3 frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3 frågor

Hallå.
    Nu tänkte jag bomba på med 3 frågor med tillhörande delfrågor på en gång.

1
    Spötoppen på ett #5/6 gick av ca 10 cm från toppöglan igår. Lagar man sånt eller kastar man grejerma o tjackar nytt? Lämnar in eller lagar själv?
    Sätter men en ny toppögla där spöt är av eller limmar man en ny topp så spöt blir 9 fot igen?

2
    Samma sak med en klass 3 lina som jag råkat slita av när jag matade ut från spolen.
    Laga eller kasta? Jag tänkte kanske ha den till att träna på fastlandet ev ha som resservlina
    Om det går att laga: hur gör man lämligast?

3
    När/varför använder man shooting head?
    Jag fick nämligen med en running line och två shooting heads när jag beställde grejer från nätet.

Vad är det för utrustning(vilket märke osv.?

Generellt lagar man inte spön mm. som går sönder.

2.
    Har du pengar köp ny.

3.
    För att få ut linan, shootingheaden är "vikten" som gör att du kan kasta ut linan

Kommentera

# 3 Jo såklart, men vad är skillnaden mellan vanlig t.ex WF och shooting head. Alltså när används de olika linorna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sittin Visa inlägg
        # 3 Jo såklart, men vad är skillnaden mellan vanlig t.ex WF och shooting head. Alltså när används de olika linorna?
        skillnaden är att en WF= weight forward = klumpen inbyggd, linan du har är klumpen lös på för att kunna byta huvud till sjunkande utan att behöva byta hela linan.

Vad är det för märke på utrsutningen du har?

Kommentera

Kan du leva med ett spö som är 10cm kortare, så limmar du toppöglan på(efter att ha slipat o gjord fint spetsen) använder du den som vanligt. Det sägs att det ändras på AFTAM klassningen, men men.
          Annars det går inte att laga den. Om man vill, går o beställa en ny topp, om spöt är från en etablerat tillverkare T.ex SAGE, ORVIS, LOPP osv.

Med WF(säkert vet du det redan) menas att vikten är koncentrerad på fram delen av linan(det lite olika på olika linor men allmänt är 9,15m). En kombination av shooting head o running line är i princip samma sak eller samma funktion. Fördelen med en sånt kombi är det att man kan byta från flyt till sjunk eller intermediate utan att ha med sig flera rullor.

Kommentera

Spöt är ett Strämsländan PRO. Känns inte helt ok att bara kasta.

Men nu blev det ordning på svaren Det är ju riktigt smidigt juh. Synd bara att jag inte visste det igår. Då hade det behövts kan jag lova .
            Riktigt jävla sura regnbågar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
            1 svar
            333 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Okoun
            av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            132 visningar