Masi, Kautokeino - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Masi, Kautokeino

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Masi, Kautokeino

Nån som fiskat där någon gång och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Vore i så fall riktigt intressant. Vi sitter här och planerar en liten tripp på sådär en 150 mil. Det enda vi vet om området är via en av polarna som ska med. Han och hans farsgubbe stannade till där på vägen hem från Komageälven 1995 och bara testfiskade lite. Ska tydligen ha varit både sjukt bra & riktigt fint. Men det är ju några år sedan nu, så lite chansartat känns det...

Man hör sällan några fiskehistorier därifrån, antar att dom flesta som investerar så pass mycket mil och pengar åker till andra platser i Lappland...

Tjena Nils Jonas.
    Jag gjorde den bilfärden för ett par år sen.
    Åkte från Stockholm till Kautokeino. Sjukt långt och jobbigt.
    Fast vi fiskade inte just runt Kautokeino. Vi blev hämtade med jeep och åkte sedan svävare uppför älvarna till området runt Iesjavri (inte helt hundra på stavningen). Men efter vägen till Kautokeino och i området finns det mycket fiskevatten. Hade jag haft tid hade jag absolut stannat efter vägen och fiskat. Har för mig att man kunde köpa fiskekort lite här och var i byn.
    Har även sett ett avsnitt med Lars o Bård som var uppe i Finnmark och vandrade från Kautokeino. Vet inte exakt var men vatten finns det.

När vi stod och väntade på att bli hämtade med jeepen tog vi några snabba kast med ul-spö eftersom vi såg några vak. Då kom en gubbe och sa att här får ni absolut inte fiska. Vi frågade var det var för vatten vi fiskade i. Tydligen var det Altaälven och det var lax som visade sig. Blev lite snopna och bad om ursäkt.

Kommentera

Har gjort lite sökningar på nätet, men hittar faktiskt inte så mycket om Masi. Men vi har i alla fall lyckats hitta en stuga. Sen har vi tagit till ett schysst fusk för att vinna lite tid. Vi kommer att flyga till Luleå och hyra bil där. Därifrån är det ynka 58 mil till Masi

Det man hittar när man letar är en del snack om något som kallas "Vidda". Frågan är om det är ett specifikt ställe eller en förkortning av "Finnmarksvidda" som hela området heter. Och det är ju stort så in i h-vete...
      Senast ändrad av Nils Jonas; 2008-07-16, 16:33.

Kommentera

Tror de menar Finnmarksvidda när de snackar om Vidda.
        Du gör rätt som flyger upp till Luleå.
        Jag körde Stockholm-Kautokeino i ett sträck pga att vi hade en tid att passa samt att polaren inte hade körkort. Blev många små powernaps efter vägen.
        Hade jag haft tid så hade jag stannat på flera andra ställen och fiskat efter vägen.

Kommentera

Ursprungligen postat av pg_atl Visa inlägg
          Tror de menar Finnmarksvidda när de snackar om Vidda.
          Du gör rätt som flyger upp till Luleå.
          Jag körde Stockholm-Kautokeino i ett sträck pga att vi hade en tid att passa samt att polaren inte hade körkort. Blev många små powernaps efter vägen.
          Hade jag haft tid så hade jag stannat på flera andra ställen och fiskat efter vägen.
          Googlat vidare och det står klart att "Vidda" förmodligen är en förkortning av Finnmarksvidda. Masi är en liten by, lite norr om Kautokeino och ingår i vad man kallar Finnmarksvidda. Det sägs att området håller massor av harr/röding/öring och kollar man kartor finns det hur mycket vattendrag som helst. Har hittat videos där det dras mycket harr i grov storlek, men vet inte vart i området det är filmat. Enligt min kompis som lite snabbt testfiskat under genomresa ser det typ tokfint ut överallt och de flesta vattendrag håller fin fisk. Sen gäller så klart att kolla på plats var man får fiska och vilka regler som gäller.

Tidigare har det tydligen varit lite krångliga regler kring fisket, men det verkar ändrat till något som känns hyffsat lätt att greppa. Veckokort ligger på 400 kr och all utrustning använd utanför Norge ska descinficeras innan användning...

Har personligen fiskat mycket harr i våra sydligare fjäll sen jag va liten pilt, Femundsmarken i Norge, norra Dalarna, Härjedalen. Har fått hur mycket harr som helst, men aldrig fått någon över kilot. Det är väl en förhoppning jag har med denna resa, att den där kiloharren som gäckat mig så länge ska fastna på flugan...

Kommentera

Är ute efter kilosharren jag med. Ska upp till Kiruna i slutet av nästa vecka och försöka ta den.
            Har kollat lite på eniro och google för att hitta fina vatten. Har varit där förut och fiskat så jag tänkte prova dessa vatten igen men hoppas på att få prova lite nya.

Ang descifiering av grejerna så var det lätt gjort.
            Vi åkte hem till en gubbe i Kautokeino och han sprutade lite diskmedel på gummistövlarna och sen var det klart.
            Kostade runt 40 NOK.

Kom ihåg att handla i Sverige innan ni kommer in i Norge.
            Var tvungen att köpa en del i Norge och det var inte roligt.

Kommentera

Abslout! När vi åker till Femundsmarken stannar vi alltid på Willys i Mora och storhandlar. Denna gång gör vi motsvarande i Luleå...

Blir det ingen kilosharr denna gång så blir nästa projekt, till sommaren 2009, att köpa en flytring och besöka Harrokjaurtj, (osäker stavning). Skulle man sen gå bom även där, trots nymfer och svarta spinnare, så är det väl bara att nöta vidare i våra sydligare fjäll...

Får mycket harr upp mot dryga 8 hg i Femundsmarken, men där är det stopp. Vet att det går att ta kilosharr i Ljusnan i Härjedalen, tex i dammarna i Sveg och i Linselltrakten. Där har jag inte varit så mycket, men det kan vara ställen att nöta vidare på.

Har hyffsade PB´n på dom arter jag fiskat efter och en harr över kilot ska inte vara så märkvärdigt, men den har gäckat mig nästan märkligt länge med tanke på hur mycket jag har nött. Sen hör man om folk som fiskar harr för första gången uppe i Lappland och nån av de fem första de får väger över kilot....

Så, dags att testa nordligare vatten nu och se om jag kan lyckas bättre där. Sett till ekonomi, resväg och andra faktorer är jag väldigt nöjd med mina infiskade harrvatten, men det där kilosstrecket har börjat bli något av en besatthet...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              148 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X