Bäcköring runt Mariefred?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäcköring runt Mariefred??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bäcköring runt Mariefred??

Har hört rykte om att det skall finnas en å med bäcköring i Mariefredstrakten. Är detta något som är sant och är det så, är det fiskeförbud, fiskekort, eller är det så att den är så hemlig att den inte finns ??
    Är den superhemlig får ni gärna skicka PM till mig då jag stoppar tebax all fisk, bara ute efter jakten på bäcköringen :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Om ån är hemlig lär du nog inte få något svar om var den är. Sådana saker sprider man inte hur som helst. Jag känner själv till ett par vatten med öring som jag titulerar som hemligåar av den anledningen att bestånden är små och sköra. Ju färre som vet, desto bättre för öringen.

Många åar, framför allt mindre sådana, ligger ofta på privat mark och har inte fiskekort. Då får man fråga vattenägaren om tillstånd.
    Vissa åar fyller funktionen som värdefulla lekområden vilket gör att det råder totalt fiskeförbud.
    En del åar har ett så litet/skört bestånd så det hålls tyst om det för att värna om öringen.

Kommentera

Ja, jag undrade bara :-) ser det som en självklarhet att inte fiska om man inte får :-)
      Har hört om denna å från 4st nu totalt, 3 av dom säger att man får fiska där och en visste inte. Men ingen av dom kunde säga vart det var.
      Därför tänkte jag, lägg ut frågan här, är det någonstans man får svar så borde det vara här :-)

Kommentera

Visste dom inte vart ån låg eller ville dom helt enkelt inte berätta?

Kommentera

Ingen aning :-) vet att HÖ simmar upp i en å här och den känner jag till men inte den å med bäcköring.

Kommentera

Classe ån det ryktas om är dels den som går under läggestabacken, samma rykten säger att öringstammen ska ha dött ut när p10 på sin tid ska ha använt ån till tvättning av sina pansarvagnar, skrönor eller ej, ut och testa! Sen ryktas det om ån som ska gå vid taxinge slott, men den är alltid så gott som uttorkad på sommaren så det kan du nog också ta med en nypa salt!
            AIK SM-GULD 2LAX9

Kommentera

Kan det vara samma å/åsystem?

Att hitta nya fiskevatten kan vara ett detektivarbete. Man får kolla in kartor och åka runt och spana.

Kommentera

Ah där kom ett svar. Då är det bara ut och spana för dig.

Ursprungligen postat av Tommpa Visa inlägg
                Classe ån det ryktas om är dels den som går under läggestabacken, samma rykten säger att öringstammen ska ha dött ut när p10 på sin tid ska ha använt ån till tvättning av sina pansarvagnar, skrönor eller ej, ut och testa! Sen ryktas det om ån som ska gå vid taxinge slott, men den är alltid så gott som uttorkad på sommaren så det kan du nog också ta med en nypa salt!

Kommentera

Det är den ån som HÖ går upp en bit i. Trodde inte det var den :-)

Ån vid Taxinge har jag för mig att det är totalt fiskeförbud i.

Kommentera

Skall ta och gå ner till ån imorgon en sväng och kolla :-) givetvis med flugspöet i handen :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X