Hökensås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hökensås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av molleri Visa inlägg
    Jo det ska ju finnas gott om fisk, var ju inte längesen sjöarna fylldes upp heller.
    Nyinsatt båge hugger ju på allt.
    Kan tänka mig att de större sjöarna har gott om gädda också så det försämrar väl det hela lite grann.
    Verkar vara väldigt mycket småöring i kvarkasjön och känner väl att om jag vill fiska fin öring åker jag inte till en put and take sjö.
    Öring ska ju finnas i de flesta sjöarna i hökensås
    Säsongen har ju startat och det har satts fisk ( både båge och öring ) i alla sjöar, men finns ganska gott om äldre fisk också. Är väl inte för att det är öring i kvarka man fiskar där, utan för att fisken är som jag skrev tidigare ganska vakvilliga där. Ganska nice att gå och peta lite med en lättare utrustning. Omgivningarna runt sjön är dessutom inte rensade utan det kan vara lite halvknepigt att fiska. Kortet man köper för Kvarka gäller för övriga vatten också, så gillar man det inte är det bara att byta sjö. Ligger ju i anslutning till Nord & Sydvattnet och även Enesjön är precis i närheten. Finns nog gädda i de flesta sjöar på Höken och även annan fisk. Fick en bauta sarv i Enesjön förra säsongen och för två säsonger sedan en borre på sju hekto i St Grubben. Så länge det inte är ett överflöd av vitfisk som sabbar torrflugefisket, spelar det väl ingen roll om man får lite annat än isatt fisk på kroken
    Senast ändrad av Wadman; 2014-05-03, 13:20.

Kommentera

Ja den verkar ganska svårfiskad. överhandskast är väl helt uteslutet.
      På Hökensås hemsida står det att det finns fem platser men det kanske inte är överdrivet med plats ändå.
      Har sett filmen som DS flugfiske har gjort i Kvarkasjön:

Är det samma fiskekort i kvarka som dom andra kvoterade sjöarna?
      Strandgölen verkar riktigt intressant.

Nord och sydvattnet har ju båt o hyra ut men vet du eller någon om elmotor är tillåtet?

Kommentera

Ja den verkar ganska svårfiskad. överhandskast är väl helt uteslutet.
        På Hökensås hemsida står det att det finns fem platser men det kanske inte är överdrivet med plats ändå.
        Har sett filmen som DS flugfiske har gjort i Kvarkasjön:

Är det samma fiskekort i kvarka som dom andra kvoterade sjöarna?
        Strandgölen verkar riktigt intressant.

Nord och sydvattnet har ju båt o hyra ut men vet du eller någon om elmotor är tillåtet?
        Finns väl några platser man kan vända mellan trädstammarna, fast det behövs inga längder för att nå dem i den lilla gölen. De vakar precis vid land ( tvärdjupt ) och tricket är väl mest att smyga omkring. Är inte samma kort i kvarka som de andra kvoterade sjöarna utan ett billigare. Strandgölen är Hökens finaste ställe. Där petar de i praktexemplaren de fått fram dvs helt perfekta fiskar av både båge och öring, som det dessutom kan vara lite storlek på. Har fiskat där några ggr och det är riktiga ånglok som simmar omkring där. Skulle inte köra med mindre än hundra yards backing på rullen i den sjön. Var en båge senaste gången jag var där som säkert drog 60-70 meter för en gubbe innan den klev av. Ändå hade han ganska bra tryck på bromsen. Är väl kanske inte vanligt att de piper iväg på det sättet, men händer emellanåt i den sjön Elmotor är inte tillåtet på Höken.

Stötte på DS grabbarna vid St Grubben för ett tag sedan. Kanske blir någon filmsnutt därifrån också? En av mina favoritsjöar, med rikliga kläckningar av vulgata. Det sura är att sjön till denna säsong hamnat bland de gula sjöarna. Innebär fisk från Baltak istället för Källefall och en massa metare överallt
        Senast ändrad av Wadman; 2014-05-03, 17:21.

Kommentera

Man måste ju ta o testa strandgölen.
          Bågarna ser sjukt fina ut på bilder.
          Men tycker dom flesta hökensåsbågarna håller hög klass ändå, iaf det man sett på bilder.

Tagit en på 5.3 men inte i hökensås och det var inte många varv kvar på rullen den gången så backing har jag gott om, mer får inte plats då det är trångt redan nu.

Blir till o ringa o boka så man inte står där o blir nekad sen.
          Härligt att folk kör C&R på dom riktiga asen så man vet att dom finns.
          Sjunklina och booby verkar fungera bra.

Kommentera

Man måste ju ta o testa strandgölen.
            Bågarna ser sjukt fina ut på bilder.
            Men tycker dom flesta hökensåsbågarna håller hög klass ändå, iaf det man sett på bilder.

Tagit en på 5.3 men inte i hökensås och det var inte många varv kvar på rullen den gången så backing har jag gott om, mer får inte plats då det är trångt redan nu.

Blir till o ringa o boka så man inte står där o blir nekad sen.
            Härligt att folk kör C&R på dom riktiga asen så man vet att dom finns.
            Sjunklina och booby verkar fungera bra.
            Ja, fisken håller oftast mycket hög klass. I varje fall i de röda sjöarna där fisken kommer från Källefall. Där odlas de i dammar med dammväggar täckta av polyeten duk. Var jordväggar förut, men polyeten duk är också skonsamt för fisken. Kan nog vara så att Strandgölen är fullbokad nu när vårfisket kickar igång på allvar, men man vet ju aldrig? Japp, det catch and releasas en hel del på Höken nuförtiden och det är ju bra. Ingen mening att fylla frysen med en massa fisk som aldrig blir uppäten. Släpper också tillbaks en hel del, fast gillar fisk och har några kompisar som också gör det. Så för min del blir det en del klubbande. Inte fel med en macka med rökt båge. Ja, sjunk och Boobies funkar fint i sjöarna, men denna årstid även flyt och förtyngda streamers som kanske är något roligare att fiska med om man jagar klumparna en bit ner
            Senast ändrad av Wadman; 2014-05-03, 19:07.

Kommentera

Ja helt rätt, onödigt o ta mer än man behöver.
              Rökt regnbåge är gött som fan!

Står max 2 fiskar per kort.. Räknas dom om man släpper tillbaks?

Kommentera

Står max 2 fiskar per kort.. Räknas dom om man släpper tillbaks?
                Nej, det gör dem inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X