Flugfiske i Norrland maj/juni 2006? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske i Norrland maj/juni 2006?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske i Norrland maj/juni 2006?

Jag har varit i trakterna kring Storuman, i Västerbottens län, och fiskat fluga några gånger. Panerar just nu inför nästa resa.

Någon här som vet hur flugfisket är i slutet av maj och början av juni? Jag fiskar helst torrfluga och gör då detta i trakterna kring Storuman, Sorsele, Tärnaby osv.

Jag gissar att jag bör undvika vattendrag som har direkt kontakt med fjällen i maj/juni, med tanke på smältis osv?

Tar tacksamt emot alla era tips!

Ursprungligen postat av R.E
    Jag har varit i trakterna kring Storuman, i Västerbottens län, och fiskat fluga några gånger. Panerar just nu inför nästa resa.

Någon här som vet hur flugfisket är i slutet av maj och början av juni? Jag fiskar helst torrfluga och gör då detta i trakterna kring Storuman, Sorsele, Tärnaby osv.

Jag gissar att jag bör undvika vattendrag som har direkt kontakt med fjällen i maj/juni, med tanke på smältis osv?

Tar tacksamt emot alla era tips!
    Tycker att det låter väl tidigt eftersom vårfloden kan vara en bra bit över midsommar om du tänker fiska i strömmande vatten som kommer från fjällen.
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

jag skulle råda dig till att börja din resa nån gång efter midsommar när den värsta vårfloden har gått och då dom mest intensiva kläckningarna börjar. Ska själv upp mot kittelfjäll runt midsommar för att prova lyckan.

Kommentera

Jag skulle gärna åka runt midsommar eller senare under sommaren men problemet är att jag inte kan åka förutom innan eller efter sommaren. Frågan är vad som är bäst...

Salmon, Kittelfjäll ligger cirka 15-20 mil från där jag fiskar så förhållandena borde vara ungefär likadana. Är det helt kört att flugfiska i månadsskiftet maj/juni eller är det bara väldigt eller någorlunda osäkert?

Kommentera

En sak att kolla iaf om du tänkt att fiska harr är hur länge den är fredad för leken. Har för mig att det är till ca den 15/6 (kan vara längre i Norrbottens län?).

Kommentera

Från Sroruman har du ganska nära till Vindelälven och Juktån där det är bra Harrfiske med chans på någon öring

http://www.umea-it.se/fiskainorr/fjallfiske/index.html här fins det info och kartor över många upplåtna vatten

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Som det redan sagts börjar det bli aktuellt med torrfluga runt midsommar. För mig låter det tidigt med torrfluga i maj/juni.

Men det är klart, en varm vår med tidig kläckning, vattentemp över 5 grader osv osv. Chansen finns ju, men gardera dig med nymfboxen.
              [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

det är ju helt beronde på när den värsta vårfloden är slut och när det börjar bli lite värme i vattnet för kläckningar och liknade. Men nymphfiske funkar säkert och streamers kan nog vara en god ide att ha med sig men det rena torrflugefisket skulle jag tro att det är lite väl tidigt. Men man kan ju alltid ha fel.

Kommentera

Jag brukar åka upp och fiska i Sorseleområdet på hösten.
                  Skulle rekommendera slutet av augusti till början av september.
                  Dom har förlängd tid där till 15 september.
                  C&R ???
                  Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

team char:
                    Det är bland annat i Vindelälven och Juktån jag brukar fiska!
                    Fina ställen båda två.

Jag önskar att jag kunde åka upp efter midsommar men har tyvärr inte tid då.
                    Får sikta på efter sommaren, som förra året.
                    Var upp i början av augusti och hade OK fiske då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    133 visningar