Vårflugfiske i kall ström och isvak. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårflugfiske i kall ström och isvak.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vårflugfiske i kall ström och isvak.

    Hej det blir min första Post här.
    Ser att aktiviteten inte är så hög men hoppas på lite svar.
    Jag är fiskare sen hela livet men flugfiskare sen bara några år. Kastteknist så funkar det skapligt, men jag saknar grundlig och gedigen erfarenhet av själva Fiskandet, och vad man riktigt skall förvänta sig. Vintertid har jag tidigare bara pimplat.

    Men min fundering inför kommande påsk är så här. Jag har tillgång till riktigt fina lappländska flugfiske vatten sommartid. Under isen går bevisligen fiskar även på vintern. Den här påsken infaller sig sent så jag kommer att ha två rejäla inloppsvakar, Samt en utloppsvak med tillhörande 3 km bitvis isfri lappländsk å. Min fundering är om ni har någon erfarenhet om fisken går ut i det öppna vattnet före islossningen av själva sjöarna. Ån har skapligt hög vattenföring den tiden på året men vattnet är förstås kallt. Tror ni att det är någon mening att fiska fluga den tiden. Djupet i ån är någon meter oftast och i vakarna allt imellan någon meter till kanske fem meters .djup. För tillfället har jag flytande linor samt Bobbylina att tillgå. Spön #5-#6 Antar att det är våtflugor eller nymfer som är grejen. I ån förväntar jag mig bara öring men i vakarna kanske det också kan vara röding. Sommartid går där fisk upp till flera kilos vikt. Men ska man fiska rakt ut i vaken eller ska man mer fiska längs iskanten? Fiskar man i solskenet eller inväntar man kvällens mörker?
    Ge mig gärna konkreta tips och jag tvekar inte att köpa nya grejer om det behövs.

    Bosse

  • #2
    Har ingen erfarenhet av norrlandsfiske, men läste i Flugfiske i Norden för ett år sedan tror jag om en kille som börja sitt nymffiske med bäcksländenymfer direkt det blev öppet vatten. Vet ej vad du har för sländor där men djupt fiskade nymfer borde funka. Ev förtyngda och/eller på sjunklina. Testa ev husmaskar? Varför inte wooly buggers? Var? Jag hade provat mig fram, iskanter brukar folk nämna som heta iofs. När? Vet ej, men vid kallt vatten hade jag definitivt provat mitt på dagen i solsken. Läste förresten igår i ett annat sammanhang att det brukar rekommenderas fasanstjärtnymf, påfågelnymf och guldribbat haröra däruppe...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar.
      Absolut förtyngd nymf typ haröra. Jag har några små rackare ifrån Ransarån kollektionen oxo. Mitt fiske ligger nära de kvoterade Ransarån selen och där verkar det fungera den här tiden på året. Kring det där med solskenet tänkte jag att fisk som stått under is i mörker i mer än ett halvt år kanske blir försiktiga med att gå ut i det öppna ljusa vattnet? Eller så längtar de dit!. Jag undrar också typ om man behöver nå ända ner mot botten. När man pimpla den här tiden på året får man ju ibland fisk direkt under isen. Kanske t.o.m. läge att lägga ut med båten. Vakarna jag pratar om är ju snarare råkar som kanske är 250 m lång och 50 talet meter bred.

      Bosse

      Kommentera


      • #4
        Halloj igen! Kanske blir de försiktiga, men solen reflekteras väl bort av isen men värmer öppet vatten. Är det kallt i vattnet borde det varma vattnet locka bytesdjur? Vilken predator kan motstå att stå i mörkret precis vid det ljusa varma vattnet? Jag kan ha helt fel, men jag hade gett iskanten en chans iaf. Om flugan inte fastnar i isen hade jag nog försökt lägga den på iskanten och försiktigt dra ner den i vattnet
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Jo det borde vara intressant att fiska precis vid iskanten. Järva pimplare tänker ju åt andra hållet och sätter sig så nära öppet vatten det går.
          När jag funderar på ån så tänker jag att de lugna stryken med djupare hålor ligger under is och de strömmande partierna är framme. Jag har ingen erfarenhet av hur fisken beter sig i sånt här vatten på vårvintern. Är det ens någon mening att försöka fiska?
          Jag är bara jäkligt sugen på att försöka få några fisketimmar eller kanske också fiske dygn med flugspöet i påsk tid. Det är ju så mycket roligare än pimpling.

          Bosse

          Kommentera


          • #6
            Har ingen egen erfarenhet, men blev riktigt sugen att testa när jag såg det här klippet:

            https://m.youtube.com/watch?v=Um9n9I2Hu5U

            Lycka till att utforska, det är ju alltid kul att testa nya saker inom fisket!

            Kommentera


            • #7
              Har ingen erfarenhet från så tidigt fiske i norr men dock från lite sydligare breddgrader.
              - Fisken går gärna i iskanten så helt klart värt att testa.
              - I strömmarna undviker de gärna starkt strömmande vatten utan ställer sig mer i djupare, lugnare partier.
              - Sol är bra på våren då det värmer, testa gärna riktigt grunt vatten som värms snabbare
              - Var inte rädd för starka färger, även i klart vatten. En ill orange eller gul streamer är aldrig fel.

              Skit fiske!

              Kommentera


              • #8
                Mycket trevligt att få era svar.

                Hade ju förstås en önskan om att detta forum skulle ha fler besök nu när jag äntligen hittat det.
                Mycket trevlig film och vinterfiske, verkar ju fullt möjligt med flugspö. Som sagt var, min plats är väldigt lämplig. Den ån är mycket större och djupare än den på filmen Och vattenföringen är bra när smältvatten perioden börjat. Egentligen är den bra hela tiden eftersom att ransardammen försörjer den med vatten.
                Intressant det där med riktigt färgade streamers. Jag har ett par såna som jag fått tag på. Varje gång jag köpt en begagnad flugfiskesak har jag bett om att få en favorit öring fluga av säljaren för att på så sätt få en möjlighet att prova andras favoriter. Flera gånger har detta inneburit att jag fått både två och tre. I ett extremfall fick jag 75 st. Otroligt givmildhet från den fiskebrodern. Jag har även åt andra hållet försökt vara givmild själv Eftersom jag känner mig väldigt familjär med andra fiskare. Jag har då fått några väldigt färgglada streamers båda orange och gul samt lila. För mig som aldrig trott på glatt färgade flugor är dom ofiskade men nu väcks min nyfikenhet.

                bosse

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                7 svar
                676 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Fiskare Bob  
                Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                3 svar
                232 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Arbetar...
                X