fors + regnbåge = klass 7 spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fors + regnbåge = klass 7 spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Tycker mer elr mindre alla flugor är samma storlek/vikt så länge de inte är gäddflugor, så de låter bara idiotiskt. Menar du att man kan köra med klass 2 ute på havet efter HÖ bara för att de är små flugor?

En fluga flyger ju mer elr mindre av sig själv, därför man behöver en lina som tyngd...
    Du får ETT bra svar.. Och det bemöter du med "idiotiskt"..
    Man kan köra klass 0 på efter HÖ om förhållandena är dom rätta. Stilla väder och fjädermygg. Man kan behöva gå upp på klass 8 och tom 9 med för den delen, om man kastar tunga streamers i 15 sekundmeter.

Sen är det inte bara vikten på flugan som avgör hur lättkastad den är, utan framförallt hur mycket vind den fångar. En jädra skillnad på att kasta frisörmyggor i strl 26 och Goddards i strl 8.

Så till den ursprungliga frågan.
    Ska du kasta streamers så kommer 7:an funka utmärkt. Ska du fiska torrfluga kommer det kännas klumpigt och jobbigt, men ta det lugnt med mothuggen bara så ska det nog gå bra.
    [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av assgoblin Visa inlägg
      Man kan köra klass 0 på efter HÖ om förhållandena är dom rätta. Stilla väder och fjädermygg. Man kan behöva gå upp på klass 8 och tom 9 med för den delen, om man kastar tunga streamers i 15 sekundmeter..
      Det är idiotiskt att säga "imot" alla andra och inte ens förklara varför.

Så de är helt okej att fiska med klass 0 på kusten o de hoppar på en 5-6kgs öring och få upp den? Bara man kör med fjädermygg, intressant.

Själv fiskar jag med UL spö med 0.10mm flätlina å 500 shimano rulle för att förhållanden är bra, för att de just är små abborrar och inga strömmar, skulle jag dock behöva dra en regnbåge på 3kg i en fors och haft samma 2gram drag skulle jag inte valt mitt UL spö med 0.10mm flätlina. Fast jag använder samma "2gram" drag.
      Fast UL spöet och rullen antagligen ändå klarar de, bara att stå o kämpa i en 10-20 minuter är ganska onödigt både för mig och för fisken i mitt tycke.
      Senast ändrad av Snöhäst; 2014-04-24, 09:08.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Som med allt fiske så finns det miljarder varianter av rätt ...

Som Guideline säger så styrs man självklart av klass kontra flug typ, men det är ju lite lurigt det med för man kan välja att vara lite mer individuell än så...

Exempelvis, kör jag en guideline coastal lina klass 7 på mitt klass 7 spö kan jag kasta ett jetplan inga problem linan är tung.

Sedan kan jag ta mitt klass 5 spö och lägga på en klass 6 lina för att det passar mig bättre och därmed kasta större flugor än "kompisen" som har ett klass 5 spö.

Så det går att älta i evigheter skulle jag tro, som sagt jag har sett folk som flugar gädda med ett klass 5 spö och lite "modifierade" flugor. Sätter de på en grövre tafs och pressar fisken hårt för att skona den så knäcks spöet för eller senare, medans med ett klass 9 så kan man trycka på lite extra.

Jag har inte sett någon fiska lax i älvarna med ett klass 3 spö eller 5 för den delen, även om laxflugorna enkelt kan kastas med denna typ av spön.

Hur som haver så får man alltid bilda sig en sund uppfattning själv och trivas bäst med det man gillar.

Tror alla kan enas om att det finns inget rätt eller fel sålänge man gör det med eftertanke om att inte drilla en 5 kgs öring tills mjölksyran har ihjäl den

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Tycker mer elr mindre alla flugor är samma storlek/vikt så länge de inte är gäddflugor, så de låter bara idiotiskt. Menar du att man kan köra med klass 2 ute på havet efter HÖ bara för att de är små flugor?

En fluga flyger ju mer elr mindre av sig själv, därför man behöver en lina som tyngd...
          Flyger av sig själv.
          Jo jo, sätt på en streaking caddie storlek 10 och kasta ut den 25 meter med ett klass tre spö.
          Sen sätter du på en TKK på ditt klass sju spö.
          jämför.
          Efter det kan du ju börja söka på varför det finns ett aftm-system, eller fanns får man väl säga.
          Sen får du ju givetvis tycka vad du vill i övrigt så får du ta emot tips från andra personer i detta forum. tack för mig.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X