Id på torrfluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Id på torrfluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Id på torrfluga?

Jag var ute häromdagen och skulle fiska gädda. Men då fick jag se ett antal idar (a.k.a ortar i Småland =)) i ytan. De brukar komma in på grynnorna på sommaren här i Kalmarsund. Min fråga är: går det att ta dessa på torrfluga? Isf vilket mönster / vilken färg? (Rött brukar gälla på spinnare och dylikt här)

Skitfiske

Id på fluga

Hade själv ett klart intressant flugfiske efter id en perfekt julikväll för 2 år sedan där vi tog 5 idar på torrfluga under 2 timmars fiske. Vi körde med Europa 12:an och en liknande fluga med ljusgrå vinge om jag inte kommer ihåg namnet på.

Vi fiskade i en havsvik eller egentligen en liten insjö med förbindelse med havet söder om Sundsvall.

Vi tar regelbundet idar mellan 2 och 2,5 kilo på spinn men den kvällen ville de bara ta på fluga. När vattnet är som varmast under juli är idarna mycket aktiva och vakar hela tiden på kvällarna och är därför rätt så lättlurade.

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ok, tack

Kommentera

Idarna är inte kräsna på vad man fiskar med på ytan, dom brukar ta dom flesta flugorna. För mig har det inte spelat någon roll om jag kört ljust eller mörkt dom tar det ändå.
        Skitfiske på er!

Kommentera

Id är ju en erkänd flugfisk.. och som sagt inte säskillt kräsna.. Kör med en Black Gnat tex
          Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor

Vi fiskade i en havsvik eller egentligen en liten insjö med förbindelse med havet söder om Sundsvall.

Vi tar regelbundet idar mellan 2 och 2,5 kilo på spinn men den kvällen ville de bara ta på fluga. När vattnet är som varmast under juli är idarna mycket aktiva och vakar hela tiden på kvällarna och är därför rätt så lättlurade.

//Tantor
            Hmm, får man fråga vart...?
            [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Odde, jag sätter mina kronor på "salen" ...finns/fanns även fin lekbrax där, sett en nätfångad på 5,5 därifrån + en polare felkrokade en på 4,2 där vid gäddfiske. Nöttter nätar periodvis rätt hårt där tyvär

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
                Odde, jag sätter mina kronor på "salen" ...finns/fanns även fin lekbrax där, sett en nätfångad på 5,5 därifrån + en polare felkrokade en på 4,2 där vid gäddfiske. Nöttter nätar periodvis rätt hårt där tyvär
                Aldrig hört talas om, "salen"...

Lite mer specifikt... lr om du inte vill skríva det i forumet, så kan du väl skicka ett PM
                [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Under min praktik i Kalixälven fick ja nåra idar. Dom tog ja på Europa12:a. dvs en nattsländeimmitation. Lycka till
                  Qnark är Bajs, inte Najs! . Fishing for lifetime

Kommentera

Har fått ett litet stim idar på Striking Caddys.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X