Val av utrustning nybörjare??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning nybörjare???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av utrustning nybörjare???

Hej! är trött på att stå å nöta med haspel utrustning när jag står bredvid flugfiskare som får betydligt mer fisk än mig! alltid!

Så jag tänkte försöka mig på flugfiske, jag fiskar nästan enbart efter Havsöring, i Göta älv och kust....

Vad behöver jag? finns det färdiga set man kan köpa? Val av lina? flugor?

Kan nada så all hjälp jag kan få skulle uppskattas...

Med vänlig hälsning, Mattias

Hej!

Jag är själv ny med flugfiske :P Jag köpte dock ett startkit på XXL från guideline för 999:- Som borde funka för mig, Dock är det #5 på det kitet, När du skriver att du fiskar havsöring så tror jag dock att det skulle vara #6 eller gärna #7 på ditt spö. Men det rättar nog någon mer inbiten flugfiskare vad som borde passa. Lina kan jag inte alls svara på :P Men flugor däremot så bukar jag använda räkor eller borstmask på sommaren efter draget nä jag fiskar HÖ. Och det har gett mig resultat, Dock vet jag inte vad flugfiskarna rekommenderar nu på hösten. Eller vid nattfisket,

Du får säkerligen bättre svar av någon som är mer kunnig inom det här än mig. MEn hoppas det hjälpte lite iafl.

Skitfiske

Kommentera

Hej!

Det här spö kitet i klass 7. 9.6 fot är helt ok. att börja med :

http://www.fishline.se/vision-vipu-h...oducts_id/1524 Skulle föreslå att du väljer en så kallad fast intermediate lina som sjunker bara något litet fortare än normal varianten, vilken i stort sett svävar ned mot botten.

Då kan du även ta med dig grejorna till ett Put and Take vatten om du så känner för det?

Flug sortiment: Den fyllda asken "Öst kusten" funkar väl så bra där du bor: http://www.flugor.se/

Taperade = avsmalnande 10 fot nylon tafsar " Havsöring " med 0.27 spets funkar all around. Finns hos flugor.se också. Skaffa en liten nagel klippare på typ Apoteket till att knipsa tafs material och knutar med.

Hör din lokala fiske klubb om de har någon som kan ställa upp som instruktör åt dig? Betydligt bättre än att lära sig från video klipp.

Öva alltid kast teknik på en gräsmatta. Helt värdelöst att öva detta vid ett fiske vatten, då där finns för mycket som stör ditt fokus. Ha alltid en garntofs på tafsen vid övnings kast. Ha alltid glasögon på när du fiskar. Det kan rädda dig från en massa obehag och ett akut besök hos farbror ögon kirurgen.

Lycka till med övningarna och skitfiske på dig med !
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-17, 10:12.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen...

En fråga till... har sett att många kör flytande där jag fiskar? har du lust å förklara fördelar och nackdelar mellan dom olika linorna? även hört kollat runt på forum där dom skriver att dom använder sjunkande? Ofta när ja fiskar ser jag hela tiden fisk som vakar, men dom vägrar ta på mina drag utan flugfiskarna har mer lycka där... Lite nyfiken på vf man fiskar så? är det beroende på väder etc?

Kommentera

Varsågod.

O.k.

Annars, är nog intermediate linan den populäraste HÖ linan. I alla fall till kustfisket. I strömmande vatten, används flyt och intermediate på sensommaren och hösten, när vattnet är varmt och fisken kan tänkas stiga till en ytnära gående fluga. Vid högt vattenflöde liksom vid det tidiga vår fisket i kallt vatten, så används sjunk linor av olika sjunk hastighet = "sjunk klass". Sjunk klass 3 = normal sjunk linan och vid stark ström används även snabbsjunk och ultra snabbsjunk linor = sjunk klass 4 och 5. Detta pga. att fisken då står botten nära. Jag skulle säga att satsa på en sjunk 4 i ditt fall för säkerhets skull.

Dessa sjunk klasser, har ingenting med med själva linans klassning för att passa din spö dock.

Spö och lin klassningen är antingen efter den gamla AFTM tabellen som brukar skrivas ut så här: #. Eller nu mer även i gram precis som med spinn utrustningar. Detta är litet förvirrande nu för tillfället eftersom tillverkarna använder sig av både och.

Jag hoppas att de snart enas om att klassa spön och linor efter endast en variant. För just nu är det ganska besvärligt att välja rätt lin tyngd.

Tänk på att vid allt fiske med fluga i strömmande vatten så måste du menda linan så fort den landar på vattnet :

MOST NOVICE ANGLERS think that the only hard part of fly fishing is learning how to cast: once you've figured out the old “10 and 2,” the logic goes, the rest

Varför? undrar du säkert.

Jo, om man nu inte gör detta, så kommer flugan att gå förbi för fiskens ståndplats allt för fort och betee sig onaturligt dessutom. Mendar man däremot, så följer flugan med strömmen i samma hastighet som vattnet så länge du har någonting kvar av lin slingan du lade uppströms. Dessutom, så kommer de sjunkande flugorna så som streamers, Lax, HÖ flugor och nymfer att lättare komma ned till botten och hålla sig där en stund. Du har ju någon meter tafs att ta hänsyn till också. Tänk på att lägga flugan / kastet ca. 3 - 4 m ovanför där du misstänker att fisken stå eller visar sig. Är det riktigt djupt och strömt? Då kan du tvingas att lägga flugan ännu längre uppströms och menda.

