Kastteknik - Video - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastteknik - Video

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastteknik - Video

Har nu provat mig fram och tillbaka efter att ha tagit till mig alla era tips och trix. Men jag får tyvärr inte iväg min lina mer än 6-7 meter.
    Förutom det uppenbara att jag vinklar spöt lite för mycket i framläge, vad mer gör jag för fel?

Jag kan inte så mycket men ser ut som du överarbetar rörelsen lite. Du ser ut att köra med hela armen. Egentligen mer eller mindre bara handleden som ska göra jobbet. Testa sätt en typ termos eller nåt mellan arm och håll emot mot sidan av magen utan satt tappa den. Sen är kanske spöt i vissa kast lite långt bakåtriktat?

Kommentera

smart grej faktiskt, å filma sig själv när man över. rätt lätt å se vad man gör fel då och vad som behövs förbättras.
      nu är jag dock på samma stadie som dig, övar mina första kast och jag har kollat drugge / markolio videon flera gånger och tar min teknik från den.
      som skrevs ovan, de ser ut som du viftar för mycket.
      jag tycker att vad drugge försöker förmedla i videon är att "less is more"

Kommentera

Jo, jag har med mig det från både fotbollen och golfen. Där filmas det mycket. :P

hm. okej. För som jag förstått så ska handleden vara helt still och man ska bara röra armen. Men som jag ser så är ju inte toppen av spöt mellan 10-14 snarare. 8-16. :P

Kommentera

Kolla bakåt när "flugan" far bakåt. Stanna spöt redan vid örat och för det bara yttertst lite framåt. Det är inte rätt, men gör du så så lär du dig. Det där lilla extra kommer med tiden. Det är nästan som att du bara knycker lite med handleden, men du för armarna från örat och framåt.

Just nu vinklar du handleden för mycket bakåt, men du stannar på rätt ställe.
          Senast ändrad av FilipBlomberg; 2015-07-20, 03:23.
          https://fiskealand.com

Kommentera

Känns som om du vet i grunden vad du gör fel när du säger att spöt går ner till klockan 8.

Men ja, det är lite väl långt ner och lite väl långt fram.

Är inget proffs på något sätt men har fått lära mig av proffs

Det har ju redan tagits upp vad det är för tok så det är ju bara att ändra på det och köra sen.

Det känns som om man stannar spöt för tidigt och det känns som om man behöver gå lägre ner, men du får lägga band på dig själv och stoppa tidigare

Smart tanke med filmen!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Hej Mattias,

Här är Bill Gammels five essentials of fly casting. Dessa täcker en stor andel av alla fel man kan göra som flugkastare (>90%), under ett kast måste alla fem stämma annars blir det fel på ett eller annat sätt. Här är reglerna och jag har skrivit korta underrubriker hur jag tycker att de relaterar till din kaströrelse:

1. Straight-line path of the rod tip (SLP)

Spötoppen måste röra sig rakt bak och rakt fram under ett kast (i en rak linje, både i horisontal och vertikal planet), detta är för att du sätter fart på linan i riktning som spötoppen anger. I ditt fall har du en alldeles för vild handledsrörelse, du öppnar handleden för mycket både i bakkastet och framkastet vilket gör att spötoppen rör sig i en halvbågeform. Detta leder till stora icke aerodynamiska loopar, jag gissar att linan faller ihop i en hög fem sex meter framför dig. Detta betyder inte att du inte ska "öppna" handleden (med öppna menas att vinkeln mellan handleden och spöbutten ökar) alls men i början när du lär dig är det bättre hålla handleden ganska stadig och inte öppna för mycket. Ett bra sätt att öva är att vända på spöt och hålla rullen fastklämd dikt an mot handleden, när du kastar låt inte rullen släppa kontakten mot handleden. Dessutom har du en alldeles för yvig rörelse med armen, för att få ut linan 10 meter krävs det en minimal liten rörelse med armen och kroppen. Du försöker forcera ut linan med armkraft istället för att låta spöt jobba, minska/korta ner armrörelsen (kl 2 till 10 regeln) och du behöver inte ta i alls.

2. Correct casting arc for the amount of line used

Detta har med hur stor rörelse som behövs för att hålla linan i en jämn båge. Långa kast (>20m) = lång lina ute = lång kaströrelse, korta kast (<15m) = kort lina ute = kort kaströrelse. Om du kastar med med 5-6 m lina ute, minska kaströrelsen, det ska vara en kort minimal rörelse med distinkta stopp. Du har en alldeles för lång rörelse för ett så pass kort kast, detta leder till att slack-lina skapas.

3. Correct power application

Detta har med acceleration att göra, det ska vara en konstant men mjuk acceleration hela vägen till ett positivt stopp. Både i bak och framkastet accelererar du hela vägen till ett stopp. Om man kollar i din video ser jag att du sätter fart på spöt i mitten av kastet för att sakta ner innan stoppet (ses bäst i framkastet) vilket kan leda till tailing loops (också ett vanligt fel för spinnfiskare, här krävs inte riktigt samma distinkta stopp). Starten på både framkastet är mjuk och lugn för att sedan accelerera (ladda spöt) till ett distinkt stopp (ladda ur spöt). Ett bra sätt att tänka på hur rörelsen ska kännas är att tänka att du ska få bort en spindel från spötoppen, accelerera till ett distinkt stopp. Samma när du hamrar in en spik. Om du har en pensel hemma doppa den i vatten och försöka flicka bort så mycket vatten som du kan i en rörelse framför dig. Den känslan ska du ha när du kastar, accelerera (mjukt!) sen STOPP.

En annan sak under denna punkt är att rörelsen bak och fram måste likna varandra, du sätter mer fart i framkastet.

4. Correct timing of the stroke

Detta är den korta pausen i bak och framkastet som leder till att linan rätar ut sig (timing av start och framkast). Det ser ganska bra ut i ditt fall men jag ser inte din lina, om du bara har fem sex meter ute är stoppet för långt, då tar det bara en bråkdel av en sekund innan linan rätat ut sig, resten av tiden faller den mot marken och skapar slack. Du kan känna när linan rätar ut sig, det känns som ett drag ("tug") i spötoppen (framåt i framkast eller bakåt i bakkastet) . Du ska tima in starten av kasten precis innan detta drag kommer. Om du har fem sex m lina ute är stoppet väldigt kort (mindre än en sekund). Kom ihåg att ju längre kast = mer lina ute = längre stopp (länge lina kräver mer tid att räta ut sig). Korta kast = kort stopp.

5. Elimination of slack line throughout the cast

Ett symptom är pisksnärten. Här måste jag se hur linan beter sig men du kan känna själv när linan slackar under ett kast. Det är när du inte får nån fart på linan hur mycket du än utökar kastvinkeln (ökar rörelsen). Prova själv så här, starta ett kasta med 5m lina i en hög framför dig, försök få igång en kaströrelse. Det går inte, det är för mycket slack. Starta alla kast med spötoppen ner och linan spänd i vattnet för att eliminera slack vid starten.

Till sist, du kan läsa av symptomen i ditt kast beroende på hur linan beter sig. Hur tight är loppen? Hur landar linan? Hur rör sig linan i luften, går den rakt? Alla dessa och många fler "symptom" avslöjar vilket fel du kan tänkas göra.
              En annan sak lite snabbt (detta råd gav mig min "aha" upplevelse): det behövs inte mycket kraft. För att kasta tio meter behöver du inte ta i, det blir inte bättre med mer kraft, snarare tvärtom. Öva på Gammels fem punkter och du kommer inse att kroppen kan vara helt avslappnad för att kasta 20m.

Uj vilket långt svar det blev, lycka till!

Här är en övergrym sida om du vill läsa lite:

Advanced fly casting tips from Paul Arden AAPGAI, including instruction on pulling/pushing, drifting, double haul, V-loops, backcast shoot, tip snap and other interesting observations...

Kommentera

Hmm, några klassiska fel där.

1. Stöd butten ( bakänden ) på spöt mot handleden och håll handleden stilla. Dock utan att spänna dig. Den notoriska "gångjärns handleden" avbryter spöts hävstångs verkan och du förlorar en hel del av den energin spöt ska generera ut i linan. Har du det jobbigt med att kasta med stel handled? Ta ett elastiskt band och sätt det bakom rullen och runt din handled i början. Eller helt enkelt stick in spöts bakände i jack ärmen.

2. Du stirrar rakt fram utan att kolla dig över axeln i bak kastet för att kontrollera om linan ligger 180 grader horisontellt innan du påbörjar fram kastet. Kan svagt ana i ditt klipp att linan ligger litet här och där ovanför och under denna vinkel när du påbörjar fram kastet. Tycker också att du håller spöt litet väl långt fram på handtaget. Tummen, ska vila vid straxt bakom framkanten på handtaget.

3. Det är mellan klockan 14:00 i bakkastet och kl. 10:00 i framkastet du ska jobba och med distinkta stopp.

4. Du är något litet för snäll när du drar i linan. Det draget ska göras i samma tempo som du rör spöt. Dessutom, om du lägger ut det sista framkastet kl 09:00 eller där under istället för klockan 10:00? Då förlorar du alla gånger 2 - 3 meter i kast längd.

Får du bara koll på dessa problem ovan. Då kommer det att gå som en dans att utveckla din kast teknik.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-20, 10:00.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det första jag lägger märke till är att du har spöt nästan parallellt med marken i bakkastet. Du borde göra lite snabbare stopp

Kommentera

Tack så jättemycket för alla tips och råd. Kommer under morgondagen öva och ta mig till allt ni sagt.
                    Kanske kommer det upp en film igen efter förbättringarna.

Angående linan, är rätt säker på att den sitter rätt för det satt en lapp om vilken ände som skulle vart.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X