Nybörjartips(Utrustning) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips(Utrustning)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjartips(Utrustning)

Lånade en kompis gamla flugfiskeutrustning och efter lite kast på gräsmattan lyckades jag landa en fin mat-harr samma dag. Blev såklart väldigt hookad och tänkte skaffa mig lite egen utrustning. kitet jag testade var ett gammalt 8'6 glasfiberspö med en rulle utan broms. Ganska sisådär saker har jag förstått.

Jag kommer troligen till att börja med mest fiska efter harr och öring och kanske annat som nappar. Har läst på lite och endel verkar rekomendera ett 9' #6-kit. Har hittat ett sådan till bra pris: Vision 3-zone 9' #6 med Vision Koma #6(champagne). Vad jag funderar på är ifall kitet är lite för "stort". Om man kanske hellre skall satsa på två kit. Ett 8'6/9 #4 eller #5 och sedan ett 9' eller längre #7 eller #8.

Någon som har några tips/åsikter. Kommer ovan nämda Vision-kit att kännas som en stock för mindre harr/öringsfiske eller är det ett schysst "allround"-kit? Köper jag ett #4 kommer det att vara alldeles för vekt om man får en större ammarnäs-öring på kroken? Är det nån skillnad att gå ner på en #5:a gentemot en #6:a?

Tacksam för svar.

med en #5 är det mycket roligare att drilla små harr och bengbåge än på en #6.

med en #7 kan du sedan ge dig ut på jakt efter gädda eller havsöring på kusten.
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Kör själv med ett #5 för öring och harr och #8 för kust och grövre fisk och tycker det är en bra kombination. Finliret täcker femman bra, bara det allra lättaste den inte riktigt klarar och åttan fixar de tyngre grejorna alldeles utmärkt.

Kommentera

Ah haa!

Du har fått ett litet stick av flugfiskedjävulen, och risken/chansen är stor att du kommer att bli smittad på livstid.

Jag grubblade i oändlighet vilken klass jag skulle ha på mitt första spö. Nu har jag fler spön än vad svärfar har pinnar i sin gärskgård.

Det jag vill säga är att jag tycker du tänkte rätt från början. Antingen kommer du damma av ditt spö och fiska då och då, då är ditt val av en mellan klass helt rätt. Eller Så kommer du tycka att flugfiske är en del av det liv du vill leva och då kommer du att troligen samla på dig en hel del olika spön allt eftersom du utvecklas.

Börja du med ett spö så får vi se hur infektionskännslig du är.

Men vad vet jag?
        // Ivman

Kommentera

jag instämmer med föregående talare! Måste dock förklara värför.. jag hade valt två olika set, ett klass 4 och ett klass 6.. det täcker det mesta med lite ul känsla, vilket är fruktansvärt kul.. men det är jag det, jag har några år på nacken som flugfiskare och hade jag sprungit och köpt olika set i böjan hade jag haft mycket skit.. mindre bra spön på hyllan.. så börja med ett, så kommer du med tiden veta vilka spön/märken/aktion du uppskattar och kan sikta lite högre... men ta ett klass 5 om öring och harr blir ditt "vardagsfiske"
          Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Bara så jag är med på banan gällande termer. Skulle jag satsa på ett säg #5-spö så vad jag har sett så är många spön antingen #4-5 eller #5-6, antar att det betyder i stort sett en 5:a med dragning mot 4 respektive 6? Om jag sen skall ha rulle till ett säg #4-5 spö, måste/skall det vara en #4-5 eller #5 eller går en #5-6 lika bra?

Och sen linan. Säg nu att jag har ett #4-5 spö och en #5 eller #5-6 rulle. Bör jag då satsa på en WF6 lina? (läste nått om att linan skall vara en klass högre).

Tackar för alla svar !

Kommentera

Ursprungligen postat av goddang
              Bara så jag är med på banan gällande termer. Skulle jag satsa på ett säg #5-spö så vad jag har sett så är många spön antingen #4-5 eller #5-6, antar att det betyder i stort sett en 5:a med dragning mot 4 respektive 6? Om jag sen skall ha rulle till ett säg #4-5 spö, måste/skall det vara en #4-5 eller #5 eller går en #5-6 lika bra?

Och sen linan. Säg nu att jag har ett #4-5 spö och en #5 eller #5-6 rulle. Bör jag då satsa på en WF6 lina? (läste nått om att linan skall vara en klass högre).

Tackar för alla svar !

Om du nu köper ett litet tunt spö på #4-5 och en rulle på #5-6 ska du i absolut i det flesta fall ha en lina # 5, (Det finns undan tag med det är mer finlir eller om spöt är väldigt underklassat.)

Det är spöt som ska bära linans vikt rullen ska i stort sätt bara förvara rullen, om vi pratar om dessa lätta klasser.

// Ivman

Kommentera

När jag började hade jag ett #6 spö året efter bytte jag ut det mot ett #5 så med facit i hand skulle jag köpa ett #5.

Annars har jag ett #6 till salu.....

/cobol

Kommentera

Ursprungligen postat av goddang

Tackar för alla svar !
                  För att förklara 'dubbelklassade' spön: Ett spö som anges till #4 - 5 är avsett för en #4 DT-lina eller en #5 WF-lina. Med andra ord, den lägre klassningen anger vilken lina spöt är avsett för om man använder en DT-lina och den högre anger WF-lina.

Kommentera

Har tittat lite på två set som verkar bra och i en hyffsad prisklass:
                    Guideline: http://www.xorcommerce.se/capricorn/...8&iPageID=1356
                    Vision: http://www.xorcommerce.se/capricorn/sida_1_760.asp

Någon som vet något mer om de båda kiten, om det är schysst skit eller bara skit?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X