Högre klass på linan än spöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högre klass på linan än spöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För den som vill nörda in sig...
    http://www.common-cents.info/
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Stort tack för förklaringen. Väldigt pedagogiskt och lärorikt. Tummen upp!!!

Kommentera

Tack för svaret! Tror jag ska istället hitta något tyngre klump inom samma klass som mitt spö än att gå upp i klasser. .

Kommentera

Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
          Tack för svaret! Tror jag ska istället hitta något tyngre klump inom samma klass som mitt spö än att gå upp i klasser. .
          Kanske har du någon kompis som låter dig testa hans lina, i annat fall brukar seriösa handlare ha en del demolinor man kan få prova! Gott att testa innan köp så vet man vad man får, det är en djungel...
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för förklaringen. Efter att läst alla tips och råd så har jag nu bestämt mig att testa Airflo 40+ i samma klass som mitt eget spö. En tygre lina för sin egen klass, men ingen övervikt för spöt. Borde funka bättre . Jag kommer såsmåningom fatta att det inte finns några genvägar till bättre kast. Jag måste helt enkelt finslipa min teknik istället.

Kommentera

Hej!

Jo, en sådan 40+ borde fungera bra. Visst har du rätt i att rätt mycket av kastlängd och en bra presentation av flugan hänger på kast tekniken. Men en så bra anpassning mellan spö och lina som det bara går är lika viktig den. Du kan ha ett aldrig så grymt spö, men vad hjälper det om linan inte funkar bra ihop med det?

Tyvärr är det ju svårt att få testa olika linor i butik till ens pinne. Så lin inköp blir ju alltid något av att köpa grisen i säcken så att säga.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-11-28, 09:56.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
                Tack för förklaringen. Efter att läst alla tips och råd så har jag nu bestämt mig att testa Airflo 40+ i samma klass som mitt eget spö. En tygre lina för sin egen klass, men ingen övervikt för spöt. Borde funka bättre . Jag kommer såsmåningom fatta att det inte finns några genvägar till bättre kast. Jag måste helt enkelt finslipa min teknik istället.
                Visst blir det "övervikt" för spöet ändå fast du inte går upp en klass. 40 + är en grym lina men väldigt tung och om du jämför med till exempel guideline 4cast
                så ser du att vikten på klumpen är tyngre på en 40 + klass sex än en 4cast sjua. Med detta menar jag inte att 40+ inte kommer passa spöet utan bara att det ändå att det kommer bli övervikt och du kommer få samma resultat som att gå upp en klass med de mer normalviktade linor. Som sagt Aftm är mer ett riktmärke.

Viktangivelser för linorna hittar du bland annat nedan:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                336 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                134 visningar