Lite tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite tips tack

Hej.

Har nyss börjat fiska lite på fluga o står ofta vid put and take sjöar, men lyckas inte få nåt att hugga. Har ni några bra tips på flugor som brukar funka o lite tips på kastpunkter. (i mitten lr efter kanten, vid näckrosor lr under buskar) Vore även bra att få lite tips på bra årstid o klockslag. Tack på förhand.

Tjena
    Har fiskat fluga i ett år snart och endast i put and take vatten.
    Vad jag har märkt så får dom som kastar långt mer fisk än mig så mitten av sjön är inte fel.
    Vad för flugor, så är maskar orange och rosa bra på vår och höst medans typ svart montana kan vara bra närmre sommaren. Jag kör nästan utelutande intermidiet lina med vissa undantag.
    I det senaste nummret av fiskejournalen och på deras hemsida finns en bra artickel om regnbåge på sommaren.

Lycka till du har ett underbart fiske framför dig.

Kommentera

Måste dementera lite. Jag har flugfiskat i en bunke år. Det jag har märkt är att jag plockat dom flesta av min bågar inom 15m gränsen. Så det med att kasta långt är inte alltid sant. Koncentrera hellre ditt fiske på ett nära fiske så ska du snart få lite utdelning. Ett tips är att försiktigt fiska av inne vid kanterna innan du börjar harva dig utåt. Mina favorit flugor är utan tvekan guldribbat haröra med guldskalle samt oliv flugor. Montana är oxå en klassiker. Men framförallt våga gå ner i storlek på dina flugor. Sist men inte minst Skit fiske på dig.

Kommentera

Tar nästan uteslutande mina bågar på torrfluga.
        Ser du att det vakar (oftast morgon och kväll) så prova torrfluga.
        Mitt på dagen brukar booby flugor vara effektiva.
        Använd en snabbsjunkande lina som skall ligga på botten och dra den med ca.20cm dragningar och 10 sek. mellanrum.
        Booby flugan har stora frigolit ögon som flyter vilket gör att du fiskar den effektivt vid botten.
        Det viktiga är att man verkligen har linan på botten hela tiden och drar flugan sakta med sträckt lina.
        Hugget kommer oftast när flugan stiger.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
        29 svar
        3 212 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg s1lvertungas  
        Arbetar...
        X