Högre klass på linan än spöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högre klass på linan än spöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Högre klass på linan än spöt?

Hej
    Undrar lite över klassningen på linan och spöt. Jag har nämligen en vän som flugefiskat i 1 år och inte har speciellt bra kastteknik. Väl vid en sjö då han inte kastade längre än 15 meter får han tips av en mer erfaren flugefiskare att gå upp 2 klasser på linan. Så han körde klass 8 lina med ett klass 6 spö. Han berättade att han helt plötsligt kunde kasta 30 meter. dvs att han fördubblade sin kastlängd.
    Nu undrar jag vad nackdelarna med en sådan översteg är. Kan spöt skadas/gå sönder? fastnar den tjockare linan i öglan? Om man kan fördubbla sin kastlängd genom att bara gå ipp 1-2 klasser på linan, varför gör inte all det?
    Tack på förhand till alla er erfarna för svar

Spöt tar mycket mer stryk och toppen kan gå av. Det har jag råkat ut för.
    Sen finns det T.ex Loop som nästan rekommenderar 1 klass högre på linan
    Men att köra 2 klasser över är inget jag skulle rekommendera.
    Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Går du 2 klasser upp med en airflo 40+ är det nästan som 3-4klasser jämförtmed många andra linor.. Kollar du en drös linor i klass 6 kommer du fram till att många av dom har varierande vikt.
      Han borde prova en 40+ klass 6. Snabb lina som är väldigt lätt o få ut o väldigt trevlig och fiska med.

Kommentera

Tack för svaret. Jag har själv en klass 7 spö (Grey`s GR30 Seatrout 9,6`klass 7)......tror du det skulle funka att ha en klass 8 lina på den? eller är det lika hög risk att toppen går av?

Kommentera

Menar du att det finns olika vikter på linorna i samma klass? Så man kan välja en tyngre klass 7 om man så önskar?

Kommentera

Känner inte till det spöt så bra för att ge ett 100% igt svar...
            Men undrar varför man måste kasta ut 30m ?
            Väldigt sällan jag kastar längre än 15-20m när jag flugfiskar
            Men det finns garanterat folk här som har mer koll på ditt spö än vad jag har
            Classe
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Hehehehe. Jag är en av de fiskarna som tror på att längre kast ger fler fiskar. Kanske för att flugan/betet tillbringar en längre tid i vattnet eller/och ger den tveksamma fisken mer tid att ta betet. Rent psykologiskt såklart

Kommentera

Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
                Hehehehe. Jag är en av de fiskarna som tror på att längre kast ger fler fiskar. Kanske för att flugan/betet tillbringar en längre tid i vattnet eller/och ger den tveksamma fisken mer tid att ta betet. Rent psykologiskt såklart
                Låt bli att vada eller klampa fram till vattnet så står de ofta under spötoppen

Kommentera

Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
                  Menar du att det finns olika vikter på linorna i samma klass? Så man kan välja en tyngre klass 7 om man så önskar?
                  Absolut.
                  AFTM-systemet handlar om de första 9,15 meterna av lina och har vissa toleranser.

Tex en longbelly kan ha en betydligt tyngre klump.
                  ...men olika linor med standardlång klump kan ändå ha olika vikter...
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Väldigt lätt att stirra sig blind på klasser på linan. Aftm systemet är föråldrat men ger ändå ett riktmärke mest om vilken typ av fiske spöet är avsett för. När det kommer till linor så går jag själv framförallt på gram vikt. Jag vill att spöet ska belastas likadant oavsett om klumpen är 10 meter eller 12 meter. Ska man slaviskt följa aftm systemet så skulle linorna vara lika tunga de första 9,15 meterna men då skulle den längre klumpen vara mycket tyngre för den är 2 meter längre. Så ser det sällan ut idag. Så titta på gram står oftast antingen på förpackningen eller på tillverkarens hemsida. kan somsagt skilja mycket mellan fabrikat.

Åter till huvudfrågan. Om du tänker dig ett haspelspö istället så är gramvikten angivet alltid i ett spann 10-30 g. Skulle det varit ett flugspö skulle det istället stått 25 g (ja jag vet så mycket väger inte ens gäddklumpar men för exemplets skull) . Med andra ord kan du kasta både lättare och tyngre vikter än angivet.. Om du har "dålig teknik" så du inte belastar spöet ordentligt i kastet så kommer en tyngre vikt få spöet att böja sig mer och även kasta längre. Samma som om du sveper ut betet med ett haspelspö. Men om du kan belasta spöet ordentligt med dubbeldrag etc behövs inte övervikten, kastar till och med kortare för spöet kommer inte orka leverera vikten och kanske även gå av även om extremt sällsynt. Spöet kommer även kännas annorlunda. med tyngre vikt på linan upplevs spöet mjukare och jobbar djupare medans lättare lina än rekommenderat blir spöet spänstigare och toppigare (vilket brukar innebär smalare linbågar och längre kast i sin tur)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar