka och sätts ut enbart för att fångas. I Ljusne sätter man även ut fångstfärdig öring, ett solklart P&T-vatten. I vatten med gös där man vill hjälpa beståndet på vägen och samtidigt satsar på lekområden och det är en kortsiktig åtgärd tycker jag inte är P&T, men kan gösen inte reproducera sig bra och det sätts ut årligen för att folk ska ha något att fiska på och fånga så är det för mig P&T. Sattes gösen in på 30-talet som den gjordes i många sjöar kan man knappast kalla det P&T bara för att den en gång planterats men inte gjort det på väldigt många år eller inte alls sedan dess.. Smoltutsättning är för mig bra P&T, all isättning av större fisk är för mig lika illa som att odla lax, det går åt 2kg fiskmjöl(pellets) för att få fram 1kg fisk, inte hållbart ur någon aspekt och borde inte få förekomma..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Definitioner från Jordbruksverket/Fiskeriverket

Kolla in denna länk:

Utdrag ur texten på sidan 27:

Put-and-take: utsättning av fisk i fångstbar storlek för snabb fångst. Avsikten är inte att få till stånd reproduktion eller att förstärka ett naturligt bestånd. Syftet är enbart att åstadkomma ett fiske.

Put-grow-and-take: utsättning av fisk som måste växa till fångstbarstorlek innan den fiskas. Syftet är att åstadkomma ett fiske.

Tycker dessa definitioner är bra.

//Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
                  Kolla in denna länk:

Utdrag ur texten på sidan 27:

Put-and-take: utsättning av fisk i fångstbar storlek för snabb fångst. Avsikten är inte att få till stånd reproduktion eller att förstärka ett naturligt bestånd. Syftet är enbart att åstadkomma ett fiske.

Put-grow-and-take: utsättning av fisk som måste växa till fångstbarstorlek innan den fiskas. Syftet är att åstadkomma ett fiske.

Tycker dessa definitioner är bra.

//Tantor
                  Låter bra, och båda är att släppa i fisk för att fångas senare.

Då är frågan, är P&G&T lika fel som P&T?

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Låter bra, och båda är att släppa i fisk för att fångas senare.

Då är frågan, är P&G&T lika fel som P&T?
                    Kan väl tycka att P&T är mindre bra utifrån det faktum att dessa fiskar göds upp med pellets som gjorts av fiskmjöl från andra fiskarter medan yngel/smolt som sätts ut för att växa till sig innan de fiskas upp går och äter sig feta och fina på det sjöarna och vattendragen har att erbjuda! Klart bättre ur biologisk synpunkt.

Man borde dock tänka på att det faktum att det finns P&T-vatten där många får utlopp för sitt fiskeintresse gör att de naturliga reproducerande vattnen och fiskarterna får ett betydligt mindre fisketryck.
                    Det faktum att P&T fisken föds upp på fiskmjöl pellets är alltså inte bara av ondo om man tar hänsyn till detta.

//Tantor
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X