Hjälp om flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp om flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp om flugor

Tjena det är Jonte! (Robins vän) har lånat Robins account och jag har en fråga, vad heter dom hära sorts flugor? Fick dom av en kompis och har ingen aning om hur bra dom är och vad dom heter, så jag undrar om ni kanske vet det? Länka webbsidan om ni vill! Tack så mycket, Med vänlig hälsning, Jonte. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	428,1 KB
ID:	1838596

Ursprungligen postat av Fiskaren93 Visa inlägg
    Tjena det är Jonte! (Robins vän) har lånat Robins account och jag har en fråga, vad heter dom hära sorts flugor? Fick dom av en kompis och har ingen aning om hur bra dom är och vad dom heter, så jag undrar om ni kanske vet det? Länka webbsidan om ni vill! Tack så mycket, Med vänlig hälsning, Jonte. [ATTACH=CONFIG]78716[/ATTACH]
    Den övre heter coshu bondhu eller coachman.
    Den nedre liknar en black gnat eller black peacock spider.
    Bra flugor för både öring och regnbåge.
    Skitfiske!

Kommentera

Hej!

Är tveksam till om den övre flugan är ett känt mönster? Iaf. så är det inte en Coachman. Den har en vit vinge. Och Cock-Y-Bondu, ser inte riktigt ut så där. Är troligen ett mönster som någon bindare har hittat på självt.

Den undre kan mycket väl vara en Black and Peacock spider med en tillagd stjärt dock. Spider flugorna, fiskas ju sakta som ett slags nymf med små korta knyckar så att det långa hacklet pulserar lockande. En effektiv fluga att fiska straxt under ytan. I synnerhet kvälls tid. Lämpliga storlekar är #12 och #14.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-15, 20:44.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      148 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jimmykay  
      Arbetar...
      X