fors + regnbåge = klass 7 spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fors + regnbåge = klass 7 spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fors + regnbåge = klass 7 spö?

Vet inte vart jag skulle lägga denna tråden elr vad den skulle heta.

Men i alla fall, ska iväg i helgen o fiska regnbåge i en "liten" fors. Vart iväg och kollade läget där igår och helvete vad vatten de sprutar.

Och har ett klass 7 spö liggande här som jag bara vevat med ovanför vattnet runt 2 gånger utan fisk... Så tänkte att de kanske kan vara kul att dra med den dit? Såg ju inte ut som man behövde vara något proffs för att få ut linan till andra sidan på den lilla.

Bågarna ligger på runt 1-3kg, är de allt för litet för 7 klassat spö? Tänkte mest strömmen som går där, vad du än får lär de kännas enormt kan jag tänka mig.

Då jag aldrig fått fisk med de spöet kan jag inte säga något, men de är ungefär lika mjukt om inte mjukare än mitt 10-30g berkley spö och de är den jag tänkte fiska med från början.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Jag har flugat i Baltak med ett klass fem, satte en öring i ryggen i strömmen och klarade det utan för stora problem.

Sedan får man ställa sig frågan hur snällt det är, du kan stå på kusten med en femma och drilla öring eller gädda !

Själv kör jag klass 8 på kusten men det är inte för fisken utan för vinden !

.... vet inte om jag hjälpte till eller svammlade nu egentligen

Kommentera

Tänkte mest att de både kommer vara jobbigt för utrustningen och fisken att hålla på o kämpa mot strömmen? Är de inte bättre att få upp en fisk så snabbt som möjligt och i med den igen om man inte ska behålla den?

Kommentera

Klass 6 och nio fot är ju ett bra alternativ så väl i strömmande som i stilla vatten. Men visst funkar #7 under sådana förhållanden. Om det är mycket vatten? Då behöver du en sjunk lina, sjunk klass 4 eller 5 Och en tafs med 0.20 spets kan nog vara ett bra val.

Edit. Det är ju också en fråga om hur spöts ryggrad är? Ett 2/3 till hel aktions spö lär inte vara det bästa alternativet.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-22, 14:44.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Tänkte mest att de både kommer vara jobbigt för utrustningen och fisken att hålla på o kämpa mot strömmen? Är de inte bättre att få upp en fisk så snabbt som möjligt och i med den igen om man inte ska behålla den?

Precis min tanke ... dåligt formulerat från mig

Jag skulle säga att klass 7 är ypperligt om det är strömt för att kunna skona fisken en onödigt lång "drill" !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Klass 6 och nio fot är ju ett bra alternativ så väl i strömmande som i stilla vatten. Om det är mycket vatten? Då behöver du en sjunk lina, sjunk klass 4 eller 5 Och en tafs med 0.20 spets kan nog vara ett bra val.
            Vad jag kunde se verkade de inte vara mer än en meter på vissa ställen, sticker upp små stenar här och där. Så djupt är de inte, så man kanske kan köra med flytlina?

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
            Precis min tanke ... dåligt formulerat från mig

Jag skulle säga att klass 7 är ypperligt om det är strömt för att kunna skona fisken en onödigt lång "drill" !!
            Perfekt.

Kommentera

Personligen kör jag alltid med flyt oavsett djup, enda gången jag inte gör det är på kusten då sitter det en intermediate på

Kommentera

[QUOTE=Snöhäst;920115]Vad jag kunde se verkade de inte vara mer än en meter på vissa ställen, sticker upp små stenar här och där. Så djupt är de inte, så man kanske kan köra med flytlina?

Jaha, med tanke på det djupet så skulle ju en sjunk lina vara klart onödig. Och mer till skada än nytta.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Spöklass väljer man efter dom flugor man förväntas fiska med.
                  Storleken på fisken spelar ingen roll. Ska du trötta fisken fort sätter du på en lite grövre tafs.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Spöklass väljer man efter dom flugor man förväntas fiska med.
                    Storleken på fisken spelar ingen roll. Ska du trötta fisken fort sätter du på en lite grövre tafs.
                    Tycker mer elr mindre alla flugor är samma storlek/vikt så länge de inte är gäddflugor, så de låter bara idiotiskt. Menar du att man kan köra med klass 2 ute på havet efter HÖ bara för att de är små flugor?

En fluga flyger ju mer elr mindre av sig själv, därför man behöver en lina som tyngd...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X