nålknut.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nålknut..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nålknut..

hej.. har någon ett bra tips för att utföra en nålknut med grov buttdiameter..
    HÖ- tafs med buttdia 0,68. inte så lätt med en nål. går ej att dra genom denna tjocka lina med nålen.. går det bättre med ett rör kanske.. nån som råkat ut för detta.. mvh. peter

Jag har bytt ut otyget med nålknutar mot öglor istället, hade samma problem när det gällde laxfisket så det fick bli loops.
    Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av peterbj Visa inlägg
      HÖ- tafs med buttdia 0,68. inte så lätt med en nål. går ej att dra genom denna tjocka lina med nålen.. går det bättre med ett rör kanske.. nån som råkat ut för detta.. mvh. peter
      En hårnål brukar fungera bra. Bara att be tjejen eller gå iväg till närmsta HM butik

Annars håller jag med om att nålknut är otyg, och själv föredrar jag öglor.

Kommentera

Dom hqr så rätt, börja med ögglor, på fluglinan syr du en öggla så glider den lätt genom toppögglan på spöt
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tackar för snabba svar... anade nästan vad jag skulle få till svar :-) ögglor får det bli...

Kommentera

Går även att skala av coatingen längst ut och knyta en perfectionloop av kärnan på fluglinan och säkra med superlim eller dyl, blir en om möjligt smidigare övergång än en köpt ögla.
            Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av peterbj Visa inlägg
              Förr, nja, nu med faktisk så gör jag nålknuten på följande vis:
              Buttenden av monofilen kapas skrått så att en spets bildas.
              Jag kapar enden på fluglinan 90° (rakt snitt) sen sticker jag upp en nål i centrum av fluglinan, ca 4-6 mm och går ut med nålen genom coatingen. Därefter viker jag linan där nålen sticker ut, så mycket att enden på fluglinan där nålen går in pekar "tilbaks på fluglinans fortsättning.

Dra ur nålen ur fluglinan, åt samma riktning som nålspetsen pekar och direkt efteråt så trer du igenom den spetsiga delen av monofilen. Har du gjort detta riktigt så får du ut buttbiten av monofilen genom fluglinans coating. Dra igenom så mycket du behöver för att göra nålknuten. Nålknuten gör du runt en nål av typen "strumpnål" eller "segelgarns nål", altså en nål med ca 1,5 till 2 mm tjocklek.
              När du sen gör nålknuten ovanför punkten där monofilen kommer ut ur fluglinan så får du vara försiktig när du drar åt det hela. Får inte hamna nedanför där monofilen kommer ut ur fluglinan, men gärna ca en halv mm ovanför.
              Gör du på det här viset kan nålknuten aldrig glida av fluglinan. Dessutom, du behöver bara ca 4 varv runt då du gör själva knuten.

Hopps du grejar det
              Mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                Går även att skala av coatingen längst ut och knyta en perfectionloop av kärnan på fluglinan och säkra med superlim eller dyl, blir en om möjligt smidigare övergång än en köpt ögla.
                Skala av coatingen och lägg kärnan dubbel och sy en öggla, lite pilligt men du får ingen som helst klump på linan och blir lika mjuk som linan. Glöm inte att limma med textillim,
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                29 svar
                3 202 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg s1lvertungas  
                Arbetar...
                X