bottenfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bottenfluga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • bottenfluga

    Vilka bottenflugor har ni i er arsenal? Vad menar jag med bottenflugor? Flugor med flytande kropp / eller huvud som är designade för att fiskas ovanför botten. Dessa flugor kan även användas med spinn utrustning som haspel. En klassisk bottenfluga är bobbyflugan. Jag önskar gärna att flugan ska vara lite större och ha en längd på cirka 7-10 cm och ha en inbyggd rörelse.

    Jag har designad och byggt bottenflugor som bygger på wolly bugger och har även designad ett huvud som kan användas för att konvertera vanliga våtflugor till bottenflugor. Speciellt flugan masken är lämplig som bottenfluga. Rörelsen blir sjukt bra med min add-on.

    https://www.flugor.se/flugor/streame...SABEgJFSPD_BwE

    Jag vill använda bottenflugor för att locka trög borre /gös/gädda/havsöring till att hugga där det är svårt att få bra beteskontakt med jigg och andra beten och man vill fiska ovanför botten. Sen är ju flugor dödligare än andra beten när fisken är trög och inte riktigt på g.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-27, 14:46.

  • #2
    Jaha, ni tycker inte om bottenflugor, då går ni miste om toppenflugor.

    Kommentera


    • #3
      Varför inte sätta en bit tafs bakom en punch / tokyo rig så kan man köra vilken fluga som. O riggen kan göras hyffsat lång för o få upp flugan från botten utan o bli knasig att kasta med..

      Kommentera


      • #4
        Ja, så kan man göra med valfritt sänke. Men nu tänkte jag starta en diskussion kring flugorna man kan använda. Ja,ja. Jag sitter redan med lösningarna. det är helt okej om ingen annan kan bidra med nåt nytt. Jag får väl ge mina flugor och riggar lite mer tid i vattnet. Jag tror att rätt fluga och sänke blir en giftig kombination.

        Nu kom jag på nåt, vad sägs som bläckfiskfluga? En fluga vars kropp utgörs av en bit bläckfisk som simmar med lockande rörelser över botten?
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-28, 08:16.

        Kommentera


        • #5
          Masken borde som du säger funka riktigt bra under de kriterier som du beskriver. Behövs något annat ?

          Havsöringflugan cigarren vet jag folk som drar havsöring med på våren i åarna, tillsammans med sänke , den kanske du kan testa?

          Kommentera


          • #6
            Masken är svår att slå för ändamålet. Kanske kan jag knyta egna versioner som är lite tuffare, längre och bättre anpassade till uppgiften. Masken är en ömtålig fluga som börjar gå sönder så fort den utsätts för lite våld och mekanisk påverkan. I princip bör den gå att göra längre och kanske förses med 3-krok.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-28, 12:57.

            Kommentera


            • #7
              Nu är det ingen fluga men berkley dropshot minnow är en jigg som är speciellt lämpad för detta ändamål. Med en flytande jiggskalle så uppfyller den samma funktion som en bottenfluga.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
              7 svar
              667 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Fiskare Bob  
              Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
              3 svar
              226 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar
               
              Arbetar...
              X