Flugor(P&T) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor(P&T)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor(P&T)

HEJ!!!!!

jag har nyss börjat flugfiske... jag fiskar för det mesta flugfiske i put&Take vatten.... nu skulle jag villja ha lite tips om hur man fiskar med nymfer och våtflugor i sjöar och har ni nåra bra tips på jätte bra flugor till put&take vatten ):

Montana, Wolly Bugger, Booby nymph, maskimmitationer, superpuppan. Där har du en bra grund som håller oavsett årstid.
    Under sommaren kläcker en mängd insekter. Påfågelnymfen kan vara en allrund immitatör för dessas sländlarver. Harörenymfen en annan. Nymfer gillar alla insektsätande fiskar skarpt men kan bli väldigt präglade på en viss typ. Då måste man ha rätt form,storlek och färgnyans på nymfen. Immitationer av sjösandslända i alla stadier från nymf till vingad insekt är mycket bra att ha.

Flugor som efterliknar linsekter och kryp på land såsom spindlar, skalbaggar, getingar och myror, är mycket bra att ha med bland torrflugorna.

Och kom ihågen sak: Det är flugan ute i vattnet som fångar fisken.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ska du precis börja så fiska med streamers typ montana och wolly bugger. Sen allt eftersom du lär dig om insekter och sånt så vill du säkert ha nya mönster sen. Det är rätt så svårt att veta när man ska ha olika flugor men det lär man sig efter ett tag, bästa är om du har kompisar som kan visa.

Vill du börja ffiska med landinsekter typ getingar så är det på sensommaren/hösten, helst efter en natt som varit kall, då getingarna börjar att bli slöa och kraschar i vattnet.

Ett tips på en jättebra fluga som jag fick 5-6 fiskar i hökensås ett par dagar i maj maj så är det black martinez. förutom den så fiskade vi med fjädermygg men detta fiske är lite väl svårt för en nybörjare.

lycka till!
      ps fyller du år snart så kan du önska dig en ask med flugor ifrån www.flugor.se där har de regnbågs flugor i askar. vissa heter P&T och är fulla med bra flugor.
      Senast ändrad av Hoodie; 2007-06-23, 09:58.

Kommentera

tack så mkt men hur fiskar man med nymfer och våtflugor i P&T sjöar,,, assså med streamers rycker man ju hela tiden,, med torrflugor gör man små ryck och väntar

Kommentera

Ursprungligen postat av tugge08 Visa inlägg
          tack så mkt men hur fiskar man med nymfer och våtflugor i P&T sjöar,,, assså med streamers rycker man ju hela tiden,, med torrflugor gör man små ryck och väntar
          Nja det är ju lite olika. Satsa du på att ta hem streamers både lugnt och lite ryckigt, samma med nymfer. Glöm bara inte att fiska på olika djup, alltså låt det sjunka mer för varje kast te x.

Vissa insekter som man imiterar torrt rör sig inget på ytan medans andra, typ nattsländor(te xstreaking caddis och e12an) är mer livligare.

Men sen om du ska fiske båga så hugger de ibland på allt möjligt skit Det är en bra nybörjarfisk iaf, om de inte är för sluga i din sjö.

En sak är säker, du fångar mer om du fiskar mycket och provar olika djup, flugor och intagningssätt. Kolla hur de andra fiskar vid en sjö och gör sedan annorlunda, om de nu inte har fått någonting, annars härma dem.

Kommentera

Zonker från flugor.se är klart bäst ! eller en vanlig e:12

Kommentera

Är själv ny vad gäller fiske i P&T och testade i en liten i sjö i värmland nu i sommras. Fick en rejält drag i linan när jag började ta in efter ett långt "vevstopp", tyvärr släppte den efter bara 10 sekunder. Om du fiskar med typ streamers så tror jag inte att det spelar så stor roll vilken du väljer, då är nog hemtagningssättet viktigare. Så variera tills du ser följare eller om en firre hugger. Jag fiskade med en känd kustfluga vid namn Fyggi. Den är dessutom väldigt lätt att binda. Två spröt fram och bak å sedan dubbing och eventuellt en ribbing. Borsta sedan ut dubbingen och dra den nedåt (ska immitera insektens ben). Jag använde Ice dub till min fluga i färgen UV purple (lila).

Kommentera

Vår lila zonker är grym på regnbåge!

Kolla även in våra nya tuber!

Kommentera

Ursprungligen postat av nomosd Visa inlägg
                  Vår lila zonker är grym på regnbåge!

Kolla även in våra nya tuber!

www.zonker.nu
                  Jo, lila verkar vara en bra färg, funkar i alla väder

Kommentera

Ursprungligen postat av tugge08 Visa inlägg
                    HEJ!!!!!

jag har nyss börjat flugfiske... jag fiskar för det mesta flugfiske i put&Take vatten.... nu skulle jag villja ha lite tips om hur man fiskar med nymfer och våtflugor i sjöar och har ni nåra bra tips på jätte bra flugor till put&take vatten ):
                    De flugor som jag tycker fungerar bäst för båge är Booby nymph och Black Martinez.

Icax/
                    If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    144 visningar