Klassning av vision vipu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av vision vipu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jock Scott
    replied
    Jepp! En sådan 7:a ska fungera.

Lämna en kommentar:

• Bomber_5000
    replied
    Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Hej!

Det förstår jag att en Coastal #6 känns bly tung. Det är nämligen så att Vipu spöna är bra klassade efter det gamla AFTM systemet. Din #6 Coastal, väger minst. 3 gram för mycket. = 15 gram.

Du ska ha en lina som väger 10.5 - 11 gram. Kan funka upp till 20 m lin längd i alla fall med en 12 grams lina också.
    Okej, men då borde väl en Dan tackel 7:a fungera bra?

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Hej!

Det förstår jag att en Coastal #6 känns bly tung. Det är nämligen så att Vipu spöna är bra klassade efter det gamla AFTM systemet. Din #6 Coastal, väger minst. 3 gram för mycket. = 15 gram.

Du ska ha en lina som väger 10.5 - 11 gram. Kan funka upp till 20 m lin längd i alla fall med en 12 grams lina också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-12-25, 20:32.

Lämna en kommentar:

• Abumatic220
    replied
    Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
    Drar igång en gammal tråd igen, känndes onödigt att skapa en ny.

Jag köpte mig ett begagnat Vision Vipu #6 för 700kr på Tradera nyligen (med en billig no name aluminiumrulle). Läste runt lite och bytte till mig en Guideline Coastal i #6. Men den linan känns sjukt tung till spöt, är den felklassad eller hur är det? Så nu har jag testat beställa 2 andrasorteringslinor från dan tackel i klass 7 , en flyt och en IM. visst borde dom bli lättare iom att de följer aftm klassningen?
    Yes. GL Coastal är tunga för sin klass.

Lämna en kommentar:

• Bomber_5000
    replied
    Drar igång en gammal tråd igen, känndes onödigt att skapa en ny.

Jag köpte mig ett begagnat Vision Vipu #6 för 700kr på Tradera nyligen (med en billig no name aluminiumrulle). Läste runt lite och bytte till mig en Guideline Coastal i #6. Men den linan känns sjukt tung till spöt, är den felklassad eller hur är det? Så nu har jag testat beställa 2 andrasorteringslinor från dan tackel i klass 7 , en flyt och en IM. visst borde dom bli lättare iom att de följer aftm klassningen?

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Med min Dan tackel DT #3 lina och Vipu #3, 7.5 fot så kastar jag iaf. mellan 15 och 18 m vindstilla dagar dvs. Och då är jag alls inte någon mäster kastare tekniskt sett. Så något fel på det spöt är det då inte.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-29, 22:57.

Lämna en kommentar:

• VonElffors
    replied
    Har vipu #4, tycker det funkar kanon. Iofs så brukar jag inte kasta så långt med det.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Varken Vipu eller EXP 4, är några pinnar man ska "muskel kasta" med. Då säckar de ihop med några meter lina i luften. Nä, det gäller att slipa på tekniken med de flesta mellan och hel aktion pinnarna inte minst. Och att ha en lina som lirar bra ihop med spöt i fråga. Det är lika viktigt det.

Lämna en kommentar:

• Gonzo79
    replied
    Har också samma kit, vipu med Gl 4cast i #5. Men jag kan nog tycka att spöt känns svampigt istället. Men är ju också grön. Tekniken brister nog en hel del.

Lämna en kommentar:

• Nanger
    replied
    Har också köpt ett Vision Vipu med GL 4cast #5 som mitt första set och upplever samma sak som dig. Tycker det är väldigt styvt och linan känns lite lätt för spöet. Jag är kanske inte rätt person att bedöma det då det är mitt första flugfiskeset men så här svårt borde det inte vara att få ut lite lina...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
347 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
146 visningar