Pirr i magen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pirr i magen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pirr i magen.

Detta blir min först post här på forumet och det blir bara en s.k "skriva-av-sig" tråd.

För 8-9 år sedan började min pappa ta med mig till ett litet ställe i Norge där vi fiskade öring och harr. Han fiskade alltid med fluga och jag med mitt nya haspelspö. Krok med mask var det som gällde. Självklart var jag sugen på att pröva på det där han gjorde, det såg ju trots allt så lätt och nästan fint ut, med brist på ordval.

Jag lånade hans extraspö och snärtade sönder några flugor såklart. Det var dock inga speciella flugor utan bara "skräp". Det där har sedan dess legat kvar, och idag var jag iväg, efter att ha läst på en del om vad för grejer man borde ha, och köpte mig ett Loop Adventure II bestående av ett Loop Adventure 9-fot klass 5/6, Evotec CLW, WF lina och medföljande tub/fodral. Ojoj, vilken känsla när kan håller i det. Kändes inte alls som pappas gamla ABU Lapplandia.

Nu sitter man bara här med pirret i magen och längtar efter att få ut och testa det så det hjälper lite att få skriva av sig. Ptja, det var väl allt just nu. Förmodar att jag inte är ensam om att ha kännt såhär?

Välkommen!

Välkommen!
    Det är en konstant känsla vi fiskare har.
    Den kan minska under kortare perioder men återkommer garanterat ännu starkare.
    Leta reda på en öppen plats, helst med gräs som inte är för långt, och börja kastträna.
    Själv tränar jag ofta på en fotbollsplan.
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Välkommen in i flugfisketräsket. Vänta bara tills du drillar din första fisk på ditt nya spö så är du garanterat fast för alltid

Kommentera

Säger som andra.. vänta till första fisken! då är du garanterat fast!

Se upp för o kasta för mycket på gräs... linan slits väldigt mycket
        För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kurre
          Se upp för o kasta för mycket på gräs... linan slits väldigt mycket
          Finns det något annat "material" (förutom vatten) som sliter mindre på linan? Tänker på om man vill träna på land.

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E
            Finns det något annat "material" (förutom vatten) som sliter mindre på linan? Tänker på om man vill träna på land.
            Möjligen nysnö men det blir så j-kla kallt om fingrarna då.
            Tror att gräs är det skonsammaste man kan hitta på land, möjligen är det bättre om gräset är blött men då fastnar säkert mer skit som kan slita på linan.

Har man tillgång till både flyt och sjunklina kanske sjunklinan är tåligare.
            Viktigt är ju förstås att man sköljer linan efter landkastningen och att man sköter den enligt rekommendationer.
            C&R ???
            Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Tack för välkomnanden och tips. Har redan tränat en sväng på gräs och snart blir det (förhoppningsvis) dags att ta den första fisken då jag ska ut en sväng i nästa vecka eller så.

Jag har förresten redan haft napp under träningspassen, fast inte av fisk utan av en kattunge som nyfiket jagade den lilla stumpen av garn som satt fast på tafsen.

Får väl återkomma med resultat efter nästa fisketur!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              156 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X