Dubbing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbing

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den gula klumpen vax behöver inte smältas, Jag har aldrig smält min vaxklump utan det har fungerat ändå. Men jag kan tänka mig att det blir mycket bättre av att värmas upp lite.

Kommentera

Vax i all ära, men det é bra kladdigt
      Det mesta dubbingmaterialet går alldeles utmärkt å dubba på utan vax, se bara till å inte ha på för mkt dubbing, lite och flufigt, lägges över tråden, pek/långfinger och tumme över dubbingen, snabba lätta twist med fingrarna får det å fästa......(vad svårförklarat det blev)....flyrite behöver verkligen inte dubbas med wax, lättare dubbingmaterial får man leta efter.
      Bästa tipset när du dubbar är att hellre ta för lite än för mkt material......
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Originally posted by El Crapone
        hehe.. japp dubbingvax e skitbra!
        Sen gör du en dubbingknut elelr vad det heter och bara snurrar så löser sig allt skitbra=)
        det heter inte dubbingknut.. dubbingögla heter det..

hur man får dubbingen så där fluffig har ja ingen aning om. vad använder du för material?
        Bajen forever!

Kommentera

när du dubbat tråden och lindar runt kroken, vid varje varv tar du med andra handens fingrar och håller det just dubbade varvet bakåt (som med ett hackel typ) lindar sedan nästa varv, etc, etc. när du é klar borstar eller petar du upp önskad fluffighet med dubbingnålen....(hoppas du hajjar)

Kommentera

Originally posted by Push-Up
            Vax i all ära, men det é bra kladdigt
            Det mesta dubbingmaterialet går alldeles utmärkt å dubba på utan vax, se bara till å inte ha på för mkt dubbing, lite och flufigt, lägges över tråden, pek/långfinger och tumme över dubbingen, snabba lätta twist med fingrarna får det å fästa......(vad svårförklarat det blev)....flyrite behöver verkligen inte dubbas med wax, lättare dubbingmaterial får man leta efter.
            Bästa tipset när du dubbar är att hellre ta för lite än för mkt material......
            Hmmm... nu börjar det likna något. Nu tar jag minimalt med flyrite över en lång del av tråden och lindar till jag blir nöjd, sedan särar jag på tråden och flyriten och binder fast flyriten. Kanske inte lika snygg som i Bergkvists bok men helt ok.

när du dubbat tråden och lindar runt kroken, vid varje varv tar du med andra handens fingrar och håller det just dubbade varvet bakåt (som med ett hackel typ) lindar sedan nästa varv, etc, etc. när du é klar borstar eller petar du upp önskad fluffighet med dubbingnålen....(hoppas du hajjar)
            Det där skulle jag vilja ha en videosnutt med.
            MVH

JD

Kommentera

Du får nog klura ut det själv. Men du skall inte binda in flyriten då kan du ju lika gärna använda ett fluffigt garn !?
              Har för mig att Bergqvist beskriver bra i sin bok "flugbindning på mitt sätt"

Kommentera

Du får nog klura ut det själv. Men du skall inte binda in flyriten då kan du ju lika gärna använda ett fluffigt garn !?
                Har för mig att Bergqvist beskriver bra i sin bok "flugbindning på mitt sätt"
                Jag binder bara fast den sista snutten flyrite så att den sitter. Ska man inte det?
                MVH

JD

Kommentera

jag brukar linda på fly riten direkt på bindtråden och sen linda på den. blir inge fluffigt då men snyggt blir det
                  Bajen forever!

Kommentera

Nu har jag beställt kladdigt vax från Witlocks i Halmstad. Beställde min första Metz-nacke också (brun/grizzly i klass 3). Kanonbra service. Han skulle skicka allting i ett kuvert med ett inbetalningskort så att jag slapp postförskottsavgiften. Och så rabbaterade priser. Tror allt skulle kosta 550 men jag fick det för 450:-.
                    MVH

JD

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
                    1 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    313 visningar
                    0 gillar