ja har tänkt börja mes gädd flugfiske och undrar några saker, var kan man beställa gäddflugor genom internet? kom gärna med andra tips om gäddflugfiske oxå.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädd Flugfiske
Collapse
X
-
Gäddflugor är grymt lätta att binda själv. Borde gå bra utan bindstäd t.om. Rigga kroken något städ eller med en tång å bind fast påfågelherl med rött/orange garn (huvudet). Sen ere bara att göra en tafs av lämpligt material och ut å swinga.
Orkar du inte så hör med din lokala (om det finns) butik ... dom har eller kan säkert fixa.http://fnb.cocktails.nu
-
Det är superenkelt att binda själv. Se bara på Sörens gäddfluga (gagnekulla). Den är hur enkel som helst och skördar massor med gäddor. Det är den enda gäddflugan du i stort sett behöver.
Jag använder i stort sett bara gäddsaara men ibland kan jag binda i ögon, chrystal eller något annat också i den. Eller annan färg på strutsherlet.
Men kolla i den lokala fiskebutiken om han har.. så slipper du porto.
Här hittar du sörens gäddfluga
Kommentera
-
Enda gäddflugan är väl att ta i? Det är bättre att fiska med variation och vad man själv tror på. Under tidig vår och under sen höst fiskar jag hellre med sinktip/intermediate lina och väljer då en buskigare fluga med mer flash. När jag fiskar flytlina på grundare vatten och det är klart väljer jag gärna en vit men andra färger fiskar nog så bra.
Sören har lokalkännedom och vet vad han gör men han skulle givetvis kunna ta mycket fisk på andra flugor. Bara för den fiskar bra på hans ställen är det inte säkert att den skulle funka i alla väder i exempelvis stockholms skärgård.
Glöm inte alla poppers och musimitationer som man kan binda och köpa, mer spännande gäddfiske finns väl knappt
[FONT=Verdana][/FONT]
Kommentera
-
hehe jo det är nog lite i att ta i
Men jag har fiskat den med sjunkande lina och det har fungerat perfa det med. Det går att förtynga den med lite guldögon så den verkligen går ner...
Jag har provat lite andra mer buskiga och yviga flugor i varierande färger men gäddsaaran är den som fungerat bäst för mig.
Men jag fiskar ju i Sörens trakter så det kan ju vara därför.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
336 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg