Var inne och köpte en nya tafs . Fick med mig LOOP POLYTIP Trout men det sitter en ögla i varje ände av tafsen är det meningen att man ska förlänga den med typ polycarbon lr något liknande lr?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fel tafs??
Collapse
X
-
Det finns en hel uppsjö av olika tafsar, kastklumpar och förlängningar att välja på. Så vilken modell du väljer är upp till dina behov, men lättast är de ju om du köper tafs anpassat för just din lina "kastklump".
Om din kastklump har ögla är det menat att du skall köpa en passande tafs etc med ögla för att dina tafsbyten skall gå fort och är väl lite mer anpassat för de som är nybörjare. Detta för att slippa stå och knyta nålknutar lr kirurgknutar för att få fast tafsen på och "kastklumpen" (linan) eller för att fästa avslutningstafsen.
Så det är menat att du skall fästa en ytterliggare bit tafs av vald storlek för det du skall fiska, eftersom den kortas efter slitage eller flugbyten. Om du knyter flugan på huvudtafsen och denna är sk. taperad kommer den bara bli tjockare ju mer du klipper av och funktionen försämras avsevärt. För att förenkla ytterligare tafs byten kan man köpa speciella silverringar anpassade just för detta ändamål.
Sådana hittar du på välsorterade flugfiske butiker som ex. http://www.wittlock.se.
Du kan såklart göra sin egna tafsar om du vill, det är bara att googla efter detta.
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
294 visningar
0 gillar