Höst Regnbåge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höst Regnbåge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
    Har lite andra erfarenheter av regnbågarna. Efter en varm sommar där jag inte kunde lura en enda båge att hugga på varken det ena eller det andra så har höstens intåg satt fart på bågarna i Karlshamns-området. Behöver inte tänka när man packar fiskeväskan för de biter på allt. Spinnare, små skeddrag och flugar av alla möjliga slag... Och nu pratar vi ändå om fiskar som varit i sjön i flera månader och inte dagsfärska pelletskäkare.. Den sista bågen tog jag på ett helt nytt fiske..Doppade en fluga rakt vid bryggan eftersom en båge vakade under bryggan Och den tog såklart den med. Kallar det därmed för flugpilk
    Skit fiske på er.
    Jag fick inte heller en enda regnbåge under hela jäkla sommaren. Vad använde du för fluga när du "pilkade"?

Kommentera

Tjena, Bågen är ju som sagt i kräsen, det mesta funkar enligt mig, bara man vet/har någon aning om vart fisken kan tänkas stå eller leta föda, Men jag gillar att köra med torrt så länge det bara går, när solen ligger frame så funkar oftast torr flugor för mig iaf, nattsländor,getingar och myror funkar fint, buzzers är också gryma nu på hösten, faktiskt en av mina favoriter till regnbågen. Snackar vi streamers så gillar jag nobblers i olika färger, gärna orange el svart. wolly buger, zonker... ahh det finns massor test lite olika, ge Marabou muddler ett försök, gärna tillsammans med en slow sink polytip, funkar klockret och så får man det där ''pluppet'' hela tiden. Lycka till !
      Mvh//Robert

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Jaglén Visa inlägg
        Tjena, Bågen är ju som sagt i kräsen, det mesta funkar enligt mig, bara man vet/har någon aning om vart fisken kan tänkas stå eller leta föda, Men jag gillar att köra med torrt så länge det bara går, när solen ligger frame så funkar oftast torr flugor för mig iaf, nattsländor,getingar och myror funkar fint, buzzers är också gryma nu på hösten, faktiskt en av mina favoriter till regnbågen. Snackar vi streamers så gillar jag nobblers i olika färger, gärna orange el svart. wolly buger, zonker... ahh det finns massor test lite olika, ge Marabou muddler ett försök, gärna tillsammans med en slow sink polytip, funkar klockret och så får man det där ''pluppet'' hela tiden. Lycka till !
        Okej tack så hemskt mycket.

Kommentera

Fluga att "pilka" med

Tja flugan som satt på när jag "pilkade" var en svart marabou med lite grönt flash i. En slags imitation av trollsländor.. Men jag tror att vilkan fluga som helst hade funkat där och då. De hugger just nu på så gott som allt.

Kommentera

Åkte till en P&T pöl idag där dem sätter i Regnbåge en gång i månaden. Fick inte en enda Regnbåge, men däremot en mört på räka!
            Det var 6grader i vattnet. Till flugfisket provades allt från Zonker, Dog Nobblers, Getingar, Supperpuppor, Haröron. Flöt och bottenmetade även med räka. Kastade med Tobys, små wobblers och mindre spinnare.
            Såg fisk som vakade, antar det var regnbåge.
            Vi var ensamma så vi såg ingen annan som fick fisk mao.
            Fullmåne och ganska högt lufttryck, växlande molnlighet med lite sol.
            Tog med brorsan på vad som jag sa skulle bli roligt fiske, trodde jag iaf, men detta var ju lite snopet.

Vad kunde vi gjort för att lura upp några bågar idag?

Kommentera

Hej!

Eftersom du säger att du såg vak som antagligen var Regnbåge? Du såg ingen speciell insekt som det var hyfsat gott om vid kanten och ute på vattnet?

Mitt tips är att fisken troligen kalasade på Fjädermygg och deras puppor i ytan. Iof, så kan det höga luft trycket ha ställt allt på huvudet också. Högt tryck och fiske är ingen toppen kombination direkt.

En 3:e förklaring är att det nyligen satts fisk. Den nya fisken far runt som idioter och kollar läget i det nya hemmet och stör / stressar den gamla fisken också. Brukar ta ett par - 3 dagar innan den nya fisken lugnar sig.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-10, 17:54.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det var väldigt dött med insekter på ytan vad jag kunde se, och även i luften. Vet inte om alla vaken var att fisken tog en liten måltid eller bara ville flasha sig för ibland såg man hur fisken bara diva sig lite.
                Fjädermygg är det typ Black Gnat och sånna då eller? Fan jag lär mig aldrig vad fjädermygg eller nattslända är för något =)
                Vaken var oftast väldigt nära land, så antar att det borde varit något dem hitta då. Så man försökte ju smyga sig på lite lätt och lägga en geting på ytan efter där dem vakat men NERÅ.

