Hejsan. Jag ska upp i en p&t-damm nästa helg med regnbåge o bäckröding. Eftersom jag är grön på flugfiske så undrar jag om någon vet någon nymf som passar till båda dessa fiskar. (Har lite av det mesta i askarna =))
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluga
Collapse
X
-
Naahhh tror inte riktigt det är så bra med torr nu... skulle det varit senare i mitten av oktober eller senare kanske men jag tror inte det blir nån fångst med sånna nu...
Men tack för tipset, fick några flugor idag som kanske funkar, får testa iallafall...
Kommentera
-
E12 å nån fjädermyggkläckare samt klinkhamer funkar nästan jämt!
Som nymf skulle ja prova guldhuvat harörenymf.
Regnbåge å speciellt nyisatt rb är tokiga i montanavarianter .T.ex. med guldhuve,lång å lite glittrig stjärt å knallfärgat torax i grönt eller rött. (fiskas med 20-30cm rel.snabb intagning)
Lycka till!Senast ändrad av dallas; 2003-09-22, 10:55.
Kommentera
-
Din ursprungliga fråga gällde nymf fiske men kom ihåg att nymf fiske kräver lite mer av utövaren. Vad ja menar är att det kan vara svårt som nybörjare (och van) att se påslag och det kan vara lite pillig intagning.Dock är smånymfer lättkastade.
Torrfluga är enklast å roligast.Lätt att kasta med å långsam eller ingen intagning vilket inte genererar massa kast.Krävs dock lite övning med krokning.Men påslag på torrflug...oj-ojoj! (dock KAN det vara trögfiskat om inte fisken går i ytläge.)
Streamers å lurdjur är enormt effektivt om inte fisken går i ytlägen.Riktiga påslag som oftast är skälvkrokande.Dock kan de vara lite tungkastande.(speciellt om du har lägre klassade spön å lina)
Lycka till å hoppas du fastnar(i flugfisket alltså)!!! ;-)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
|
1 svar
312 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg