Nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare

Jo det är så här att jag tänkte börja flugfiska, och har hittat två olika flugfiskeset som verkar intressanta.
    Det ena är ett Kinetic flugfiskeset, där det ingår spö, rulle, flytlina, backing och tafs, för 499kr, som ska ha kostat 1399kr, och säljs av sportfiskegiganten.
    Det andra heter Triax Flugfiskeset, med en okuma rulle, 9 fots spö, och det ingår också två extraspolar, tre linor(flyt-, intermediate- och sjunklina), för 995kr, som säljs av fiskefiskar. Vet ingenting om vilket av märkena som tillverkar bäst flugfiskeprylar, men jag tycker att det är mycket bra att få 2 extraspolar, och tre olika linor.

Är något av dessa prisvärt? Vilket skulle ni ha valt?

Jag tror inte det ena är sämre än det andra. Frågan är väl om du kommer att trivas ihop med något av kiten. Risken för att drabbas av ojämn kvalitet är skyhög när man köper billiga grejor. Men köper du 500:- utrustningen har du ju inte förlorat en fömögenhet på kuppen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag vill helst inte köpa något alldeles för billigt, men samtidigt vill jag heller inte lägga ut för mycket. Jag tror själv att okuman håller högre klass en den andra, och man får fler tillbehör. Jag tror att jag klarar mig med det setet ett bra tag, tills den dagen då jag bestämmer mig för om jag vill skaffa ännu bättre saker, eller inser att detta inte var min grej. Om någon vet bättre set, runt tusenlappen, får ni gärna berätta det för mig.

Kommentera

Vad skall du fiska, börja hellre i med det, sen kan du börja fundera....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Havsöring och Regnbåge, främst. Kanske lite gädda också.

Kommentera

Linklass 8-10 rekommenderar jag isåfall.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av IncredibleZ Visa inlägg
              Havsöring och Regnbåge, främst. Kanske lite gädda också.
              Plocka ihop ett eget SET istället, välj ett spö i klass 8-10 på 9-10 fot som har tillräcklig ryggrad för att bära upp dem tunga flugor Du använder på kusten (framförallt till gädda), Du klarar Dig väldigt långt med en flytlina av klumpmodell eller WF och kombinera den med flättafs med olika egenskaper som flyt, sjunk och intermidiet. Rulle bör Du välja en storspolig och en som tål det bräckta vattnet själv föredrar jag Okumas kompositrulle som är kanon till sånt fiske, glöm inte att lägga på rejält med backing min 100m så Du klarar Dig när storöringen eller gammelgäddan klappar på, vid gäddfiske är ståltafs ett måste

Köp inte ett fullkompositspö då det är överdrivet till detta fiske, välj ett mellandyrt spö som första spö, sen när Du har lärt Dig och skaffat egen kunslap och erfarenhet då kan Du köpa ett bättre spö som matchar Ditt kunnande.

Kommentera

Är inte klass 8-10 lite väl mycket, om man även ska använda det till regnbåge, då det rekomenderas runt 5-6?

Kommentera

Ursprungligen postat av IncredibleZ Visa inlägg
                  Är inte klass 8-10 lite väl mycket, om man även ska använda det till regnbåge, då det rekomenderas runt 5-6?
                  P&T Regnbåge är inte det du kommer att fiska mest. Gädda och havsöring ger skojigare fajter. När du vill fortsätta in på finlirsvägen skaffar du dig säkert en mera lämplig utrustning.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    P&T Regnbåge är inte det du kommer att fiska mest. Gädda och havsöring ger skojigare fajter. När du vill fortsätta in på finlirsvägen skaffar du dig säkert en mera lämplig utrustning.
                    Du börjar ju bli riktigt haj på flugfiske Börje. Du har inte börjat med det i smyg???

Rospigg och BeBest har prickat rätt. Lyd deras råd.
                    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X