Fjärilsimitationer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fjärilsimitationer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fjärilsimitationer?

    Hej!

    En fråga till alla er flugfiskare, och inte minst flugbindare! (Jag binder inte själv). Har ni någonsin fiskat med en fjärilsimitation, exempelvis citronfjäril? Tänker på en fullt utvecklad fjäril i det här fallet. Försöker hitta en imitation på de vanliga hemsidorna men har gått bet än så länge och funderar på om det är någon dom känner till en, eller skulle kunna tänka sig att binda en för en slant.

    Anledningen är att det senaste två åren när jag fiskat i Jämtlandsfjällen har jag några soliga kvällar haft det hopplöst att få öringen att hugga på flugorna, trotts väldigt aggressiva vak. Vaken har bestått i ordentliga hopp, vissa gånger högt ovan vattenytan. När jag en kväll satt o studerade en av de vakande öringarna noterade jag att de höga hoppen kom sig av att den plockare stora vita fjärilar som flög några DM ovan vattenytan. Alltså inte några nattsländor eller dylikt utan helt vanlig fjärilar. Så nu är jag ju såklart otroligt sugen på att ha med en sådan imitation till fjällen i år.

    Som sagt, om någon inbiten binndare är sugen på att göra några imitationer är jag beredd att betala en slant. Eller om någon känner till en shop som garn sådana imitationer.

    Mvh
    Lennart

  • #2
    Hej!

    Själva kroppen kan ju lätt göras av en remsa 2 mm tjock och ungefär lika bred foam som du lindar runt krok skaftet.

    Kroken, bör vara ganska tunn i tråden och långskaftad.

    Det största problemet är vingarna och när du kastar med flugan. Vanlig bröst fjädrar, som borde vara det material som ger den bästa vingprofilen lär ha ett allt för högt luft motstånd och tvinnar då tafsen ordentligt.

    CDC fjädrar är väl det lämpligaste vingmaterialet här? eftersom det släpper igenom fart vinden och att stråna böjer sig väldigt lätt i vinden när du kastar och dessutom flyter mycket bra. Men tror inte att även detta material är helt optimalt dock.
    Var extremt noga med att fjädrarna / vingparet sitter spikrakt på kroken!

    Räcker om du binder in 1st CDC fjäder på var sida av kroken. Vingarna, ska vara lika långa som krok skaftet. Att binda in dubbla vingpar är nog att ta en större risk.

    Bröstet, kan ju bindas av svart Bäver dubbing. Bäver, är ett väldigt bra torrfluga dubbing material som är vatten avstötande.

    https://www.flugbindning.com/dubbing...ispenser-.html

    Muskrat = Bisamråtta har samma egenskaper i pälsen som Bäver.

    Benen, kan du göra av riktigt tunna och svarta gummi ben, som hänger bakåt på undersidan av kroppen.

    Detta är den enda hyfsat vettiga Dagfjäril imitation jag kan komma upp med i alla fall.

    Hoppas att den funkar för dig nu då?

    Hör dig för med Uffe här:

    http://uffesflugorochfiske.se/

    Han har både materialet och är en skicklig flugbindare. + är en mycket trevlig kille.

    Hälsa honom från "Göran, flugmissbrukaren i Skåne" så vet han vem du snackar om?

    Självt, har jag tyvärr dåligt med tid att binda för ett tag. Annars hade jag kunnat göra ett försök.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2018-07-01, 10:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
    7 svar
    676 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Fiskare Bob  
    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
    3 svar
    232 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Niklar
    av Niklar
     
    Arbetar...
    X