För ned spötoppen snett nedströms (mot där fisken misstänks att stå ) så fort du har lagt ut kastet. Följ sedan linan med spötoppen tills att den är på din sida av ån eller älven. Flytta dig 2 - 3 m nedströms och kasta på nytt etc. etc. tills att du har fiskat av sträckan.

Tänk också på att där du ser fisk visa sig i ytan, att där är det inte alls där fisken egentligen står. Den står faktiskt litet högre uppströms. Hur högt upp? Detta beror på vatten djupet. Det kan röra sig om allt från en meter till 3 - 4 meter.

Fisk, är ju bränsle ekonomisk. I synnerhet i strömmande vatten då. Därför, när fisken upptäcker ett byte i framkanten av sin "sikt ruta" ( Som är olika stor beroende på hur djupt den står? ) Så följer den baklänges med strömmen, samtidigt som den stiger mot ytan och bytet. Den tar bytet och dyker sedan snett ned och motströms tillbaka där den stod.

När man fiskar Lax och HÖ med ytnära fluga i strömmande vatten, så ska man ha ca. 2 m lös lin slinga hängande mellan rullen och den första spö ringen. kläm linan mot handtaget med pekfingret för att låsa den medan du fiskar ut kastet. När du får hugg, släpp greppet om lös linan och gör sedan mothugg genom att låsa linan igen mot handtaget och lyfta spöt när du känner fisken. Då har du stora chanser att flugan sitter bra i mungipan på firren. Detta, eftersom fisken då har vänt och börjat dyka ned mot sin ståndplats.

Vid botten nära fiske däremot så ska du inte ha någon lös lina utan dra direkt när du känner att fisken är på flugan. Samma sak gäller överhuvud taget vid kust fisket.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-18, 11:15.

Kommentera

Nya frågor... Införskaffat mig ett nytt flugfiske set, jag har fått ordning på tekniken rätt så bra och är igång med fisket...

Nya problem har uppstått, har fått fisk som tagit på flugan... jag kör på intermediate, men har svårt att se när fisken tar, fick 2 napp och antagligen för att ja inte var snabb nog i mothugget så hann den spotta ut eller kroken satte sig inte ordentligt, några tips på hur ja skall göra nästa gång? då jag inte ser fisken ta flugan så är de svårt å veta i vilket ögonblick ja skall göra mothugget...

Kommentera

Glasögon som nämndes tidigare är ett utmärkt hjälpmedel även då man vill se lite bättre
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Faltsetas Visa inlägg
                Nya frågor... Införskaffat mig ett nytt flugfiske set, jag har fått ordning på tekniken rätt så bra och är igång med fisket...

Nya problem har uppstått, har fått fisk som tagit på flugan... jag kör på intermediate, men har svårt att se när fisken tar, fick 2 napp och antagligen för att ja inte var snabb nog i mothugget så hann den spotta ut eller kroken satte sig inte ordentligt, några tips på hur ja skall göra nästa gång? då jag inte ser fisken ta flugan så är de svårt å veta i vilket ögonblick ja skall göra mothugget...
                När man inte fiskar flugan ytligt, utan någon decimeter under. Då får man lita till känseln och dra direkt när man känner stöten från fisken. Knip fast linan mot handtaget och lyft snabbt och bestämt när du gör mothugget. Och som sagt, ett par bra polaroid glasögon är aldrig fel.

Kommentera

Hej! Är också ny på flugfiske och tänkte fiska mest i Helge å, nära där jag bor. Som namnet antyder är det en å med mest gädda, abborre, och annat. Vad bör jag köpa för nybörjarspö med tanke på det?

Kommentera

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                    Hej! Är också ny på flugfiske och tänkte fiska mest i Helge å, nära där jag bor. Som namnet antyder är det en å med mest gädda, abborre, och annat. Vad bör jag köpa för nybörjarspö med tanke på det?
                    Ska du fiska abborre brukar en utrustning runt #6/7 funka fint.
                    Ska du fiska gädda är #9 att rekommendera.
                    Nu vet jag inte hur fisket är i ån generellt, är det bara små slipsar till gädda kanske ett #7 skulle funka också, men då är du också begränsad till lite mindre flugor, och mer känslig för vädret (dvs vinden) än med ett #9.
                    Det är hur som helst rätt svårt att göra en bra kompromiss mellan abborrfiske och gäddfiske på fluga.
                    Tar man ett mellanting så får man oftast en utrustning som är lite halvdan till både och, men inte jättebra till något av dom, om du förstår vad jag menar.
                    Det finns en sån uppsjö av olika modeller att välja på, så att rekommendera nåt specifikt är inte jättelätt. Vision, Guideline och liknande "billigare" märken hittar man det mesta hos utan att behöva sälja sina njurar för att ha råd med grejerna.

Jag skulle nog säga så här i alla fall:
                    Vad tror du att du kommer att fiska efter mestadels? Satsa på det i så fall och låt det andra vänta.
                    Kolla begagnat, det gör tusenlappar ibland, och är förhållandevis lätt att hitta.
                    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X