rengbågs flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rengbågs flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rengbågs flugor

Nån som kan ge några bra förslag på rengbågs flugor. skulle försöka få min första på fluga i år

Woolly buggers, Dognobblers, montana, vit gäddsara, corixa. Beror lite på var du ska fiska och hur.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
      Woolly buggers, Dognobblers, montana, vit gäddsara, corixa. Beror lite på var du ska fiska och hur.
      put and take vatten. så man får fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton_93 Visa inlägg
        Nån som kan ge några bra förslag på rengbågs flugor. skulle försöka få min första på fluga i år
        Det beror lite på när på året du tänkte börja med ditt flugfiske. Personligen brukar jag köra hårt på att använda sjunklina och streamers tidigt på vårkanten då isen precis släppt. Åker sällan hem tomhänt då. Wolly bugger i olika färger är, som ovan nämndes, ett klockrent exempel på en bra allroundfluga. Jag gillar den svarta versionen mycket. Även öring brukar gilla den. Annars så är även Punkstreamer i gult och vitt, alternativt helsvart, en streamer som har funkat i alla vatten jag fiskat i. Och sist men inte minst, Mickey finn, missa inte att ha den i flugasken

Lycka till!

Pär

Kommentera

tackar vad ska man ha för tjocklek på tafssen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton_93 Visa inlägg
            tackar vad ska man ha för tjocklek på tafssen?
            Bra fråga!
            Först och främst ska du med fördel ha en taperad tafs som du går in på närmsta fiskebutik och köper. Att den är taperad innebär (om du inte vet det redan) att den är tjockare i ena änden än den andra. Den tjocka änden fäster du i fluglinan.

Sen brukar man knyta fast en spets på tafsen, som du ska fästa flugan i. Hur tjock denna ska vara beror på hur stor den aktuella flugan är. Rent generellt så gäller det att om flugan är liten, så har man en tunn spets, och är den stor så har man en tjockare spets. Är tafsspetsen för tjock för en liten fluga så kommer den att röra sig konstigt, och är den för tunn på en stor fluga kommer det vara svårt att kasta med den.

I en bok jag har, Göran Cederbergs bok "Fiskarens flugguide" finns några riktlinjer för tafsspetsens tjocklek nedskrivna. De ser ut på följande sätt: tafsspets 0,14-0,16 mm för krokstorlek 14-22, tafsspets 0,16-0,20 mm för krokstorlek 8-12, samt tafsspets 0,18- 0,23 mm för krokstorlek 6-10 osv. Större flugor än det lär du nog inte använda i regnbågsvatten. Sen så brukar jag generellt köra med så tunn spets som möjligt när det är varmt i vattnet och fisken är trög, och är det riktigt kallt i vattnet och det finns grov fisk så kör jag med tjockare spets. Fiskarna brukar inte bry sig om den tjockare spetsen då, det är min uppfattning iaf.

Du efterlyste ju förresten flugmönster i tråden, jag rekomenderar ovanstående bok, där har du både bindbeskrivningar och riktlinjer för hur och var man med fördel kan fiska med alla flugor.

Kör så det ryker!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pjärks Visa inlägg
              I en bok jag har, Göran Cederbergs bok "Fiskarens flugguide" finns några riktlinjer för tafsspetsens tjocklek nedskrivna. De ser ut på följande sätt: tafsspets 0,14-0,16 mm för krokstorlek 14-22, tafsspets 0,16-0,20 mm för krokstorlek 8-12, samt tafsspets 0,18- 0,23 mm för krokstorlek 6-10 osv.

En mycket grov generalisering som inte alltid fungerar. Kanske fungerar bra i det här fallet men jag skulle t.ex. aldrig fiska havsöring i mitt hemmavatten med tunnare tafsspets än 0,30 mm (vid fiske med ullsock #8-6).

Kommentera

En mycket grov generalisering som inte alltid fungerar. Kanske fungerar bra i det här fallet men jag skulle t.ex. aldrig fiska havsöring i mitt hemmavatten med tunnare tafsspets än 0,30 mm (vid fiske med ullsock #8-6).
                Därav att jag skrev "riktlinjer"- inte "lagar". Han bad om tips, och jag försökte ge honom några generella råd. Givetvis är det situationsbundet, vilket jag även nämnde ovan om du läst noga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pjärks Visa inlägg
                  Därav att jag skrev "riktlinjer"- inte "lagar". Han bad om tips, och jag försökte ge honom några generella råd. Givetvis är det situationsbundet, vilket jag även nämnde ovan om du läst noga.
                  Det var inte ditt inlägg jag menade med kommentaren det var informationen från boken. Sorry om du tog det personligt,

Kommentera

Det var inte ditt inlägg jag menade med kommentaren det var informationen från boken. Sorry om du tog det personligt,
                    Ursäkten godtagen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X