Knutar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knutar?

Tja!

Köpte mig en flugfiskeutrustning idag. Hade mest tänkt fiska lite gädda med det. Köpte mig någon meter ProLeader också, men vad använder jag för knut mellan tafsen och ProLeadern? Något förslag?

Mvh
    Sluta snacka, ut o fiska..

Ingen som flugar gädda?

Kommentera

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
      Tja!

Köpte mig en flugfiskeutrustning idag. Hade mest tänkt fiska lite gädda med det. Köpte mig någon meter ProLeader också, men vad använder jag för knut mellan tafsen och ProLeadern? Något förslag?

Mvh
      Typ en meter grövre (0,38-0,48) nylonlina. I ena änden gör du en ögla som du fäster med fluglinans ögla, om du fiskar med öglor vill säga.

Andra änden knyter jag i hopp med proleader eller liknande (minst halv meter) med en kirurgknut. = ta båda linorna lägg dem bredvid "men som i den riktning som du vill ha resultatet". Med båda delarna lägger du i en ögla och trä igenom, vanlig bondknut men du gör tre varv.

Detta var väl ingen vidare beskrivning men det är vad jag förmår. Det finns andra knutar men jag tycker den här är enklast. Du kan även ha på en droppe superlim.

// Ivman
      Senast ändrad av Ivman; 2007-06-21, 07:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman Visa inlägg
        Typ en meter grövre (0,38-0,48) nylonlina. I ena änden gör du en ögla som du fäster med fluglinans ögla, om du fiskar med öglor vill säga.

Andra änden knyter jag i hopp med proleader eller liknande (minst halv meter) med en kirurgknut. = ta båda linorna lägg dem bredvid "men som i den riktning som du vill ha resultatet". Med båda delarna lägger du i en ögla och trä igenom, vanlig bondknut men du gör tre varv.

Detta var väl ingen vidare beskrivning men det är vad jag förmår. Det finns andra knutar men jag tycker den här är enklast. Du kan även ha på en droppe superlim.

// Ivman
        Tackar. Din beskrivning var tillräcklig.

Mvh

Kommentera

använder också kirurgknuten mellan tafsspetsarna fast jag flugfiskar dock inte gädda ^^

Här är en bra länk med ett flertal knutar. http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Kommentera

Knutar

kan ni nån bra knut som är lätt man kan göra en ögla med????

Kommentera

Ursprungligen postat av tugge08 Visa inlägg
              kan ni nån bra knut som är lätt man kan göra en ögla med????
              Lägg linan dubbel och gör en loop av den som vid en enkel "kärringknut" men trä igenom öglan 3 gånger och fukta linan väl och dra åt sakta men bestämt, trimma bort överflödig löslina. Vet inte vad den heter men den funkar bra!

Annars har Du några användbara knutar här http://portal.buyit.se/abuportal/sta...t.ascx&page=25

Kommentera

Varför ögla till tafsen? Samlar bara en massa skit och försämrar kraften i kasten. Kirurg-knuten har aldrig svikit mig och så en vanlig pålstek till flugan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Erlando Visa inlägg
                  Varför ögla till tafsen? Samlar bara en massa skit och försämrar kraften i kasten. Kirurg-knuten har aldrig svikit mig och så en vanlig pålstek till flugan.
                  Jag har det för att lättare och fortare kunna byta tafs mm. Fiskar med lite olika tafsar och försöker lära mig och prova lite olika. Därför kör jag med ögla.

Kommentera

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
                    Jag har det för att lättare och fortare kunna byta tafs mm. Fiskar med lite olika tafsar och försöker lära mig och prova lite olika. Därför kör jag med ögla.
                    Körde själv med ögla för en 10 år sedan. Men av egen klokhet om man nu kan kalla det så har jag skippat öglorna. Om tafsen gick av så var det oftast just öglan som gav med sig.
                    (Har flugat efter gädda i snart 20 år.)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X