Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då?

    Jag ska norrut och fiska i höst, typ mittån eller vid typ Norges gräns. Resan är en födelsedagspresent som min son (14 år) knåpat ihop. Han ska också med, trots att fiske inte hör till hans favoritsysselsättning som annars är tv-spel (förvånande, eller hur? ).

    Han fick ett flugfiskespö i present, ett billigt från fiskeflugor.se bara för att se om det kan va nåt för honom. Han har varit ut på gården och provat att kasta två gånger med det. Han bestämmer sig rätt snabbt för att det är jättetråkigt. Kruxet med grabben är att han har en aspberger så han delar upp saker och ting rätt snabbt i svart eller vitt. Sen får man slita hund för att få honom att se nyanser i saker och ting. Så fisket har blivit lite svart för honom. Men han ska i alla fall med, vilket är strongt av honom. På den punkten är han väldigt bestämd. Vill ju såklart att han inte ska ha tråkigt medan vi andra fiskar typ hela dagarna.

    Vi andra kommer ju att befinna oss vid vatten där det förmodligen är lämpligast med fluga, men jag tänkte att jag ändå tar med haspelspö, kastmete, lite jigg och någon spinnare.
    Jag har också hört att man kan fästa fluga på haspelspöet. Men hur får jag ut den då? Med kastflöte? Måste ju ha någon slags tyngd för att få ut den. Tänkte också att om han ändå kör med flugor på så kanske han upptäcker att man faktiskt får fisk på det och att det kanske inte är så dumt med flugfiske ändå... Lite långsökt kanske men det gäller att vara uppfinningsrik och hitta bakdörrar att krypa in genom när det gäller att få honom att gilla sånt han bestämt sig för att han inte gillar.

  • #2
    Man behöver någon form av kastdobb. Plastkulor (Buldo) som går att helt eller delvis fylla med vatten till önskad vikt, sk bombardas (finns i olika storlekar och i flytande, svävande och sjunkande varianter) eller varför inte den klassiska Mesterduppen?
    Sök/googla på buldo, bombarda, kastflöte.

    Kommentera


    • #3
      Jo såna man fyller med vatten har jag redan, så det funkar alltså att använda det och använta fluga istället för typ krok och mask.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
        Jo såna man fyller med vatten har jag redan, så det funkar alltså att använda det och använta fluga istället för typ krok och mask.
        Absolut.

        Kommentera


        • #5
          Perfekt. Då blir det det grabben får fiska med

          Kommentera


          • #6
            Jag tror att ett bombarda flöte vore det bästa valet: http://www.dogger.se/ovrigt/mete/floten

            http://www.sandtraskfiske.se/?p=5
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              Click image for larger version

Name:	buldo.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	1774003
              Click image for larger version

Name:	21buldo%u0025255B1%u0025255D.jpg
Views:	1
Size:	7,5 KB
ID:	1774004
              Click image for larger version

Name:	monturi-buldo-pentru-clean_6-7-2012-8-30-25_buldoclean.jpg
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	1774005

              Kommentera


              • #8
                Tack för tipsen. Av bilderna ovan så verkar det som gjort för trasser, i alla fall om man ska ha flera flugor på samma lina...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                  Tack för tipsen. Av bilderna ovan så verkar det som gjort för trasser, i alla fall om man ska ha flera flugor på samma lina...
                  Trassel kan kanske få grabben att inse att flugspöet, trots allt, inte är så dumt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Trassel kan kanske få grabben att inse att flugspöet, trots allt, inte är så dumt?
                    Eller att båda är värdelöst?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    680 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X