Skjutlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skjutlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skjutlinor

Hej alla flugfiskare!

Jag funderar på att köpa en skjutlina där man kan byta klumparna på ett enkelt sätt, tex kunna byta mellan intermediate, flyt, sjunk.

Har någon nått bra tips på en bra inte allt för dyr sådan lina?

Och: Vet nån kanske om man kan ha olika klasser på klumparna man byter mellan, tex om man har en rulle till 2 olika spön säg en 7/8:a och en 9/10:a. Kan man ha samma rulle och lina men bara byta klumparna (vilka då har olika klasser)?

Tacksam för tips!

Ingen som kan något om dessa linor?

Kommentera

Hej! jag använder loops oranga runningline både till mitt gäddspö 9fot klass 8-9 samt till mina tvåhands spön som är mellan 13-15 fot klass 8/9 -11/12..föredrar en vanlig runningline med pvc coating och dacronkärna framför platta skjutlinor i nylon..tycker det blir mindre trassel..egentligen är den runninglinen avsett för tvåhandsfiske men jag tycker det funkar bra till enhandsspön oxå..nylon skjutlinor är billigare men i mitt tycke sämre finns på www.dan-tackle.com för 150kr där finns även loop runninglinen jag pratat om men den kostar 395kr

Kommentera

Tackar för tipset!

Kommentera

jag kör med berkley iron silk 50 lb till laxfisket ,, billigt och bra ! bara att kapa av några meter när den börjar bli nött, jag kör med den både till enhands lax, och två hands laxfiske ,, den kan vara svår att få tag i dock ! , den blir spikrak efter några kast !

Kommentera

den är lite tunn att hålla i men man vänjer sig snabbt ,, och ett ävla skjut blir det ,, men som sagt presentationen kunde vara bättre ,, men om man vill kasta långt så är nylonskjutlinorna överlägsen den coatade !

Kommentera

Guidelines DDC CONNECT system har jag på ett spö och den linan lämpar sig utmärkt till att kasta STORA flugor. Tafsarna är om jag inte minns fel 4.5 m.

Kommentera

coatad runningline är å andra sidan betydligt trevligare att ha att göra med än både nylonvarianterna och spunna skjutlinor. Kanske förlorar man nån meter i kastlängd, men det är sällan rekordlånga kast som fiskar bäst.

Kommentera

det har du rätt i skalle , !

Kommentera

Hej på dig!
                    Har testfiskat Cortlands nya Precision enhandsklumpar under hösten för Normarks räkning.
                    De har fungerat väldigt bra. Extremt lätt och långkstande. Det går alldeles utmärkt att göra som du sa. En rulle med en runninglina och sen bara koppla ihop olika klumpar beroende på val av spö och fiskesituation, flyt eller sjunkande.
                    Jag föredrar helt klart att ha en runninglina med en antingen en coatig eller en styvare flat nylonlina . Betydligt lättare att hålla ordning på under fisket speciellt när man fiskar med linkorg ellerfrån kickbåt(flytring) Använder lumparna mycket till kustfiske.

MVH Ambjörn

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X