Danielsson nymph w eller midge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danielsson nymph w eller midge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Danielsson nymph w eller midge

Hej hur mycket lina det går på midgen med en lina i 2# och vilken ni rekommenderar till mitt lätta Hi Level Dreams 1-2# 6'.
    Danielsson Nymph w eller Danielsson midge?

Båda är ju rullar för det lätta fisket. Beror i stort sett bara på hur mycket backing du känner för att lägga på? Det skiljer ju bara 12 gram mellan dem i vikt.

Midge, tar 18 m 20 pund och en #2 flyt lina.

Nymph, tar bortåt 80 - 85 m 20 pund backing och en # 2 flyt lina. 73 m backing med en WF 4 flyt lina enligt specifikation.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-03, 21:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det ät ju sällan bäcköringar rusar ut på backing. Så jag behöver inte så mycket.
      Och det är ju sällan du behöver lägga kast över 20m i bäckar så om man kapar av lite av min rio trout lt 2# som jag hoppas jag får i födelsedags present så lär det nog funka med lite backing och kanske 20m lina det räcker nog om du får på en bättre bäcköring.
      Tror ni det kan funka?

Kommentera

tack för hjälpen

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskegalningen Visa inlägg
          Det ät ju sällan bäcköringar rusar ut på backing. Så jag behöver inte så mycket.
          Och det är ju sällan du behöver lägga kast över 20m i bäckar så om man kapar av lite av min rio trout lt 2# som jag hoppas jag får i födelsedags present så lär det nog funka med lite backing och kanske 20m lina det räcker nog om du får på en bättre bäcköring.
          Tror ni det kan funka?

Jo, det har du ju rätt i. Och till Bäcköring fisket lär du klara dig med Midge rullens 18 m backing kapacitet utan att behöva kapa till flug linan. Flug linan, är ju ca. 30 m lång också. Vill ju till en rackarns stor Bäcköring innan de linorna är helt ute.

Du har ju annars micro backing, som är lika stark som standard varianten men är tunnare om du nu vill få på någon extra meter till på rullen? Både Guideline och Vision tillverkar sådan.

Till mitt #3 Vipu spö har jag siktat in mig på Nymph rullen. Men jag fiskar ju Regnbåge med en sådan utrustning och då känns det tryggt att ha extra mycket backing.

Varsågod.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-04, 09:03.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          152 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X