Vad ska jag välja????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag välja?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska jag välja?????

Hej hej!

Jag är relativ ny på flugfiske men nu känner jag att det är dags att köpa mig ett bra flugfiskeset. Men det finns mycket på marknaden. Jag har kollat på ett vision set samt ett scierra set. Vilket märke är bättre? Eller ska jag köpa nåt annat? Jag vill ha ett set där jag kan använda det i ett par år. Jag fiskar mest regnbåge, havsöring och kanske lite (mindre storlek) gädda. Jag vill gärna att spöt ska kännas mjuk och verkligen ha kul när man drillar fisken.
    Vad rekommenderar ni? (Upp till 2500 kr)
    Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Longman Visa inlägg
    Hej hej!

Jag är relativ ny på flugfiske men nu känner jag att det är dags att köpa mig ett bra flugfiskeset. Men det finns mycket på marknaden. Jag har kollat på ett vision set samt ett scierra set. Vilket märke är bättre? Eller ska jag köpa nåt annat? Jag vill ha ett set där jag kan använda det i ett par år. Jag fiskar mest regnbåge, havsöring och kanske lite (mindre storlek) gädda. Jag vill gärna att spöt ska kännas mjuk och verkligen ha kul när man drillar fisken.
    Vad rekommenderar ni? (Upp till 2500 kr)
    Tack på förhand!
    Är ju svårt att säga vilket märke som är bättre än det andra. Hade du stannat vid regnbåge och havsöring hade jag skrivit köp ett #5/6. Ska du fiska gädda med den kanske du bör gå upp lite.

Tror inte du behöver vara rädd för att du köper ett 5/6a som inte ger dig nöje vid drill av regnbåge eller havsöring iallaf.

Jag tycker att om du har möjlighet ska du testkasta spöna med linorna som ingår i de seten du kollat på. Spelar ju ingen roll vad någon här inne skriver, det är ju du som ska kasta med det. Färdiga set brukar alltid synka helt ok. (lina till spöt osv) men det är i slutändan alltid upp till personlig tyck o smak.

Kommentera

Jag fiskar mest regnbåge och havsöring och då kanske jag borde köpa #6 eller? Jag har sån beslutångest, jag ska köpa spö o rulle imorn. Men som Sg skriver så borde jag nog testkasta innan jag bestämmer mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Longman Visa inlägg
        Jag fiskar mest regnbåge och havsöring och då kanske jag borde köpa #6 eller? Jag har sån beslutångest, jag ska köpa spö o rulle imorn. Men som Sg skriver så borde jag nog testkasta innan jag bestämmer mig.
        Det är ju det optimala. Dock är det ju inte alltid man kan. Mässor är ju bra tllfällen att pröva spön på tex.

Vet inte hur mkt det blåser på din kust. Men 6a är vanligt på kustfisket. Jag använder min 4a till typ allt men jag är inte redig i huvudet heller ^^

Kommentera

Lätta spö är KUL

Jag lägger mig i lite här..
          Håller med föregående inlägg när det gäller lätta spö. Själv använder jag mina lätta spö, klass 3 och klass 4 så ofta det går. Det är bara när vind och ev. för tunga flugor ställer till det med dessa lätta spö/linor som jag packar upp de andra klasserna.
          Har just skaffat mig ett yellow line i klass 5/6 som verkar vara så otroligt mjukt och skönt som jag vill ha dem. Ser fram mot att testa det så snart som möjligt.
          Så även om du givetvis måste testa vad som passar dig bäst så vill jag slå ett slag för de lättare spöna. Testa och är inte heller du riktigt funtad så fastnar du kanske också för det lätta fisket...
          (De spö jag har är ett set Guideline AWM #3 köpt med rulle och lina för 2390:-, och så har jag ett Biocraft #4)
          Ps. Flytring är roligare än tivoli! Ds

Kommentera

Fördel med lätta spön: fiskar du mkt och ofta sliter det inte mkt på armar, handleder osv. Schyssta presentationer med linan.

Nackdel, du kan inte kasta effektiv i måttliga vindar och högre. Du kastar (kanske) inte riktigt lika långt

Fördel med högre klassade spön: Du kan kasta i starkare vindar än med lättare spön, lättare kasta tunga flugor, du kan kasta lite längre.

Nackdel, det är inte kul att kasta hela dagar med tex ett 6/7 i flera dagar. Det sliter på armarna, iallafall för mig.

Största annledningen till att jag inte gått upp är faktiskt för att det är jobbigare att kasta med!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
            1 svar
            333 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Okoun
            av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            132 visningar