Början - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Början

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, så det är alltså mellan 6/7 och 5/6 som är lämpligt.
    Jag brukar fiska i verktygsdammen i tyringe, där finns regnbåge, men där är ganska djupt, ca 3-4 meter på vissa ställen. Gäller flytlina eller sjunklina på såna platser? Och vad är WF? Och varför ska man ha 2 spolar? Somsagt, så har jag bara nuddat ett flugfiskespö en gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Jag har ett sånt men fiskar sällan fluga. Har dock tänkt ge spöet en mera rejäl chans än det tidigare fått.
      Sent skall syndaren vakna.

Det är rätta takter BeBest, har väntat på att du ska dra igång.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av hmm Visa inlägg
        hmm, varför har ingen sagt 7:a? En 6/7a och 2 spolar, en med vanlig WF(kommer i paketen) till put n take, och en spole med skjutklump(kort) och runningline till gäddfisket.

en sån combo är tom riktigt trevligt till båda.

Exakt, en lämplig kompromiss är att skippa de största gäddflugorna och i gengäld få ut mer av fisket i det stora hela. En 6/7 är perfekt för detta ändamål.

Och med lite kraft, vilja och inga större krav på presentation kan man få ut en större gäddfluga även på en 6:a.
        [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av Finja Visa inlägg
          Ok, så det är alltså mellan 6/7 och 5/6 som är lämpligt.
          Jag brukar fiska i verktygsdammen i tyringe, där finns regnbåge, men där är ganska djupt, ca 3-4 meter på vissa ställen. Gäller flytlina eller sjunklina på såna platser? Och vad är WF? Och varför ska man ha 2 spolar? Somsagt, så har jag bara nuddat ett flugfiskespö en gång.

Ta en klass 6 och en bra lina till det alltså en lina med klass 6 runt 600kostar dom linor som är ok.

Flytlina och torrfluga är helt klart roligast sen beror det ju på när du ska fiska vilken period det är på året osv..på sommaren som nu är det kanske bäst med en sjunklina så du kommer ner till fisken sen om den är uppe på morgonen och natten och plockar insekter i ytan eller liknande har jag ingen aning om för då passar ju självklart en flytlina bäst.
          Köp en flytlina till att börja med sen kan du anpassa dig efter fisken med tafsar (polytafsar) som sjunker ner i vattnet eller går strax under utan beroende vart fisken håller sig men om du ska använda torrfluga sla du nog köpa en "taperad tafs" (fråga i affären).
          2 spolar har man får att snabbt kunna byta mellan två linor tex från sjunk till flyt osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
          29 svar
          3 201 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg s1lvertungas  
          Arbetar...
          X