Nybörjarvatten (Kungälv,Göteborg m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarvatten (Kungälv,Göteborg m.m)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjarvatten (Kungälv,Göteborg m.m)

    Hejsan!

    Helt färsk på flugfiske och allting däromkring. Även så gällande lämpliga sjöar/åar/vatten.

    Finns det något omkring Kungälv m. som passar en nybörjare?

    Min tanke är mest att hitta ett ställa där jag kan utöva metoder och kast som jag tränat på i första hand men sen såklart försöka applicera detta på att få något hugg iaf =)

    Så helt tomma vatten undanbedes haha=)

    Kom gärna med lite förslag och tips. Började i somras och testat 2 pass och lyckats få min första öring. Förstår mycket väl varför folk fastnar för detta då de var SATANS så roligt haha =)

    Därför vill jag känna på det lite mer och ha tillgång till något "nära" vatten när lusten faller på. Tar ju ett par timmar att ta sig till Baltak osv samt att de känns lite svårt för en färsking?

    Kör klass 5 spö så antar att havsfiske är lite svårare med den klassen?


    Tacksam för all hjälp p tips jag kan få.

  • #2
    Tjena!

    Litet tips på vatten i din trakt jag hittade:



    Här finns några Put and Take sjöar: http://alltfiske.se/fiskeplatser/5409/kungalv/#

    Altid bäst att börja flugfiske karriären i stilla vatten. Strömmande vatten fisket är knepigare.

    Njae, till kust fisket ska du helst ha klass 7 - 8 grejor. Klass 6 funkar också när det inte blåser så mycket.

    Klass 5 är är däremot ett bra allaround val för Harr, Regnbåge , Röding och Brun Öringen. Är ok. för Abborre fisket också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-09-07, 10:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Tack för infon!

      Ska forska i detta =) hört mkt dåligt om många av dom sjöarna rent beståndsmässigt men samtidigt testar man inte får man ingenting veta=)

      Ja jag har fattat det så också. Får väl bli lite andra spön sen när man kommit in i det ordentligt=)

      Kommentera


      • #4
        Varsågod.

        Det har du fullkomligt rätt i. Man ska inte bara gå på rykten.

        Du har ju i alla fall en bra start utrustning att lära dig på. Och en vettig klass 7 utrustning för kust fsket behöver inte kosta skjortan den heller.



        http://www.fiskebutiken.nu/index.php...oducts_id=4635 I klass 7.



        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          Exakt =)

          Ne de var verkligen inga farliga priser de där.Ska bara bli lite mer bekväm i tekniker m.m så ska de inhandlas lite tyngre verktyg =)

          Kommentera


          • #6
            Vision Vipu är ett bland de bästa budget spöna. Likaså är rullen mycket prisvärd. Och Scierras linor är ok.
            Vipu, har en snäll och halvsnabb aktion som passar de flesta.

            Jo, gör dig ingen brådska med nästa spö set inköp.

            Lycka till med spö svingandet!
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              De låter ju lovande =)

              Tusen tack för tips och info. Bara börja jaga vatten o träna nu helt enkelt =)

              Kommentera


              • #8
                Jepp! Bara att köra på hårt med träningen Men träna på en gräsmatta. Att göra kast övningar vid ett fiske vatten är helt värdelöst. Händer för mycket för att man ska kunna behålla fokus på tekniken. Bind en liten garn tofs till tafsen när du övar. Då spar du tafsen och det är ingen risk att du piercar dig någonstans.
                Ha sedan någon form av glasögon på när flugan sitter på tafsen.

                Varsågod.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Hej

                  Ett tips är att pröva Kullsjön i Lerum. Ett dagkort kostar 150 kr (om jag minns rätt) vilket kan kännas saftigt men det är en seriös förening som kontinuerligt sätter ut fisk (regnbåge och öring) så fisk finns det gott om.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Arbetar...
                  X