Köpa Loop set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa Loop set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa Loop set

När jag var yngre och bodde hemma i Norrland flugfiskade jag en hel del.
    Jag är sugen på att skaffa ett nytt flugset nu för att fiska med när jag åker hem och hälsar på.... Är grymt sugen på att svinga flugspö igen!
    Anv. området bör vara Harr i strömmande vatten samt öring/röding i fjällsjöar.
    Utrustningen skulle även vara kul att använda till Aborre i skärgården där jag nu bor och resor till P&T vatten.
    Vill inte köpa en nybörjarutrustning då jag redan har grunderna och är mer intresserad av ett "bättre" kit som räcker länge. (Och stillar prylbögeriet)

KLASS
    4 eller 5? Jag vill fiska så lätt som möjligt och handen på hjärtat så brukade jag inte få några stora fiskar på fluga
    Hur är ett kit i klass 4, Är det vanligt eller "extremt" lätt?
    Jag antar att ett spö ända upp till kl.6 eller 7 är bra i skärgårdsmiljön, men som sagt, ju lättare desto bättre.

SPÖ
    Loop har ett spö som heter Blue-Line "Salt", är det på något sätt gjort för saltvattenfiske? Skadas ett standardspö på något vis av saltvatten?
    Vilket av Loop-spöna rekommenderas för mitt fiske? Yellow, Blue, Green etc...
    Ska ju testsvinga, men vilka grundegenskaper har de? Det är ju en djungel!

RULLE
    Ska absolut spendera pengar på en rulle. Jag har haft plastiga rassel-rullar och tycker det tar glädjen ur flugsvingandet... Kvalitet ska det vara!
    Loop FW ser kanon ut, den är visserligen dyr, men på vissa Internetsidor får man en valfri lina med på köpet så då får man ju räkna av 500-600 på priset.
    Förvisso kanske en så dyr rulle är overkill, om det nu finns finare "plast rullar", Jag vet inte.
    Hur är den där genomskinliga Loop rullen?

LINA
    Ja, lina?? Sist jag flugfiskade hade jag DT linor och vad jag förstår är det WF som gäller nu?
    Jag minns att jag körde kl.6 linor på klass 5 spö för att få mera kraft, gäller samma tumregel med moderna spön?

Senast ändrad av Test005; 2005-10-10, 13:35.

När du köper rullen så ska du köpa härifrån:

Ska du fiska längs kusten så skulle jag rekomendera en WF-lina för bättre tyngd.

När det gäller fiske i saltvatten så skadas inte ett vanligt spö av vattnet. Viktigare är att rullen är saltvattenbeständig. Deras Blue-line salt har en tuffare progressiv auktion för att klara av att fixa tighta linbågar och ladda spöt snabbt. På dig låter det som om du vill ha ett lätt spö med 'känsla' i då ska du inte välja Salt serien eftersom där är klass 6 det lättaste som finns.

Själv har jag en femma i Blue-line och den trivs jag med och det funkar alldeles utmärkt att kasta med i sjöar om det inte blåser för mycket.

Tja lite svar kanske.

//cobol

Kommentera

vad tror ni, passar det bra ihop?:
      (Har mailat ett par shoppar för att kolla om de har bra hösterbjudanden)

spö: LOOP Yellowline #4-5
      rulle: LOOP CLW 2six
      lina: LOOP Multi Fly line #5
      Senast ändrad av Test005; 2005-10-11, 12:52.

Kommentera

Passar nog alldeles utmärkt ihop. Dock skulle jag fundera på Loops optistream eller stillwater lina den är dyr men bra. Är lite tyngre så en #5 lina är närmare en sexa. Kan vara bra om man fiskar i lite blåst.

/cobol

Kommentera

Tycker OPTI-linorna är för dyra.
          Försöker sätta ihop ett paket som är mittemellan ett rent nybörjarkit och en 5000,- kronorsutrustning.
          Siktar på prisklassen ~3000,- och lägger hellre krut på ett finare spö än den värsta och dyraste linan. (Klart linan ska vara bra för att göra spöet rättvisa, men jag tror man klarar sig utan en 850,- kronors lina.)

Till att börja med vill jag testa aborrfiske med fluga här i skärgården, spinnfiskar vanligtvis så flugspöet kommer nog bara fram vid lugna och vindstilla dagar.
          Nästa sommar blir det som vanligt att resa hem till Lapland och då skulle det vara härligt att dra till fjälls/skogs med flugspöet i hand.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
            vad tror ni, passar det bra ihop?:
            (Har mailat ett par shoppar för att kolla om de har bra hösterbjudanden)

spö: LOOP Yellowline #4-5
            rulle: LOOP CLW 2six
            lina: LOOP Multi Fly line #5
            Jag fick Loop CLW 2six-rullen till min första flugfiskeutrustning. Senare köpte jag en Okuma Airframe LA som jag vilken dag som helst skulle byta ut mot den extremt plastiga CLW-rullen! Jag var dock nöjd med CLW-rullen fram tills jag testade något annat, då sjönk den i mina ögon rejält...

Kommentera

Försök att köpa utrustningen på en butik där du får testkasta spö och rulle.

Kan vara värt att ev betala några kronor extra om du får tag på det som känns bäst för dig.

/D

Kommentera

Om du tänkt att använda det vid kustfiske så kan det vara en idé att provkasta yellowline spöt innan du slår till. De är långsamma mer av presentation än trycka genom vind. Sedan ska du kanske inte lyssna på mig då jag har en förkärlek för snabba spön.

Personligen tycker jag bättre om rullar i metall då de känns mer ihopskruvade och brukar ge en balans i paketet spö/rulle som tilltalar mig. Gällande linan har jag bara gott att säga om Multi Sink Tip WF5F/S som jag har testat. Ett tips kan vara att se om du kan hitta motsvarande Scientific Anglers ultra 4 som verkar vara exakt samma lina (iaf sink tip modellen) men kanske kan hittas för en mindre peng än Loop linan?
                Senast ändrad av Guest; 2005-10-11, 22:09.

Kommentera

Är inte yellowline spöet lite väl mjukt? Testfiskade det på harr och de funkade ju att rollkasta över små bäckar/åar men jag tyckte det var för svampigt. Skulle satsa på något annat av loop spöet. Jag har ett blueline som jag gillar mycket. Kan vara värt att kolla på.

Kommentera

Jag var i fiskeaffären idag och kämde på några LOOPspön och måste säga att jag är förvånad och mycket överraskad till Adventure setet!
                    Provkastade iofs inte, men hela paketet verkar prisvärt och fint... De ger ju i princip bort spöet och fodralet gratis när man räknar ihop komponenterna...

Här i Finland (hos min handlare) kostar Adventure paketet €169,- (1579,- SEK)

CLW 2six = €79,-
                    Loop Distance lina = €59,- (Tror det är en enklare "adventure" lina i de Svenska paketen? )
                    -------
                    = €138,-

Då betalar man alltså €31,- för det här:
                    -------
                    Loop adventure #5 spö
                    Backing
                    Flättaffs
                    Snitsigt Loop fodral

...Skulle nu spöet vara helt kasst kan man ju skaffa ett bättre senare, då har man ju redan rulle, lina + snyggt fodral?
                    Vad ycker ni??
                    Senast ändrad av Test005; 2005-10-11, 22:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 288 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X