Början - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Början

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Början

Jo, jag tänkte börja flugfiska, har praktiskt taget knappt hållt i ett flugspö förut. Jag tänkte framför allt fiska regnbåge, men kanske också lite gädda, i insjöar och put and take vatten. Men jag vet inte vilket spö som är bra och ha till det, och vad alla klasser innebär. Kom gärna med något förslag på spö.
    Det ska helst inte vara för billigt, men inte för dyrt heller, max runt 1500:-.

Ett komplett set med inte alltför pjåkiga komponenter är Bäcksländan II. Bättre finns men många mycket sämre också. Jag har ett sånt men fiskar sällan fluga. Har dock tänkt ge spöet en mera rejäl chans än det tidigare fått.

Frågan är vad du mest kommer att fiska fluga efter. Är det regnbåge kan ett spö byggt för linklass 5-6 blir bra. Det spöet hanterarar däremot inte stora yviga gäddflugor med bravur. Den klassningen gör annars utrustningen väldigt allround och spöet klarar det mesta man vill sätta på tafsen av traditionella öring och regnbågeflugor.
    Är det gädda du mest kommer att ägna dig åt kanske spöet bör kunna klara linor klassade i intervallet 8 -10. Ett sånt spö fungerar även för större flugor av mindre sort, jag tänker då på igel och maskimitationer men det blir svårt att få till kasten med mindre torrflugor.

Du bör alltså först veta säkert vad du mest kommer att fiska efter och sen köpa en utrustning som passar för det ändamålet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Okej, finns det inget som passar bra till båda då? Det är alltså till att välja?

Kommentera

Det är lite som att vilja ha möjlighet att samtidigt transportera några kbm grus och familjen. En ordinär pick-up klarar lite av bägge men inte tillräckligt för att bli bra.

Det går att fiska gädda med mindre flugor också men det är kanske inte optimalt. Samma sak med spön för tyngre lina. Det går att fiska öring även med såna men det blir lite av att skjuta gökar med luftvärnskanon.

Kommentera

Vision Intro #8 borde duga till båda ändamålen om du vill ha en kompromiss mellan ädelfisk och gädda, Gärna med en skjutklump som klarar av att vända större flugor men ändå presentera på ett bra sätt i stilla vatten. Typ Guideline Tricast eller dyl. Även Loops BlackLine är ett bra val då man hittar dessa till halva priset nu och man kan komma undan rätt billigt.
          Fish On!

Kommentera

Och vad är det för skillnad på flytlina och sjunklina (förutom att den ena sjunker), blir det bättre med en viss lina? Och är öring och regnbåge är samma klass? För i sådana fall satsar jag nog på regnbågsfiske. Och då gäller alltså Bäcksländan II?

Kommentera

Sjunklina använder du till flugor som ska fiskas djupt under vattenytan. Flytande linor kan används för flugor som ska stå på ytan hänga i ytan eller fiskas under ytan. Är vattnet grunt som i de flesta åar så behövs sällan sjunklina.
              Regnbåge, öring, harr, röding, sik och abborre går alldeles utmärkt att fiska med ett spö i klassen 5-6.
              Bäcksländanspöet brukar inte vara svårt att hitta i fiskebutiker. Jag har den uppfattningen att det är ett bättre spö än prismässigt motsvarande i Ron Thompsons spöserie, vilken också innehåller billiga spön. Fly Fisherman är den butik som sköter distributionen av bl.a, Bäcksländan.

Varje grossist med någon självaktning håller sig med ett nybörjar set i prisklassen upp till 1500:- Har du tid nu att kolla av dessa set nu så har du igen den insatsen många gånger om när du ska börja fiska på riktigt. Flugfiske handlar oerhört mycket om känsla och balans i utrustningen. Ett och annat billigt nybörjarset är inte så trevligt att hålla på med även om priset var ovanligt trevligt.

Kommentera

Jag hittade detta: http://www.flyfisherman.se/produkter...fc37fff11.html

Men jag undrar, var säljs de? har letat men inte hittat en enda butik som säljer Bäcksländan XPC.

Kommentera

En 5/6:a är ett bra allroundspö, för det lätta till mellantunga fisket. Gäddfisket du kan bedriva med den är möjligtvis snipjakt vid vasskanten.
                  Som budgetpaket verkar många rekommendera Bäcksländan. Om du inte hittar den i någon butik går det alltid att beställa från en webbshop. Bäcksländan II tror jag är utbytt mot XPC.

Kommentera

hmm, varför har ingen sagt 7:a? En 6/7a och 2 spolar, en med vanlig WF(kommer i paketen) till put n take, och en spole med skjutklump(kort) och runningline till gäddfisket.

en sån combo är tom riktigt trevligt till båda.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 205 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X