Kommentera

Låter som Fjädermygga. Den är ju liten och svår att se på litet avstånd. Slutade fisken att vaka över huvud taget när du lade ut Getingen? Då skrämde du nog firren i så fall.

Tecken på att Fjädermyggan är igång.

1. Fisken vakar men man ser inte vad den tar? Vaken är oftast mycket lugna eller plogar i ytan.

2. Ser man något som ser ut som små regn droppar som slår ned i ytan fast det inte regnar eller duggar? Kläckning av Fjädermygg. Stora Fjädermygg kläckningar ser ut som dimma över vattnet.

Iof så kan Black gnat i storlek 16 eller 18 fungera som Fjäder mygga.

Men oftast så kör man med Små Jassid flugor i samma storlekar. http://www.danica.com/Flytier/fthompson/jassid.htm Jag binder dem utan den svin dyra och ganska sköra Djungel tupp fjädern som vinge. Har en ljus tupp hackle spets i stället typ Blue Bun = blå - grå Eller grizzly. Nådon liten tofs ljus CDC lär fungera lika bra det med.

En klassiker i sammanhanget är Griffiths Gnat.

How to tie the Griffith's Gnat. A great fly pattern that imitates a gnat or small black fly and has great floatability.

Alla sådana här flugor fiskas mycket, mycket sakta. Helst med s.k. "dead drift" teknik , där man låter vågor och vind fiska flugan åt en medans man bara försöker hålla så bra kontakt med flugan man kan.

Fjädermygg puppan ska fiskas på samma sätt som de torra imitationerna och i samma storlekar så här års. Den hänger i yt filmen i sina CDC gälar eller foam bit.

Fjädermygg puppa: http://www.fiskesnack.com/forum/show...dermygg-puppan

Tänk på att Fjädermyggan är större på våren = #14.

Fjädermygga äkta vara:

Den riktiga Fjädermygg puppan:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-10, 18:40.

Kommentera

Kan nog vara så att jag skrämde den för den vakade inte lika frenetiskt efter man närmat sig. Antar dem märker av en ganska tydligt när man går genom snår nära vattnet?
                    Hann köra ett par kast med en Griffiths Gnat faktiskt men sen fastna den i en buske bakom mig så jag blev förbannad och kasta till så den lossnade :P Ska bli skönt när linkorgen kommer på posten för man får fan damp när löslinan hakar fast sig i allt möjligt på backen och utkastet blir skit.

När vet man om man ska köra med fjädermyggan eller fjädermyggpuppan då?
                    Vilken är eran personliga torris när det kommer till Regnbågsfisket? Beror kanske på årstid också?

Kommentera

Jo, allting som rör sig häftigt vid vattnet eller plaskar gör fisken försiktig. I synnerhet om det är gammal fisk. Man får hålla en väldigt låg profil om man säger så.

Trist att inte Griffiths Gnaten fick en bättre chans. Tror som sagt att det kunde ha varit dagens fluga.

# När vet man om man ska köra med fjädermyggan eller fjädermyggpuppan då? # Kolla vad jag skrev ovan. Fjädermygg / Fjädermygg puppa kan man fiska med hela säsongen. Den kläcker så länge det finns minsta tillstymmelse till öppet vatten.

Jag har 4 st favoriter som brukar fungera.

Små svarta flugor typ Black Gnat svart Klinkhammer. Eller alternativt Jassid. #16 och 18. Hela säsongen från sen vår och framåt tills det blir för kallt för torr fluga....Utom Fjädermygg då.

Grifffiths Gnat. #14 på våren och #16 och 18 sedan. Hela säsongen.

Streaking Caddis # 12 och 14. Sen sommar och höst.

Charlie Boy Hopper på streamer krok 12. Hela säsongen från sen vår och framåt tills det blir för kallt för torr fluga.

Shop the best fly tying materials, hooks, vises and tools. Fly Fishing Rods, Reels, Waders, Accessories and Flies Tied by Charlie Craven. Shop the best brands from Simms, Patagonia, Winston, Scott, Ross Reels, Lamson, Galvan, RIO, Scientific Anglers, Skwala, Hareline, Dynaking, Umpqua, Dr Slick and More.

Den senare fiskar jag som S. Caddis. Dvs. ganska fort med ca 10 - 15 cm långa och enstaka drag med en mycket kort paus mellan dragen.

Jag binder den på gul 2 mm foam från foam ark. Och till skillnad från orginalet, så binder jag in en under vinge av några strån krystall flash i färgen pearl i stället för web wing eller dyl. Det glittrar ju fint. Målar även ryggen, halva sidorna och uppe på huvudet med mörk grön, vattenfast tusch penna.

Ja, en lin korg underlättar en hel del och minskar mängden svordomar drastiskt.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-10, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X