Det är såhär att jag var ute och provade lite fluga i helgen. Sen när jag skulle packa ner flugspöet så hade det fastnat i en av kopplingarna alltså det är ett tre delat spö (LOOP) Och jag kan inte seperera dom två delarna från varandra. Någon som vet något bra tips så man kan loss det igen? /MVH
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem med flugfiskespöet
Collapse
X
-
Ställ dig rakt upp med fötter och knän ihop.
Håll spöet i knähöjd BAKOM knäna.
Fatta tag med händerna på var sida om spöskarven och håll händerna hårt mot knänas utsidor.
Sätt dig försiktigt ner, (Gör en knäböjning) under tiden du håller stadigt i spöet.
Spödelarna bör nu glida isär.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Fick isär ett spö genom att först värma skarven genom att hålla den ett tag över en panna med kokande vatten, sen la jag en frysklamp på handelen. Delarna släppte efter nån minut helt utan våld....våldet hade jag utövat under några dagar där innan.Life suck's, then you die....
Kommentera
-
bra att det sitter för hårt och inte för löst, har knäckt 2 st tvåhandspön pga glidande spöholkar, ringde och skällde på guideline, rådet jag fick, du måste tejpa dina holkar med eltejp varje gång!
i bland kan det va ett helvete få isär dom. Speciellt då dom kanske är vaxade från fabrik om spöt är ganska nytt från fabrik. Brukar funka om man är två stycken och man vrider/drar i varsin del. skulle det mot fördmodan inte funka testa varmt kallt tricket som gör att materialet utvidgar-drar ihop sej och ta-ta kan du få isär holkarna.
Kommentera
-
Hej
Kan inte rekommendera den tekniken, sitter delarna ordentligt fast finns risken att spöklingan vrids sönder då den inte är byggd för det (har sett det hända andra).Ta 2 bitar av nån badmösseliknande material, sån sorts gummi och ta på var sin del och vrid isär helt enkelt, man brukar få ett bra grepp då.
BeBest´s tips är nog bäst, men vi (eg. jag) har alltid fått isär trilskande spöholkar genom att vara två pers. INTE en på var sida, men genom att varje person tar tag med en hand på var sida av holken, precis så som du gör när du är ensammen. Dra isär rakt ut, undvik vridningar. Lycka till (om du nu inte redan har fixat det här)
MVHSenast ändrad av Flodström; 2007-01-08, 11:19.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
TEJPA ALLDRIG!!!
spödelarna glider isär endå. och man ser det inte för att man tejpat och rätt som det är säger det pang!
Skall ni använda något är det graftulin som gäller, det görs av Bo Mohlin och finns hos bla Fiskeshopen i Mörrum. Det appliceras på hanen och man vrider ihop spödelarna. Då blir dem FAST. När man sedan skall ta isär dem så värmer man upp (runka av spöt
) spöskarven och vrider sedan loss delarna enkelt.
G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
345 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg