Flugfiske efter regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter regnbåge

Hej,
    jag har just börjat flugfiska (en gång i kullsjön hittills med en regnbåge på drygt kilot som resultat). Jag använde flytlina och sjunkande fluga/tafs. Är detta bästa metoden eller skall jag använda sjunklina nästa gång?

Alla tips är välkomna!
    Det man inte minns har aldrig hänt !

Beror på!

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
    Hej,
    jag har just börjat flugfiska (en gång i kullsjön hittills med en regnbåge på drygt kilot som resultat). Jag använde flytlina och sjunkande fluga/tafs. Är detta bästa metoden eller skall jag använda sjunklina nästa gång?

Alla tips är välkomna!
    Hej Karvid!

Det kan va bra att använda flytlina om rengbågen går nära ytan! (om det finns några sländor som kläcker)

Av egen erfarenhet så funkar sjunklina bäst med en färgglad streamer på våren typ mickey finn, medans det blir varmare i vattnet (14-20 grader) så funkar montana streamern bra! (men det beror ju på vilket vatten man är på!)

Men som det är med fiske, man vet aldrig!!

BusterX
    Team [FONT="Comic Sans MS"]Esox Piscators[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av BusterX Visa inlägg
      Hej Karvid!

Det kan va bra att använda flytlina om rengbågen går nära ytan! (om det finns några sländor som kläcker)

Av egen erfarenhet så funkar sjunklina bäst med en färgglad streamer på våren typ mickey finn, medans det blir varmare i vattnet (14-20 grader) så funkar montana streamern bra! (men det beror ju på vilket vatten man är på!)

Men som det är med fiske, man vet aldrig!!

BusterX
      Tackar!
      Jag antar jag skall fortsätta med flytlina så länge fisken är aktiva i ytan då och först då vattnet är varmt (fisken ställer sig vid botten) kan jag prova sjunklina...!
      Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Självklart skall du fiska i ytan så här års. Att fiska med torrfluga och flytlina på vakande fisk är bland det roligaste fisket jag vet! Finns ingen härligare känsla än att presentera en för dagen gångbar imitation i en några sekunder gammal vakring! Då gäller det att ha is i magen när/om hugget kommer.

Lycka till med flugfisket!
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Kör med flytlina tills du blivit en duktig kastare. Sjunklinan är mer svårkastad för en nybörjare. Lite mera ryckig. Men behärskar du tekniken kan du ju köra sjunklina för trötta sommarbågar. Som står djupt dagtid..

Ett tips annars är att köpa en sjunk taffs på ca 1,5-2m slow sink eller något. De brukar räcka för att komma ner i Put&Take dammarna. Kostar ca 89 kr.
          www.nonamefishing.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
            Hej,

Alla tips är välkomna!
            jag är också nybörjare och jag kör med flytlina och sjunkande tafs men jag vet ej vart jag kan fiska regnbåge bor faktiskt i gävle :P

Kommentera

Här har du tips på vatten:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              347 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              146 visningar