Kastdobb med torrfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdobb med torrfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastdobb med torrfluga

Tjena!
    Investerade i några torrflugor till regnbåge/öring/rödingfiske i sjöarna i Villingsberg i Kilsbergen. Har noll erfarenhet av "riktigt" flugfiske men har provat lite med kastdobb innan och tänkte göra så nu också. Jag har en dobb av den rundare varianten (grön) och tidigare har jag fiskat med sjunkande flugor och fick lära mig att man ska ta hem dobben/flugan mycket sakta och att den här typen av kastdobb gör att flugan får en fin gång. Är det samma teknik och tackel med torrfluga eller ska man kasta i och låta flugan ligga stilla på ytan tills hugget kommer?

Hej!

Antagligen. Men jag kan inte säga att jag har prövat den metoden med torrfluga dock.
    Tänk på att du kan behöva att impregnera dina torrflugor ett par minuter innan du använder dem. Då flyter flugan längre. Loon Aquel eller CDC gel funkar fint.

Ta en klick stor som ett större ris korn på pekfingret. Smeta ut det mellan litet mellan tummen och pekfingret, och lägg sedan på gukkan på flugan.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svar och tips! Ska testa impregnering.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mack10 Visa inlägg
        Tack för svar och tips! Ska testa impregnering.
        Varsågod.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        156 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X