öringflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

öringflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jock Scott: Du menar att linan kan vara otymplig å kasta med kortare kast? Bara lämpad för långa kast?

Kommentera

Nej inte alls. Jag menade bara att den nog är rätt lätt kastad på längre lin längder. Och att flug presentationen blir bra med den även på längre avstånd.

WF linor med kort klump ( 8 - 9 m lång ) och brant tapering på klumpen är inga lång kastar linor. Iaf. om man inte råkar vara en riktig jäkel på det kast tekniska. Men det är heller inte tanken med dem. De har ju andra fördelar i stället så som snabb laddning av spöt och mycket bra skjut egenskaper.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-13, 20:24.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok! Kanske man skulle satsa på den då...

Kommentera

Funkar säkert alldeles utmärkt.

Kommentera

Ok, kör på det!

Kommentera

Står bara klass #5 på mitt spö, trodde standard var #5/6 å hade för mej det var klass #6 lina på mitt spö, men var ju 15 år sedan laddat... ska jag köra på #5 eller #6 tror du? På ett Fenwick-spö då...

Kommentera

Kanske var en lite dum fråga men har läst att vissa spön är underdimensionerade till linan, exempelvis Loop, alltså ska vara en linklass högre (eller gäller det isf bara WF-lina? ej longbelly?) därför jag nämnde att det var ett Fenwick-spö... Vad innebär en linklass högre? "Tyngre" lina.... Eller tror du helt enkelt det ska vara klass #5 för mej då?

Kommentera

Vilken modell / version är ditt Fenwick? Man kan kanske få fram den rekommenderade lin vikten. Gör ju lin valet betydligt enklare.

Kommentera

Fenwick HMFX905-2, 9 fot klass #5 3 1/4 oz. (Cross Scrim Graphite) Känns rejält stumt, tog upp och testade svikten lite...

Kommentera

Tror på en klass #6 lina, men när det är en longbelly med längre klump kanske gör linan i sig tyngre? Så en sådan #5 blir som en #6 typ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                      29 svar
                      3 268 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg s1lvertungas  
                      Arbetar...
                      X